category colour brushLekker

Gezond eten en besparen

Gezond eten hoeft niet altijd duur te zijn. Met deze tips doe je gezonde boodschappen en ga je bewust met je geld om.

Vezels
Vezelrijk eten is belangrijk in een gezonde leefstijl. Vooral aan je ontbijt en lunch kun je makkelijk wat vezels toevoegen. Eet bijvoorbeeld volkoren boterhammen met mager beleg, of yoghurt met muesli en fruit. Kies voor magere of halfvolle zuivel, dat is gezonder en goedkoper.

Leef per seizoen
Koop groente en fruit seizoensgebonden, het is lekkerder en goedkoper. Let daarnaast goed op aanbiedingen in de supermarkt en pas daar eventueel je menu op aan.

Neem eten mee
Zorg dat je op werkdagen je eigen lunch meeneemt, zoals boterhammen en twee stuks fruit. Zo kom je minder snel in de verleiding om op het station of in de kantine iets lekkers te kopen.

Minder vlees
Minder vlees eten is 'groen', gezond en goedkoper. Een stuk vlees is al snel het duurste onderdeel van je diner. Peulvruchten zijn een goede vleesvervanger.

Je eigen kant-en-klaar maaltijd
Af en toe heb je geen zin om te koken. Hoe handig is het dan als je in de diepvries wat eigen kant-en-klaar maaltijden hebt liggen? Kook af en toe dubbel en vries een portie in. Zo zorg je dat je altijd lekker en gezond eten in huis hebt en voorkom je de verleiding een dure magnetronmaaltijd te kopen.

Diepvries
Eet af en toe vis uit de diepvries. Het is voordeliger dan vers en is net zo gezond. Een pak spinazie is ook altijd fijn om de diepvries te hebben.

Boodschappen doen
Denk van tevoren na over welke boodschappen je nodig hebt en maak een lijstje. Bedenk wat je de komende dagen wilt eten, zo doe je je boodschappen bewust.

Wat zijn jouw tips om gezonde en goedkope boodschappen te doen?

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest