category colour brushGezond/Lijstjes & Tips

Wat te doen bij een verstuikte enkel?

Een losse stoeptegel, een onverwacht afstapje of toch die wiebelhakken… Een misstap is zo gemaakt en dan zit je met een dikke, blauwe enkel. Met deze tips ben je zo snel mogelijk weer op de been.

1. Koelen
Als je je enkel hebt verstuikt, is het eerste advies: koelen. Het liefst direct nadat je de misstap hebt gezet. Dat voorkomt dat de ontsteking die voor de pijn en zwelling zorgt, om zich heen grijpt. Ook stopt het een eventuele onzichtbare bloeding.

Zo doe je het
Koelen kan door je voet in een bak koud water te plaatsen. Je kunt een icepack nemen en dit tegen je enkel drukken. Wat ijsblokjes met water en een eetlepel zout in een plastic zak kan ook, maar wikkel de zak eerst in een katoenen doek. Het zout laat de temperatuur van het ijswater een paar graden dalen. Koel je enkel of voet de eerste paar dagen drie maal daags gedurende vijftien tot twintig minuten. Langer is in dit geval niet beter. Na drie dagen is het ergste leed meestal geleden.

2. Voorzichtig bewegen
Het Nederlands Huisartsen Genootschap geeft het advies om na een verstuiking zo snel mogelijk voorzichtig te bewegen. Je voelt zelf waarschijnlijk wel aan wat lukt en wat niet. Een andere manier om de ergste zwelling te voorkomen is je been omhoog leggen op een stoel. In bed kun je een kussen onder je voet leggen. Zo voorkom je ophoping van vocht en bloed in het gekneusde gebied.

Zo doe je het
Als je ligt met je been omhoog, kun je je voet zachtjes draaien en flexen om de doorbloeding te stimuleren, zonder dat je druk uitoefent. Voorzichtig wat stapjes zetten zodra dat kan, is prima. Fietsen mag ook, daarbij rust geen gewicht op de voet, een veilige manier om in beweging te komen.

3. Drukverband
Als de enkel erg slap voelt, dan kan het helpen om een drukverband aan te brengen. Elastisch verband is het best, zodat de druk niet te groot is. Een drukverband kan de enkel stabiliteit geven, waardoor je makkelijker kunt lopen en dat draagt weer bij aan een snel herstel. Blijf overigens niet eindeloos met drukverband lopen; je spieren moeten zo snel mogelijk weer zelf hun werk gaan doen.

Zo doe je het
Een drukverband aanbrengen vergt enige oefening. Op Hoe-doe-je-dat.nl/ehbo legt fysiotherapeut Pieter van den Berg stap voor stap uit hoe je dit aanpakt.

4. Arnicazalf
Arnica, geregistreerd als traditioneel kruidengeneesmiddel, wordt van oudsher gebruikt om de gevolgen van vallen, verstappen en verstuiken op te lossen. Het staat erom bekend dat het helpt tegen blauwe plekken en andere kwetsuren.

Zo doe je het
Twee tot driemaal per dag zacht het gekwetste gebied inmasseren bevordert het herstellend vermogen van de gekneusde spieren.

Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest