×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Koelen of verwarmen bij pijn?

Koelen of verwarmen bij pijn?
08.11.2017 - Redactie

Koorts, kneuzingen, kramp. Weet jij wanneer je moet koelen en wanneer je voor een warme kruik moet kiezen?


Warm of koud? Een richtlijn
Stel, je bent gevallen en je spieren doen pijn. Leg je er dan een zak bevroren erwten op of zoek je verlichting bij een warme kruik? Kou en warmte kunnen allebei helpen om pijn te verminderen en daarom kan het verwarrend zijn om te bepalen wat je moet doen. Iets om te onthouden: kou gebruik je over het algemeen bij pijn door een zwelling of een ontsteking bij letsel. Warmte heeft een ontspannende werking en is beter voor spierpijn of een chronische kwaal.

1. Migraine
Als pijn door je hoofd hamert, kunnen kou en warmte beide verlichting geven. Bij migraine bestaan namelijk verschillende soorten hoofdpijn. Om migraine te verlichten, is het belangrijk om te ontdekken of het voor jou prettig voelt om je hoofd te koelen of warm te houden. Migraine ook voor spanningspijn in je nekspieren zorgen. In dat geval kun je het best voor warmte kiezen om de doorbloeding te verbeteren en voor ontspanning te zorgen.

2. Vaatproblemen
Als je last hebt van dikke enkels en vermoeide benen, kan het zijn dat je vaatproblemen hebt. Vaatproblemen worden veroorzaakt doordat bloed niet goed door je aderen stroomt en dit geeft klachten zoals zware benen en enkels die moe aanvoelen. Een koude douche kan de bloedcirculatie verbeteren. Je vaten ‘schrikken’ door het koude water en trekken samen, waardoor ze je bloed vooruit stuwen. Je bloeddruk wordt hierdoor tijdelijk verhoogd en je benen krijgen een stoot nieuwe energie.

3. Spierpijn
Bij intensief bewegen gaat er soms meer melkzuur dan bloed en zuurstof naar je spieren. De ophoping van melkzuur geeft spierpijn. Dit gaat vanzelf over dankzij eiwitten die je uit voeding haalt, maar tot die tijd kunnen pijnlijke spieren wel vervelend aanvoelen. Een massage helpt het pijnlijke gebied te verwarmen en de doorbloeding te stimuleren. De verbeterde bloedcirculatie duwt het melkzuur weg en hierdoor ontspannen je spieren en verdwijnt de spierpijn. Masseren helpt in dit geval beter dan een hotpack, die warmte dringt niet ver genoeg door.

4. Wond
Wanneer je een wond hebt, is je huidweefsel beschadigd. Dit kan zwelling, pijn en roodheid veroorzaken en de verwonding kan ook warm aanvoelen omdat het weefsel (een beetje) ontstoken is. Deze pijnlijke zwelling is een natuurlijke reactie van je lichaam op letsel. Kou kan dit letsel verdoven: het vernauwt je bloedvaten zodat er minder bloed naar de wond stroomt. Denk maar aan witte vingers in de kou. Kou kan bloed- en vochtophoping in het getroffen gebied verminderen, waardoor er minder druk ontstaat op de wond en de zwelling afneemt.

5. Kramp
Je hoeft niet hard te hebben gesport om kramp te krijgen. Zelfs in je slaap kun je kramp krijgen. Normaal zijn niet alle vezels in je spieren tegelijkertijd actief. Bij kramp treedt er een foutje op in dit proces en trekken alle vezels in je spieren in een bepaald gebied tegelijkertijd samen. Dit komt doordat je zenuwen de spieren die samentrekken te veel signalen geven. Oorzaken van kramp zijn bijvoorbeeld plotselinge kou, zuurstoftekort of magnesiumtekort. De verkrampte spier oprekken werkt het best, ook een massage kan verlichting geven.

6. Keelpijn
Kou helpt goed om de slijmvliezen te verdoven, zodat je minder pijn voelt. Neem bijvoorbeeld een glas koud water met ijsblokjes. Kies liever niet voor koud fruit, fruitijsjes en vruchtensappen omdat ze zuur zijn en je pijnlijke keel kunnen irriteren.

7. Gewrichtsproblemen
Je kunt last krijgen van gewrichtspijn als je zwaar hebt getild of wanneer je lichaam overbelast is na het sporten. Bij niet ontstoken gewrichten is warmte de beste oplossing. Je kunt je gewrichten en spieren laten ontspannen door een warm bad te nemen of een warme kruik op het pijnlijke gewricht te leggen. Maar let op: als het gewricht rood is en warm aanvoelt, kun je de pijn het best verlichten met kou. De rode huid kan op een ontsteking duiden en warmte kan een ontsteking juist erger maken.

8. Brandwond
Na een ongeluk met kokend water, vuur of een bijtende stof, zit er binnen no time een brandwond op je huid. Eerst water, de rest komt later, aldus de Brandwondenstichting. Maar welke temperatuur moet dit stromende water eigenlijk hebben? Lauw water is het best. Laat je dus niet voor de gek gouden door ijskoud water te gebruiken. Daarmee houd je de minimale koeltijd van vijf tot tien minuten niet vol en er kunnen zelfs onderkoelingsverschijnselen optreden.

9. Griep
Als je ziek bent, kruip je het liefst de hele dag in bed. Misschien ben je geneigd onder een extra dik dekbed te kruipen, maar dat is niet nodig. Onder luchtiger beddengoed kan je lichaam makkelijker weer op de juiste temperatuur raken. Heb je het koud en last van rillingen? Dan kun je tijdelijk een wat dikkere deken gebruiken.

Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

21.05.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Slank de zomer in met Cambridge Weight Plan

Advertorial - Heb je ook al kriebels? Begin op tijd, dan kun je slank, energiek en vol vertrouwen de zomer in. Lees verder

8 ingrediënten die veel ijzer bevatten

18.05.2018 - IJzer is onmisbaar voor een gezond, sterk en fit lichaam. Dit zijn een aantal ingrediënten die veel ijzer bevatten. Lees verder

Menstruatiecups en Toxic Shock Syndrome

11.05.2018 - Toxic Shock Syndrome staat ook bekend als de 'tamponziekte', maar hoe zit het met TSS als je een menstruatiecup gebruikt? Lees verder

Wat kun je doen als je je eenzaam voelt?

10.05.2018 - Veel mensen voelen zich wel eens eenzaam. Hoe jong of oud je bent, maakt niet uit, iedereen kan ermee te maken krijgen. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

07.05.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Hoe je emotie-eten kunt veranderen in een vorm van self-care

06.05.2018 - Van emotie-eten naar self-care, kan dat? Gastblogger en voedingsdeskundige Anita Mulderij denkt van wel en helpt je op weg met dit experiment. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

30.04.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 125 |
Mis niets
Daghoroscoop
Tweeling

Jij bent energiek en joviaal. Mensen die je tegemoet treedt, zullen open staan…

» Naar de daghoroscopen