category colour brushLekker

Eet je bord niet leeg

Dat laatste restje eten in de pan is te weinig om in te vriezen, maar het is zonde om het weg te gooien. Er zit maar één ding op: opeten. En die laatste gebakken aardappeltjes kunnen er ook nog wel bij. Hierdoor krijg je ongemerkt meer calorieën binnen dan je denkt. Eet je bord volgende keer eens niet leeg.

1. Vraag je af of je echt honger hebt
Het is heel verleidelijk om de laatste happen naar binnen te werken. Vraag je af of je echt nog honger hebt, of dat je eet uit gewoonte of verveling. De tips voor bewust eten kunnen je hierbij helpen.

2. Eet niet te snel
Je hersenen geven pas na ongeveer 20 minuten een signaal af dat je vol zit. Daarom is het belangrijk niet te snel te eten. Eet het liefst iedere maaltijd aan tafel.

  Lees ook: 4 slechte plekken om te eten

3. Luister naar je lichaam
Geeft je lichaam het signaal dat je vol zit, stop dan ook met eten. Als je bij iemand te gast bent, kun je vriendelijk aangeven dat je het lekker vindt, maar dat je genoeg hebt gehad.

4. Bereid kleinere porties
De beste optie tegen te veel eten, is kleinere porties bereiden. Probeer te ontdekken hoeveel je gezinsleden eten, om de porties beter op maat te plannen.

Lees ook: een weekmenu samenstellen

5. Gebruik kleine kliekjes ook voor de volgende dag
Hou je te weinig over voor een hele maaltijd, bewaar de restjes dan voor de volgende dag. Je kunt de restjes bijvoorbeeld in een wokgerecht verwerken of als lunch eten.

Beeld: Shutterstock

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest