category colour brushGezond/Lijstjes & Tips

Opgezette voeten

Na een warme dag kun je last hebben van opgezette voeten en enkels. Het is niet altijd te voorkomen, maar met deze tips kun je het verminderen.

Jan Jorn van het Land (fysiotherapeut): ‘Dat je aan het eind van een warme zomerdag last kunt hebben van dikke enkels en opgezette voeten, komt doordat je lichaam de hitte dan niet goed meer kwijt kan. De bloedcirculatie is minder, waardoor de bloedvaten in de benen het bloed niet goed meer kunnen afvoeren naar het hart. Gevolg: vochtophopingen (oedeem) in voeten, enkels en onderbenen. Je kunt controleren of het inderdaad gaat om vochtophopingen door je vinger in de huid te drukken; als je je vingerweg haalt en er is een putje te zien, houd je vocht vast.

Dikke voeten zijn niet altijd te voorkomen, maar je kunt de klachten wel beperken. Zorg dat je in goede conditie bent; daardoor is de doorbloeding beter. Voldoende bewegen dus. Ga bijvoorbeeld een half uur wandelen. Niet langer; dat werkt het krijgen van dikke benen juist in de hand. Zoek verder op warme dagen verkoeling en doe je benen regelmatig omhoog, zodat je de circulatie vergemakkelijkt.

Een goede oefening: doe vanuit een liggende positie je benen omhoog, en beweeg je voeten beurtelings van je af en naar je toe. Ook een lichte massage heeft vaak effect. Sommige fysiotherapeuten zijn bevoegd om een lymfedrainage uit te voeren. Hierbij wordt vocht via de lymfebanen afgevoerd met een speciale massagetechniek. Zorg er verder voor dat je voeding niet te veel zout bevat. Zout bindt namelijk vocht, waardoor je het minder snel kwijtraakt.

Vochtophopingen in de benen door de warmte treden vooral aan het eind van de dag op of bijvoorbeeld na een lange vliegreis. De volgende ochtend zijn ze meestal weer geslonken. Is dat niet het geval, dan kan er iets anders aan de hand zijn. Je kunt dan het best contact opnemen met je huisarts.’

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest