category colour brushGezond/Lijstjes & Tips

Slapen in het vliegtuig? Met deze tips is de kans groter dat het lukt

Tijdens een lange vlucht zou je het liefst slapen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe zorg je ervoor dat je toch kunt slapen in het vliegtuig?

Travel and Leisure vroeg het aan een onderzoeker van de Amerikaanse National Sleep Foundation. Als business class vliegen geen optie is, zijn dit haar tips:

1. Ban geluid

Als je net indommelt, word je makkelijker wakker. Dat geldt ook als je een goede slaper bent. Probeer te voorkomen dat je in die slaapfase gewekt wordt door geluid. Draag bij voorkeur oordoppen of een noise canceling head phone.

Lees ook: 7 soorten oordoppen op een rij

2. Zet je horloge alvast gelijk met de tijd op je bestemming

Pas de tijd op je horloge en je telefoon alvast aan. Dat helpt je om je aan te passen aan de tijdzone van je bestemming. Meer tips tegen een jetlag.

3. Eet voor je in het vliegtuig stapt

Die after dinner dip kan je misschien helpen met indutten. Je lichaam is gewend aan avondeten en paar uur voor het slapen. Een ander voordeel is dat je niet hoeft wakker te blijven tot je in het vliegtuig een maaltijd krijgt.

4. Neem de juiste spullen mee

Denk aan oordoppen, noise canceling headphones, een slaapmaker en/of een nekkussentje.

Lees ook:  Tips tegen oorpijn in het vliegtuig

5. Neem melatonine

Melatonine is het hormoon dat je lichaam zelf produceert als het bedtijd is. Een lage dosis melatonine kan je helpen om tijdens de vlucht te slapen.

6. Drink geen alcohol

Stap niet in de valkuil van het slaapmutsje. Alcohol kan juist stimulerend werken waardoor het moeilijker wordt om in slaap te vallen.

7. Kies een gunstig vliegticket

Weet je dat je niet of moeilijk kunt slapen in het vliegtuig? Boek een vlucht die 's avonds op de bestemming landt. Je kunt dan na aankomst op tijd naar bed en dat helpt je bij het aanpassen aan de nieuwe tijdzone. De volgende dag begin je hopelijk uitgerust aan je vakantie.

Lees ook: Dit effect heeft een vliegreis op je lichaam

8. Accepteer dat het moeilijk wordt om goed te slapen

Veel mensen slapen nou eenmaal niet goed in het vliegtuig. Dat hoort erbij en dat zul je over moeten hebben voor een (verre) vakantie.

Bron: Health.com | Beeld: Shutterstock

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest