category colour brushGezond/Lijstjes & Tips

Hoe beïnvloeden jouw gewoontes je nachtrust?

Zijn jouw bedgewoontes goed of slecht voor je nachtrust?

1. Slaapverwekkend: een boek lezen
Een fictieboek lezen is het slaapverwekkendste dat je kunt doen in bed. Weg van de echte wereld, waardoor alle zorgen hopelijk snel uit je gedachten verdwijnen.

2. Kalmerend: seks
Seks brengt rust in de slaapkamer. De endorfine die in je lichaam vrijkomt tijdens een vrijpartij is voor de meeste mensen een prima slaapmiddel.

3. Op eigen risico: televisie kijken
Ook al staat het scherm ver van je bed, door een film of serie te kijken onder de wol, val je niet één, twee, drie in slaap. Dat komt door het blauwe licht dat een scherm geeft.

4. Slechte gewoonte: met je telefoon in bed liggen
Je telefoon mee naar bed nemen voor een spelletje of om berichten te sturen. Het kan je gedachten dan wel afleiden, maar al die piepjes en geluiden houden je tot diep in de nacht wakker.

5. Klaarwakkergarantie: e-mails van je werk lezen
E-mails lezen, vooral die van je werk. Dit roept emoties op en als je probeert in slaap te komen, wil je niet met dagelijkse zorgen bezig zijn.

Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest