category colour brushGezond/Lijstjes & Tips

Dit zijn 3 soorten honger die je kunt hebben

Doorgrond jouw honger.

1. Je hart heeft honger
Herkenbaar voor emotie-eters. Je eet om iets te vieren, omdat je verdrietig bent of omdat je een zware dag hebt gehad.

Wat kun je ertegen doen?
Vraag jezelf af of je eet als beloning. Probeer uit het patroon te komen door jezelf op andere manieren te belonen. Manieren die geen eten bevatten. Begint emotie-eten een serieus probleem te worden, dan kun je hulp zoeken.

2. Je hoofd heeft honger
Je eet iedere dag om 13.00 lunch en om 16.00 een tussendoortje. Je vraagt je niet af of je honger hebt, je eet gewoon volgens de klok.

Wat kun je ertegen doen?
Als het voor jou werkt, is het prima. Toch kan het misschien interessant zijn om de klok eens los te laten en te eten wanneer je lichaam aangeeft dat je moet eten.

3. Je eet uit gewoonte
Als je Netflix kijkt, neem je er standaard iets lekkers bij.

Wat kun je ertegen doen?
Zorg dat je je patronen begint te herkennen, dat is de eerste stap naar het doorbreken ervan. Vervang je ongezonde snacks wat vaker door iets gezonds.

Meer soorten honger
Bij mindfull eten worden er meer soorten honger onderscheiden. Waaronder ooghonger (je ogen zijn groter dan je maag) en neushonger, je ruikt heerlijke broodjes en daar krijg je trek van, ondanks dat je net gegeten hebt...

Bron: Mindbodygreen | Beeld: Shutterstock

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest