pasta-eten-afvallen-tips

Pasta eten en toch afvallen? Dat kan met deze tips!

Ben jij een enorme pastalover, maar ben je hard bezig om wat gewicht kwijt te raken? We snappen het goed, jij wil die pasta helemaal niet laten staan… Goed nieuws: dat hoeft ook niet! Met deze tips kan jij jouw geliefde pasta blijven eten en tóch afvallen. Hoe fijn?!

1. Voeg groenten toe

Als je groenten door je pasta heen verwerkt, krijg je meer gezonde voedingsstoffen binnen én zit je sneller vol. Groenten bevatten namelijk vezels, die ervoor zorgen dat je sneller en langer verzadigd bent. Ook doet je lichaam er langer over om je maaltijd te verteren, waardoor je geen last krijgt van een energiedip na het eten. Klinkt goed, toch?

Lees ook: ’10 mythes over afvallen die je zeker niet moet geloven

2. Vergeet de eiwitten niet

Heb je besloten geen (vega) gehakt te gebruiken om minder calorieën binnen te krijgen? Dan mis je juist iets… Wat je namelijk eet naast koolhydraten heeft invloed op hoe je lichaam ze verteert, absorbeert en metaboliseert. Als je eiwitten eet samen met koolhydraten, doet je lichaam er langer over om het voedsel te verteren en voel je je wederom langer vol. Ook krijg je meer diverse voedingstoffen binnen, die bijdragen aan een gezond metabolisme, en helpen eiwitten je bij spieropbouw. Ben je geen fan van vlees? Dan kun je ook peulvruchten door je pasta heen doen of geraspte kaas gebruiken voor wat extra eiwitten.

3. Kies je saus bewust

Vaak is het niet de pasta zelf, maar de saus die je afvalproces tegengaat. Romige sauzen bevatten vaak veel vet (en calorieën) en sauzen uit pot bevatten vaak veel suiker. Kies er daarom voor een minder vette saus met minder suiker, dan kan jij zonder zorgen gewoon je bordje pasta eten. Het beste kan je de saus natuurlijk zelf maken met natuurlijke ingrediënten (bijvoorbeeld met tomaat, ui en knoflook als basis), dan weet je immers precies wat er in je saus zit.

4. Eet niet te grote porties

Je kan je pasta nog zo gezond maken, maar als je meer eet dan je verbrandt, val je alsnog niet af. Zorg er daarom voor dat je vooral niet te grote porties eet, want dat zou natuurlijk enorm zonde zijn van alle moeite die je tot nu toe hebt gedaan. Een belangrijke vuistregel voor afvallen is dat je minder calorieën moet eten dan je verbrandt, dus hou dat ook in gedachten als je jouw heerlijke pasta opschept.

5. Kies voor meergranenpasta

Witte pasta bevat weinig vezels en eiwitten en kan leiden tot pieken in je bloedsuikerspiegel, waardoor je sneller honger krijgt na het eten en je energielevel kan dippen. Kies daarom voor meergranenpasta of groentepasta. Daar zit veel meer vezel in, wat helpt bij het vertragen van je metabolisme en minder calorieën bevat. Vooral linzenpasta, kikkererwtpasta en zwarte bonenpasta bevatten veel vezels, dus probeer die eens!

6. Gebruik pasta als bijgerecht

Als je een koolhydraatrijk gerecht eet zonder de andere macronutriëten (eiwitten en vet), krijg je waarschijnlijk last van een after dinner dip en meer cravings. Zeker wanneer je pasta eet is de kans groot dat je er meer van eet om vol te raken. En dat helpt natuurlijk niet bepaald als je wil afvallen… Maar wist je dat je pasta ook kan eten als bijgerecht? Combineer je eiwitproduct, groenten en vettige product met een klein beetje pasta voor een gebalanceerd en voedzaam gerecht wat je nog steeds kan helpen afvallen.

7. Voel je niet schuldig

Hoe lekker je pasta ook is, je kan er niet volop van genieten als je je schuldig voelt dat je pasta eet. Als je meer hebt gegeten dan je had gepland of tóch een calorierijke saus hebt gegeten, is dat niet het einde van de wereld. Het belangrijkste is dat je jezelf er niet op afstraft of besluit de handdoek in de ring te gooien, want deze mindset kan ervoor zorgen dat je je gewichtsdoel niet behaalt. Geniet van je pasta en pak vervolgens gewoon weer door, dan kom je er vast!

Bron: Livestrong.com

Gerelateerde artikelen