piekeren

3 dingen om overdag te doen zodat je ’s avonds minder piekert

We slapen allemaal, maar doen dat niet allemaal even lang of even goed. Wat bepaalt eigenlijk of je uitgerust wakker wordt? En wat kun je doen om je slaapkwaliteit op te krikken? Eén van die dingen is minder piekeren. Wij helpen je een handje op weg.

1. Schrijf van je af

Lig je ’s nachts vaak te piekeren? Schrijf dagelijks je angsten, twijfels en emoties waarmee je worstelt op. Onderzoekers van Penn State University ontdekten in 2011 dat je minder piekert als je daar dagelijks een kwartier tot een halfuur bewust mee aan de slag gaat. Zo houd je die negatieve gedachtestroom uiteindelijk in bedwang.

2. Beweeg voldoende

Voldoende beweging helpt je beter te slapen: het maakt je hoofd leeg en zorgt ervoor dat je spanning beter kunt loslaten. Sport alleen niet te intensief, laat op de avond: dan zijn je hersenen te actief en ben je te alert om te slapen.

Lees ook: ‘Piekeren: waarom doen we het?’

3. Vermijd middagdutjes

Als je overdag gaat slapen, neemt de slaapdruk af – en die heb je juist nodig om ’s avonds in slaap te vallen. Heb je er toch behoefte aan omdat je slecht hebt geslapen, houd het dan bij één powernap voor 18.00 uur: maximaal een halfuurtje oppervlakkige slaap op de bank. Daarna niet meer, voor de opbouw van die slaapdruk.

Bron: Hersenstichting, beeld: Getty Images

Tip van de redactie

Take Care Sleep Tracker Bluetooth slaapmonitor
Sleep Tracker Ad 1
Bestel hier