category colour brushGelukkig

Online winkelen populair bij vrouwen

Vrouwen hebben mannen de afgelopen tien jaar ingehaald als het om online winkelen gaat. Waren in 1998 nog negen van de tien online shoppers man, nu is 51 procent van hen vrouw. Dit blijkt uit onderzoek van bol.com.

De laatste 10 jaar verveertigvoudigde het aantal Nederlanders dat online winkelt en groeiden de online consumentenbestedingen ruim 700 keer harder dan die van de totale detailhandel. Deze groei houdt aan en online winkelen waarbij de nadruk steeds meer op de winkelbeleving komt te liggen.

Het verschil tussen gewoon winkelen en online winkelen lijkt bijna niet meer te bestaan. De ontwikkelingen met betrekking tot online winkelen worden onder meer gemarkeerd door het feit dat Nederlanders sinds 1998 fors meer tijd op het internet zijn gaan. Nu is 70 procent van hen meer dan zes uur per week online.

Vrouwen vertonen ander winkelgedrag dan mannen. Vrouwen willen zich op producten kunnen oriënteren en prijzen en zich laten inspireren. Mannen willen op hun beurt snel kunnen kiezen. Webwinkels slagen er steeds beter in beide voorkeuren te faciliteren.

Met behulp van o.a. verbeterde productomschrijvingen en -afbeeldingen, prijsvergelijkingen, bestelgemak en leverbetrouwbaarheid wordt steeds beter aan functionele behoeften van consumenten voldaan. De emotionele winkelbehoefte wordt ingevuld door het bieden van online inspiratie.

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest