×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Hoe zorg je voor een goede weerstand in de winter?

Weerstand
19.12.2018 - Redactie

Hoe komt het eigenlijk dat we in de winter sneller ziek worden, en wat kun je ertegen doen?


Waarom worden we in de winter eigenlijk sneller ziek?
Snotteren, de zoveelste verkoudheid, of met een griepje op bed. In de winter is de kans groter om ziek te worden. Door een lagere weerstand zijn we vatbaar voor bacteriën en virussen. We verblijven in de koude maanden nou eenmaal dichter op elkaar, als het guur en nat is buiten nemen we massaal het openbaar vervoer en zitten we graag binnen. De kou heeft een nadelig effect op het functioneren van je slijmvliezen. Terwijl virussen met de kou juist langer overleven, daardoor kun je sneller een virus oppikken.

Een goede weerstand en gezonde leefstijl gaan hand in hand. Om deze winter sterker door te komen en de kans op een verkoudheid of griep te verkleinen, geven wij je de volgende tips:

1. Voldoende slaap
Van een goede nachtrust krijg je niet alleen energie om de dag door te komen, maar ook een betere afweer. Voldoende slaapt verbetert het geheugen van je immuunsysteem. Ziektes worden eerder herkent en je lichaam kan meteen in actie komen.  

2. Gezonde voeding
Groente, fruit, zuivel en volkorenproducten zijn heel belangrijk voor een goede weerstand. Een gevarieerd eetpatroon zorgt er voor dat je de juiste vitaminen en mineralen binnenkrijgt. Met name vitamine C en D zijn in de winter extra belangrijk. Gezonde vetten mogen niet ontbreken, eet daarom af en toe een handje noten, een halve avocado of vette vis.

3. Goede hygiëne
Virussen verstoppen zich overal, denk aan deurknoppen, telefoons, toetsenborden en pinautomaten. Was dus geregeld je handen om de ziekteverwekkers buiten de deur te houden!

4. Voldoende beweging
Iedere dag een half uur intensief bewegen, geeft je weerstand een duwtje in de rug. Dus pak de fiets in plaats van de auto, of ga in de pauze een blokje om.

5. Voorkom langdurige stress
Stress heeft een negatief effect op het immuunsysteem. Door te lachen en te ontspannen voel je je niet alleen goed, maar deze twee dingen zorgen ook voor een positieve invloed op je weerstand.

6. Drink genoeg water en thee
Een juiste vochtbalans is heel belangrijk voor een goede afweer. Door voldoende te drinken worden afvalstoffen afgevoerd uit het lichaam. Drink iedere dag anderhalf tot twee liter water of thee.

Tekst: Rosemarijn Zandt | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Afvallen doe je samen

Joyce (rechts) bereikte haar streefgewicht met de hulp van consulent Lydia. Wil je net als Joyce je weer energieker voelen en lekker in je vel zitten? Onder begeleiding behaal je de beste afslankresultaten en blijf je beter op gewicht. Lees verder

ADD herkennen

19.01.2019 - Veel mensen weten niet dat ze ADD hebben, omdat ze de symptomen niet herkennen. Dit zijn 5 typische eigenschappen die bij ADD horen. Lees verder

Donor worden: geven bij leven

17.01.2019 - Bij het woord ‘doneren’ denk je misschien meteen aan het Donorregister, maar je kunt ook veel voor iemand anders betekenen door tijdens je leven iets af te staan. Zelfs poep. Lees verder

Waarom gaat afvallen steeds moeilijker

14.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

Slechte adem oplossingen

11.01.2019 - Een slechte adem kan je flink onzeker maken. Op deze manieren kom je er vanaf. Lees verder

Griep besmettelijk als je al beter bent?

10.01.2019 - Je voelt je weer een stuk beter na de griep. Betekent dat dat je je weer onder de mensen kunt begeven, of ben je nog steeds besmettelijk? Lees verder

Buiten adem

10.01.2019 - Neem je je ook iedere keer dat je hijgend een trap op loopt voor dat je echt vaker gaat sporten? Prima voornemen, maar het is helemaal niet gek dat je buiten adem raakt door traplopen. Lees verder

Koffie nachtrust leeftijd

09.01.2019 - Bij de meeste mensen heeft ’s ochtends een kop koffie (of twee) geen invloed op de nachtrust. Lees verder

Geen wilskracht om af te vallen

08.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 130 |
Mis niets
Daghoroscoop
Steenbok

Jouw energie is vandaag prima in orde. Je kunt meer dan je ooit voor mogelijk…

» Naar de daghoroscopen