corona-gehad-hart-versterken

Corona gehad? Zo versterk je jouw hart

Niet alleen je longen hebben veel te verduren gehad toen je kampte met corona, ook je hart heeft waarschijnlijk overuren moeten draaien om jouw lichaam zo sterk mogelijk uit de strijd te laten komen. Het kan dus absoluut geen kwaad om je hart een handje te helpen. Met de volgende tips hou je je hart gezond en zorg je dat het weer aan kan sterken.

1. Beweeg zoveel je kan

Ookal voel je je waarschijnlijk niet fit genoeg om hele marathons te rennen, probeer toch zoveel te bewegen als je kan. Ga bijvoorbeeld een blokje om of pak de fiets en ga met mooi weer de omgeving verkennen. Te veel stilzitten kan namelijk het risico op bloedproppen en andere hartklachten verhogen. Professionals raden daarom aan om te beginnen met lichamelijke activiteiten op ongeveer 50 a 60 procent van je kunnen en vanaf daar langzaam op te bouwen. Zorg er dus vooral voor dat je je lichaam niet overbelast, maar blijf ook vooral niet stilzitten!

Lees ook: ‘Dossier het vrouwenhart; waarom het zo belangrijk is

2. Eet voedzaam en gezond

Natuurlijk is het altijd belangrijk om gezond te eten. Maar wist je dat gezond en voedzaam eten ook cruciaal is voor het functioneren van je hart? Etenswaren zoals fruit, groenten, volkoren producten, peulvruchten, noten, vis, gevogelte en onverzadigde vetten kunnen het risico op een hartziekte met eenderde verlagen. Daarentegen is het belangrijk om niet te veel zuivel te gebruiken en alle etenswaren die enorm bewerkt en/of gefrituurd zijn of die veel verzadigde vetten bevatten te vermijden. Misschien kan je dat bittergarnituur beter even achterwege laten de komende tijd…

3. Wees alert

Alhoewel je met coronaklachten natuurlijk een tijdje thuis in quarantaine moet, moet je direct actie ondernemen bij hartklachten. Ga naar je huisarts als je pijn op je borst hebt, kortademig bent of een snelle of onregelmatige hartslag ervaart. Dan kan de dokter je waardes onderzoeken op onregelmatigheden in je bloedsuikers, cholesterol en je triglyceriden. Hiermee kun je voorkomen dat je te lang met je klachten door blijft lopen. Wie weet wat voor gevolgen dat zou kunnen hebben…

4. Pas je algehele leefstijl aan

Natuurlijk is het niet alleen belangrijk om in beweging te blijven en gezond te eten als je je hart een handje wil helpen. Het is belangrijk dat je gehele leefstijl zo optimaal mogelijk is, want alleen dan kan je hartklachten proberen te voorkomen. Te veel alcohol drinken is bijvoorbeeld ook niet bepaald goed en ook roken kan je beter niet doen. De lijst met gezondheidsproblemen die roken kan veroorzaken is sowieso al een overtuigende reden om te stoppen, maar de gezondheid van je hart is misschien wel één van de belangrijkste redenen. Sterker nog, stoppen met roken is de meest effectieve methode om je hart gezonder te krijgen. Vind je het lastig om te stoppen? Ga dan op zoek naar manieren om je te helpen stoppen, zoals het dragen van nicotinepleisters, het gebruiken van nicotinekauwgom of jezelf afleiden met verschillende activiteiten.

Bron: Livestrong.com

Gerelateerde artikelen