Duizeligheid

Last van duizeligheid? Hier 4 oplossingen

Duizeligheid is een van de meest voorkomende redenen waarom mensen naar de huisarts gaan. Vooral vrouwen hebben er last van. Wat kun je tegen duizeligheid doen? Wij hebben 4 oplossingen voor je!

Houd je holtes vrij

Er zijn verschillende soorten duizeligheid. Heb je het gevoel dat alles draait en word je
daar misschien ook misselijk en angstig van, dan komt je ­duizeligheid meestal door een verstoring in je evenwichts­orgaan in je oor. Dit kan ­worden veroorzaakt door een verstopping of ontsteking van buisjes van het orgaan, ­bijvoorbeeld bij een fikse ­verkoudheid of midden­oorontsteking.

Lees ook: 5 vragen die de huisarts vaak stelt

Zo doe je het

Je kunt bij draaiduizeligheid het best gaan zitten of liggen totdat de duizeligheid ­voorbij is. Zodra de luchtweg­infectie of oorontsteking weg is, verdwijnt het draaierige gevoel ook. Je kunt je neus regelmatig spoelen met zout en water om je holtes vrij te houden, of gebruik een neusspray.

Lees ook:Word hyperventilatie de baas

Sta rustig op

Heb je een licht gevoel in je hoofd, dan heeft dit meestal niets te maken met het
evenwichtsorgaan in je oor. Een lage bloeddruk kan wél de ­oorzaak zijn.

beginnen-mediteren-tips

Zo doe je het

Het is belangrijk om rustig en niet abrupt op te staan als je hebt gezeten of ­gelegen. Voel je duizelingen opkomen, span dan je been-, bil- en buikspieren aan of maak passen op de plaats. Dit ­verhoogt je bloeddruk. Ook kan het helpen om op vaste momenten te eten en drinken, zodat je bloedsuiker beter op peil blijft.

Doe ademhalingsoefeningen

Bij een verkeerde ademhaling en hyperventilatie haal je te snel of te diep adem, ­waardoor je duizelig wordt. Je kunt je ademhaling weer onder controle krijgen met oefeningen.

Zo doe je het

Er zijn veel verschillende ademhalings­oefeningen, maar de makkelijkste en snelste manier om je ademhaling onder controle te krijgen, is door drie seconden in te ademen en vervolgens zes seconden uit te ademen. Hyperventilatie komt vaak door stress en spanning. Zorg er dus voor dat je voldoende rust neemt en boek bijvoorbeeld een yoga- of mindfulnessles
om te leren ontspannen.

Ga naar de huisarts

Heb je regelmatig last van ­duizeligheid en duurt dit ­langer dan vier weken, dan is het slim om even langs de huisarts te gaan. Je kunt ­vooraf een dagboek bij­houden, zodat de huisarts goed inzicht heeft in de klachten en zo de oorzaak sneller kan achterhalen.

Zo doe je het

Schrijf op ­wanneer je je duizelig voelt, wat je op dat moment aan het doen was (stond je lang stil, liep je op de trap), hoe de duizeligheid voelde (licht in je hoofd of juist draaierig) en wat je verder aan je lichaam merkte (zweet je veel, misselijk, hartkloppingen). Trok de duizeligheid weg toen je ging zitten of juist toen je iets at, schrijf dat dan ook op.

TEKST MARA RUIJTER

BEELD GETTYIMAGES

TIP VAN DE REDACTIE

Dit is hèt boek voor iedereen die wel eens overwogen heeft om te gaan mediteren, maar niet wist waar te beginnen. De bekende Amerikaanse meditatieleraar en bestseller-auteur Jack Kornfield laat in Mediteren voor beginners zien hoe je met een eenvoudige dagelijkse oefening kunt beginnen – en dat ook vol kunt houden. Voor meer informatie klik op onderstaande button.

Jack Kornfield