Lever

Lief voor je lever: zo doe je dat

Veel processen in je lichaam worden geregeld door je lever. Het is dus belangrijk dat dit orgaan goed z’n werk kan doen. Welke voedingsmiddelen kun je nu het beste eten om je lever in topconditie te houden?

1. Groene bladgroenten

Groene bladgroenten, zoals spinazie, boerenkool, waterkers, tuinkers, paksoi, peterselie en rucola bevatten chlorofyl, een stof die de lever ondersteunt bij het verwijderen van gifstoffen.

Lees ook:Wat doet de lever?

2. Koffie

Uit meerdere onderzoeken blijkt dat twee tot drie kopjes koffie per dag drinken de lever kan beschermen. Er wordt zelfs gesuggereerd dat koffie het risico op leverkanker zou verlagen.

3. Kurkuma

Kurkuma helpt bij de aanmaak van enzymen die het schoonmaakproces in de lever ondersteunen. De wortel heeft bovendien een ontstekingsremmende werking.

4. Walnoten

Walnoten bevatten omega-3-vetzuren die de reinigende functie van de lever ondersteunen. Daarnaast helpt de grote hoeveelheid arginine in walnoten de lever bij het uitscheiden van ammonia uit het lichaam.

5. Fruit

Bosbessen bevatten polyfenolen, die helpen om niet-alcoholische leververvetting tegen te gaan. Appels zijn rijk aan pectine, een stof die ervoor zorgt dat gifstoffen al in de darmen worden gescheiden, waardoor je lever het niet meer hoeft te doen. En ook grapefruit ondersteunt je lever.

Meer in Santé magazine!

Wil je meer weten over hoe je de gezondheid van dit orgaan op peil kunt houden? En wil je weten wat overgewicht voor invloed heeft op je lever? Je kunt het lezen in het juni-nummer van Santé dat nu verkrijgbaar is!

Bron: Santé juni 2020, tekst: Annemiek de Gier

Gerelateerde artikelen