Huidzon 2100x1440 (1)

10 tips voor slow living

Vertragen is een goed tegenwicht voor haast en stress. Door slow en bewuster te leven, ontstaat meer aandacht voor alles om je heen. Zo doe je het.

1

Minimaliseer

Ruim op, zowel je to-dolijst als je huis. Vaak staan er zo veel taken op je lijstje, dat je ze onmogelijk allemaal op een dag afkrijgt. Het resultaat? Een gehaast en gefrustreerd gevoel. Maak liever een algemene lijst met alle taken en schrijf aan de hand daarvan dagelijks een kleiner takenlijstje met haalbare doelen voor die dag. Minimaliseren in je huis helpt ook om te onthaasten. Te veel spullen geven onnodig afleiding. Denk bij elk item: is dit waardevol of relevant in mijn leven? Is dat het niet, doe het dan weg.

2

Gebruik kaarsen in de badkamer

Snel nog even douchen voordat je favoriete programma begint of aan het eind van de avond, als je eigenlijk al in bed had willen liggen. Herkenbaar? Veel mensen douchen even snel tussendoor. Zonde, want een ontspannen doucheritueel is dé manier om rust te vinden. Een slimme manier om die relaxte mindset te krijgen, is door kunstmatig licht te vervangen door kaarsen. Doe de lampen in je badkamer uit en zet waxinelichtjes of stompkaarsen neer. Ook als je maar heel even onder de douche staat, geeft dit al een heel ander gevoel.

3

Maak je eten zelf

Neem de tijd om te genieten van je eten, bijvoorbeeld door het zelf te maken. Dat is echt niet zo moeilijk, vooral sauzen en smeersels zoals pindakaas, cashewpasta, guacamole en hummus maak je makkelijk zelf. Leuk om te doen en nog gezonder ook. Groene vingers? Kweek je eigen kruiden in de vensterbank of leg een moestuin aan in je tuin.

4

Verander je routine in een ritueel

Hoewel de termen erg op elkaar lijken, zit er wel degelijk verschil in. Voer je bij een routine een reeks handelingen onnadenkend en op de automatische piloot uit, bij een ritueel ben je je een stuk bewuster van het proces en kun je het meer waarderen. Denk aan het maken van je favoriete koffie na het avondeten of je ochtendroutine waarbij je je planten water geeft en verzorgt.

5

Houd een journal bij

Een (bullet) journal bijhouden kan je helpen om je gedachtes op orde te krijgen en bewuster te worden van de gebeurtenissen in je leven, hoe klein ze ook zijn. Daarbij blijkt uit onderzoek dat het opschrijven van je emoties ervoor zorgt dat je minder stress ervaart. Er is geen standaard manier om te ‘journallen’. Je kunt ’m als een dagboek bijhouden, maar ook als geluks- of dankbaarheidsboekje waarin je alleen opschrijft waar je die dag blij van werd of dankbaar voor bent. 

6

(Her)ontdek een hobby

Uit meerdere onderzoeken blijkt dat het hebben van een hobby werkstress vermindert en dat stressreacties in je lichaam sneller wegtrekken. Door iets in je vrije tijd te doen wat je leuk vindt, maak je allerlei gelukshormonen aan en kom je makkelijker in de ‘flow’, waardoor je de tijd vergeet en je opgejaagde gevoel verdwijnt. Haal de verf en kwasten dus weer uit de kast of trek wat vaker de natuur in.

7

Zet je telefoon-meldingen uit

Een inkoppertje zou je denken, maar nog steeds hebben veel mensen hun telefoonmeldingen aanstaan. De vele pop-ups of piepjes van een nieuw Facebook-bericht of een inkomende e-mail leiden je af en geven je een onrustig gevoel. Zet je geluid uit of schakel alle meldingen van socialmedia-apps uit. Zo voorkom je dat je op het profiel van de neef van de buurman van je broer zit, terwijl je eigenlijk in je journal wilde schrijven.

8

Maak het stil

Je zintuigen reageren op allerlei prikkels, zoals geluid, een geur of een beweging. Wanneer je zintuigen (te) veel verschillende prikkels tegelijkertijd binnenkrijgen, kunnen ze die minder goed verwerken. Luister je een podcast tijdens het wandelen of kijk je een televisieserie tijdens het eten, kijk je dan wel écht goed om je heen en proef je je eten goed? Maak het eens helemaal stil, zodat je er met je volle aandacht bij bent en de situatie veel bewuster beleeft. 

9

Let op je ademhaling

Onbewust ademen we soms veel te snel en te oppervlakkig, met name als we stress ervaren. Hierdoor verstoor je de balans tussen zuurstof en CO₂ in je lichaam en kun je je onrustig voelen. Door een paar keer per dag even kort op je ademhaling te letten, zorg je al voor meer rust en ontspanning. Adem een paar keer diep in en uit, waarbij je drie tot vier seconden inademt door je neus en je je navel als het ware naar buiten duwt. Adem vervolgens langzaam vijf tot zes seconden uit.

10

Doe aan monotasking

Stiekem weten we het heus wel: multitasking zorgt er echt niet voor dat je je taken sneller af hebt. Uit een onderzoek van Stanford University blijkt daarnaast dat we sneller fouten maken en de taken minder goed opnemen. Met monotasking focus je op één taak tegelijk, waardoor je je aandacht er beter bij houdt en je je taken sneller én beter afrondt.

Tekst Mara Ruijter | Beeld GettyImages

Tip van de redactie

Diley White noise machine (witte ruis)
Witte Ruis Machine Ad
Bestel hier