×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Waarom komt de één makkelijker aan dan de ander?

Waarom kom ik zo snel aan?
25.11.2018 - Redactie

Sommige mensen lijken alles te kunnen eten, terwijl jij het gevoel hebt dat je al aankomt als je kíjkt naar een brownie. Waar komt dat verschil door?


Ze zeggen wel eens: ieder pondje gaat door het mondje. Maar is dat eigenlijk wel zo? Moet je om slank te zijn en te blijven een gedisciplineerd leven leiden? Of zijn er ook andere factoren die ervoor zorgen dat sommige mensen sneller aankomen dan anderen?

Zware botten?
Zware botten zijn een veelgebruikt excuus, maar helaas, dit bestaat niet echt. Hoe je het ook wendt of keert: of je in gewicht aankomt of juist niet draait om de energiebalans. Eigenlijk is het simpel: hoeveel calorieën eet je en hoeveel calorieën verband je? Wie vet wil verliezen, moet dagelijks meer verbranden dan het ingenomen aantal calorieën.

Vuistregel voor vrouwen is een dagelijkse inname van 2.000 calorieën (mannen mogen er 500 meer). Naast geslacht en voedingsgewoonten spelen uiteraard lengte, gewicht en bewegingspatroon een rol. Als je niet zo groot en zwaar bent en een niet actief bent, kan 2.000 calorieën per dag al te veel voor je zijn.

Over energie en hormonen
Het is duidelijk dat sommige mensen het moeilijker vinden de drang om veel te eten te weerstaan. Bij dat proces worden in het lichaam allerlei hormonen afgescheiden, zoals ghreline, dat insuline onderdrukt en ervoor zorgt dat je trek krijgt. Bij slanke dennen is het niveau van ghreline het hoogst voor het eten en het laagst na het eten. Helaas werkt dit systeem bij mensen met overgewicht minder goed. Het niveau van ghreline neemt te weinig af, waardoor het hongergevoel langer aanblijft. Daardoor is de kans groot dat je te veel eet.

Een ander hormoon dat van invloed is, is leptine, dat wordt geproduceerd door vetcellen. Leptine wordt ook wel het verzadigingshormoon genoemd, want het vermindert de eetlust en geeft een vol gevoel. Normaliter geeft leptine de hersenen een seintje dat er voldoende vet in de cellen zit en dat het niet nodig is om nog meer te eten. Mensen met overgewicht hebben wel hoge leptineniveaus, maar de signalering werkt niet meer goed (leptineresistentie). De hersenen krijgen dus geen verzadigingssignaal, waardoor je blijft eten.

Het effect van een crashdieet
Een crashdieet werkt alleen maar averechts: daardoor keldert het leptineniveau waardoor de hersenen alsnog denken dat er niet genoeg is gegeten. Ook vertraagt de stofwisseling: je lichaam gaat zuiniger om met de weinige calorieën die het binnenkrijgt. Na afloop van zo’n dieet zullen hormoonhuishouding en stofwisseling zich weer flink laten gelden. Resultaat: snellere gewichtstoename.

Je hebt een lange adem nodig
Bewegen, en in het bijzonder sporten, zorgt voor lagere waarden ghreline. Daar komt bij dat meer spiermassa de stofwisseling verhoogt en meer calorieën verbrandt, zelfs in ruststand. Welk trainingsschema werkt, is voor iedereen anders. Laat je goed informeren om te bepalen wat jouw lichaam nodig heeft. Als je begint met afvallen lijkt het alsof je snel gewicht verliest maar dat is vooral vocht. Pas daarna begint je lichaam vet kwijt te raken. Je hebt dus een lange adem nodig. Het draai vooral om de juiste balans en het creëren van een leefstijl die je vol kunt houden.

Besef ook dat je na het afvallen minder energie nodig hebt. Stel, je weegt 81 kilo en eet elke dag zo’n 2.500 calorieën. Val je af, bijvoorbeeld tien kilo, dan moet je voortaan ook minder calorieën tot je nemen dan je gewend was, want met dat nieuwe gewicht heb je minder energie nodig. Voor wie lichter is, kost alles minder energie, zelfs in rust. Pas je eetgewoonten dus aan je nieuwe gewicht aan.

Je hebt niet alles in de hand
Misschien beweeg je genoeg en eet je gezond, maar blijven de kilo's er toch aan. Een traagwerkende schildklier kan de stofwisseling. verstoren en er zijn tal van medicijnen die als bijwerking gewichtstoename kunnen hebben. Ook stress en een slechte nachtrust kunnen een negatieve invloed hebben op je gewicht. En naarmate je ouder wordt, vertraagt helaas je stofwisseling.

Maar voor wie het bovenstaande niet geldt maar toch aankomt? Bestaat er zoiets als ‘aanleg’ voor overmatige gewichtstoename? Inderdaad, dat kan. Ongeveer veertig procent van de mensen heeft een variatie in het FTO-gen (Fat mass and Obesity associated gene), waardoor zij een groter risico op overgewicht hebben. Mensen met de ongunstige genvariant zijn net wat later verzadigd.  Ook bestaan er zeldzame genetische mutaties, die ervoor zorgen dat men dik wordt. In deze gevallen hebben mensen helemaal geen vat op hun hongergevoelens.

Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Afvallen doe je samen

Joyce (rechts) bereikte haar streefgewicht met de hulp van consulent Lydia. Wil je net als Joyce je weer energieker voelen en lekker in je vel zitten? Onder begeleiding behaal je de beste afslankresultaten en blijf je beter op gewicht. Lees verder

ADD herkennen

19.01.2019 - Veel mensen weten niet dat ze ADD hebben, omdat ze de symptomen niet herkennen. Dit zijn 5 typische eigenschappen die bij ADD horen. Lees verder

Donor worden: geven bij leven

17.01.2019 - Bij het woord ‘doneren’ denk je misschien meteen aan het Donorregister, maar je kunt ook veel voor iemand anders betekenen door tijdens je leven iets af te staan. Zelfs poep. Lees verder

Waarom gaat afvallen steeds moeilijker

14.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

Slechte adem oplossingen

11.01.2019 - Een slechte adem kan je flink onzeker maken. Op deze manieren kom je er vanaf. Lees verder

Griep besmettelijk als je al beter bent?

10.01.2019 - Je voelt je weer een stuk beter na de griep. Betekent dat dat je je weer onder de mensen kunt begeven, of ben je nog steeds besmettelijk? Lees verder

Buiten adem

10.01.2019 - Neem je je ook iedere keer dat je hijgend een trap op loopt voor dat je echt vaker gaat sporten? Prima voornemen, maar het is helemaal niet gek dat je buiten adem raakt door traplopen. Lees verder

Koffie nachtrust leeftijd

09.01.2019 - Bij de meeste mensen heeft ’s ochtends een kop koffie (of twee) geen invloed op de nachtrust. Lees verder

Geen wilskracht om af te vallen

08.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 130 |
Mis niets
Daghoroscoop
Steenbok

Jouw energie is vandaag prima in orde. Je kunt meer dan je ooit voor mogelijk…

» Naar de daghoroscopen