category colour brushGelukkig/Nieuws

Bang voor terrorisme? Zo kun je je stress verminderen

Marisa Garau schrijft boeken over mindfulness en ontwikkelt online mindfulness-cursussen zonder tijdrovende meditaties. Voor Sante.nl schrijft ze praktische tips over meditatie.

Marisa: 'De wrede aanslagen in Parijs wakkeren onze angst voor terrorisme aan. Dat je bang wordt van dit soort onbegrijpelijke gebeurtenissen is een volkomen natuurlijke reactie. Maar je moet wel voorkomen dat het je leven gaat beheersen. Met deze tips kun je terrorisme-angst op een natuurlijke manier onder controle houden.

1. Zoom in op je eigen leven
Als je alle TV-beelden bekijkt en de kranten leest, dan grijpen de negatieve berichten je enorm aan. Besef echter dat er in jouw leven op dit moment niets aan de hand is. Kijk eens goed om je heen: kijk naar je leuke kinderen, je liefhebbende partner of je pluizige huisdieren. Kijk naar die handige tablet op je schoot, je gezellige woonkeuken en die mooie stoel waar je in zit. Dat is jouw werkelijkheid en dat is hoe jouw leven nu is – wat er ook in de buitenwereld gebeurt. Waardeer het goede dat je hebt in jouw leven. Haal dan een paar keer diep adem en wees bewust dankbaar.

2. Gun jezelf een media-break
Tijdens turbulente gebeurtenissen is het verleidelijk om de hele dag naar het nieuws te kijken en de stroom aan berichten op Facebook en Twitter te volgen. Door verontrustende beelden te bekijken, krijgt je brein het signaal dat je in gevaar bent. Razendsnel wordt het stress-hormoon cortisol aangemaakt zodat je klaar bent om te vechten of te vluchten. Maar je gaat helemaal niet vechten of vluchten, en dus raast het stress-hormoon zonder enige functie in je lichaam rond. Om de schade te beperken, is het dan ook verstandig om alle media bewust uit te zetten, en dan een lekkere wandeling te maken. Zo kun je je overbelaste brein letterlijk even laten luchten, en je lichaam op adem laten komen. Je zult merken dat je je daarna stukken beter en minder gestrest voelt.

3. Steek de handen uit de mouwen
De angst voor terrorisme werkt verlammend, omdat het een gevaar is waar je je niet op kunt voorbereiden. Maar handenwringend voor de TV blijven zitten helpt niet: alleen met actie kun je angst doorbreken. Verzin dus hoe je jezelf aan het werk kunt zetten: plan een leuk uitje met je kinderen; bezoek een eenzame bejaarde in je straat; tracteer de hond van de buren op een extra lange wandeling in het park; ga een uurtje voorlezen op het kinderdagverblijf bij jou in de buurt. Door je bewust op het welzijn van anderen te richten herstel je je zelfvertrouwen en maak je je op een gezonde manier los van je stress. Beter voor jou… en beter voor de mensen om je heen!'

Deze blog is een bijdrage van Marisa Garau. Marisa Garau schrijft boeken over mindfulness en ontwikkelt online mindfulness-cursussen zonder tijdrovende meditaties. Lees hier een uitgebreid artikel over het verminderen van stress met nog meer handige tips, of download haar gratis e-boek ‘In de flow van mindfulness’.

Beeld: Shutterstock

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest