category colour brushGezond/Lijstjes & Tips

Snoepen zonder door te slaan

Er is niets mis met genieten van een ongezond eten, integendeel zelfs. Maar wat als je geen maat kunt houden en de hele reep of een heel pak koekjes naar binnen werkt?

Zorg dat je niet te veel in huis hebt
Na een gezond ontbijt, een zelf meegenomen lunch op kantoor en een gezonde avondmaaltijd beginnen veel mensen pas 's avonds te snaaien. Het helpt om niet te veel in huis te hebben. Verder kun je het best je snacks voorbereiden in porties. Plof niet met een zak chips op de bank, maar doe een hand chips in een bakje. Op is op.

Ontzeg jezelf niets
Als je van jezelf niet mag snoepen, wordt het juist aantrekkelijk. Geniet juist bewust van lekkere dingen, maar weet ook wanneer het genoeg is.

Vraag je af waarom eet
Vaak eten we uit verveling, uit emotie of gewoonte. Duik dus niet zomaar in de keukenkastjes. Vraag je bewust af waarom je wilt eten en waar je trek in hebt. Door er bewust over na te denken, kun je voorkomen dat je zonder grenzen begint te eten.

Zoek afleiding
Stop met eten als je portie op is en zoek daarna afleiding. Zodra je met iets anders bezig bent, verdwijnt de gedachte aan eten vanzelf.

Kies je moment
Weet je dat je vanavond uit eten gaat, probeer dan overdag minder te snoepen zodat je na het eten zonder schuldgevoel een toetje kunt eten. Geniet je ervan om 's avonds iets lekkers bij de koffie te nemen, zorg dan dat je daar rekening mee houdt door eerder op de dag eventueel iets af te slaan.

Probeer jezelf te motiveren
Het is heel lastig om jezelf aan te wennen om minder te snaaien. Het kan helpen om in je achterhoofd te houden waar je het voor doet: wil je meer energie, de laatste paar kilo's kwijtraken of het goede voorbeeld geven aan je kinderen?

Wist je dat…
Veel vrouwen hebben een ingewikkelde relatie met eten. In het oktobernummer van Santé lees je er meer over.

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest