×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Is het normaal om in jezelf te praten?

Is het normaal om in jezelf te praten?
13.03.2018 - Redactie

Je praat in jezelf en soms betrap je jezelf erop dat je hardop tegen jezelf praat. Is dat normaal?


Dat stemmetje maakt je jezelf
Ja, het is heel normaal. Praten tegen jezelf is een positieve functie van de geest. Zonder stemmetje in je hoofd zou je geen individu zijn, geen ik-persoon. Iedereen praat een groot gedeelte van de dag tegen zichzelf, die gewoonte ontstaat al in je kindertijd. Kleine kinderen voeren gesprekken met hun pop of hebben een denkbeeldig vriendje. In de psychologie heet dat private speech.

Bijna iedereen doet het
Ook veel volwassen praten tegen zichzelf. Psycholoog Adam Winsler van de George Mason Universiteit in Virginia ondervroeg 48 vrouwen, van wie er 46 toegaven weleens hardop tegen zichzelf te mompelen. Je kunt ook met jezelf praten in je hoofd. Deze vorm van tegen jezelf spreken wordt inner speech of innerlijke spraak genoemd. Als je bijvoorbeeld de was uit de wasmachine haalt en je zegt hier wat over, dan is dit een vorm van innerlijke spraak. Twijfel je of je een paraplu in je tas moet stoppen? Die gedachte is net zo goed een vorm van innerlijke spraak.

Verschillende doeleinden
We gebruiken innerlijke spraak voor allerlei doeleinden. We lossen er problemen mee op en het controleert onze emoties. We zijn onze eigen interne coach. We kunnen onszelf geruststellen en of zeggen dat iets is goed gegaan. Zelfspraak kan motiverend werken als je het op de juiste manier gebruikt. Het is bewezen dat topsporters die zichzelf motivatie inpraten daadwerkelijk beter presteren. Onderzoek toont aan dat zelfspraak ook zorgt voor wilskracht en concentratie. We hebben een betere focus als we zaken in ons hoofd op een rijtje zetten.

Sociaal contact
Vooral mensen die alleen zijn praten vaker met zichzelf. Iedereen heeft behoefte aan sociaal contact en geluid om zich heen. Innerlijke spraak is een bron waaruit we altijd zelfvertrouwen en instructies kunnen putten en daarnaast helpt het ons vooruit te denken. Het is een vorm van achterwaarts analyseren. Door het verleden te overdenken en nieuwe toekomstplannen te maken, krijg je een duidelijker beeld van wat je in het leven wilt bereiken en wat je liever niet nog een keer doet.

Piekeren
Tegen jezelf praten heeft veel voordelen, maar zelfspraak kan zich ook uiten als piekeren, obsessief terugdenken aan nare ervaringen en zelfs risico lopen om een depressie of angststoornis te ontwikkelen.

Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

21.05.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Slank de zomer in met Cambridge Weight Plan

Advertorial - Heb je ook al kriebels? Begin op tijd, dan kun je slank, energiek en vol vertrouwen de zomer in. Lees verder

8 ingrediënten die veel ijzer bevatten

18.05.2018 - IJzer is onmisbaar voor een gezond, sterk en fit lichaam. Dit zijn een aantal ingrediënten die veel ijzer bevatten. Lees verder

Menstruatiecups en Toxic Shock Syndrome

11.05.2018 - Toxic Shock Syndrome staat ook bekend als de 'tamponziekte', maar hoe zit het met TSS als je een menstruatiecup gebruikt? Lees verder

Wat kun je doen als je je eenzaam voelt?

10.05.2018 - Veel mensen voelen zich wel eens eenzaam. Hoe jong of oud je bent, maakt niet uit, iedereen kan ermee te maken krijgen. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

07.05.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Hoe je emotie-eten kunt veranderen in een vorm van self-care

06.05.2018 - Van emotie-eten naar self-care, kan dat? Gastblogger en voedingsdeskundige Anita Mulderij denkt van wel en helpt je op weg met dit experiment. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

30.04.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 125 |
Mis niets
Daghoroscoop
Tweeling

Jij bent energiek en joviaal. Mensen die je tegemoet treedt, zullen open staan…

» Naar de daghoroscopen