category colour brushGelukkig/Life

Kan ik dit nog wel dragen op mijn leeftijd?

Geen rokken meer boven de knie na je 40e, geen tops met blote armen of hippe sneakers boven de 50... Is kleding nu echt gebonden aan leeftijd? Imago-expert Sascha Bertus geeft advies.

 

"Mijn zus van 26 draagt geen felle kleuren meer, want daar vindt ze zichzelf te oud voor", zo vertelde een Kunstacademie studente mij laatst. Ik was op z'n zachtst gezegd verbaasd over deze uitspraak. Worden bepaalde kleuren of kledingstukken inderdaad verboden terrein als je op een bepaalde leeftijd komt?

Geen rokken meer boven de knie na je 40e, geen tops met blote armen of hippe sneakers boven de 50, of zelfs geen felle kleuren meer boven de 26? Als imago-expert vind ik dat het niet zozeer met leeftijd te maken heeft als wel met het feit of het past bij de persoon die het draagt en de manier waarop het gedragen wordt. Wat voor de een goed werkt, kan voor de ander een enorme misser zijn. Hoe bepaal je nu wat wel en niet 'age-appropriate' is?

Lees ook: 'Kledingtips op de werkvloer: 5 tips voor een succesvolle profilering'

Niet te oud en niet te jong

Zorg ervoor dat je er op elke leeftijd niet 'te oud', maar zeker ook niet 'te jong' uitziet. Dat laatste kom ik vaak genoeg tegen: starters op de arbeidsmarkt die zich op hun eerste werkdag strak in (mantel)pak hijsen. Vaak een pak dat veel te senior voor ze is, alsof ze het van hun vader of moeder geleend hebben. Ze willen serieus genomen worden, maar het contrast met het jonge gezicht maakt dat ze er eerder nog jonger uitzien. Andersom geldt hetzelfde. Een ouder gezicht waar al wat tekening inzit met daaronder een meisjes- of jongensachtige outfit, maakt het gezicht alleen maar ouder.

Benadruk de actualiteit van je kennis

Zonder dat ze het zich realiseren voelen mensen aan of iets wel of niet van deze tijd is. Even checken dus of die 'klassieke' items die je al jaren in de kast hebt hangen, echt nog door de beugel kunnen. Vind je dat lastig, vraag het dan aan iemand in je omgeving die je vertrouwt of laat je adviseren door een expert. Door kleding te dragen die van deze tijd is, benadruk je de actualiteit van je kennis en verander je het stereotype beeld van ouderwets naar ervaren. Dat geldt voor kleding, maar ook voor accessoires, make-up en haar. Door af en toe de boel op te frissen en weer 'van nu' te maken blijf je bij de tijd.

Schrijf je eigen stijl in plaats van je voor te laten schrijven door de laatste trends

Zoals Coco Chanel al zei: “Trends gaan voorbij, stijl blijft voor altijd.” Hoe ouder je wordt, des te belangrijker is het om kleding te dragen die past bij jouw figuur, proporties en stijl. Vaak weet je van jezelf echt wel wat je goede en minder goede punten zijn, houd daar ook aan vast. Zorg ervoor dat je pluspunten in de spotlights staan en houd je minpunten in de schaduw. Vermijd kleding en kleuren die je geen goed doen, ook al is het de laatste trend en zegt de verkoopster dat het je geweldig staat. Kies alleen de trendy items die passen bij jouw persoonlijke stijl en gewenste uitstraling.

Er is helaas, of misschien gelukkig maar, geen kant en klaar voorschrift voor wat je wel een niet kunt dragen op welke leeftijd. Die hippe sneakers kunnen geweldig staan onder een mooi klassiek pak, ook al ben je al grijs. En blote armen is niet zozeer een kwestie van leeftijd als wel of het esthetisch verantwoord is. Blijf up-to-date en geïnspireerd door wat er in de wereld om je heen gebeurt. Draag datgene wat jou als persoon versterkt en laat zo zien waar jij voor staat.

Make it work!

Sascha Bertus

Over Sascha en Mirjam

sascha mirjam

Elke maand lees je op Sante.nl een blog over zichtbaarheid op de werkvloer, afwisselend geschreven door Sascha Bertus en Mirjam Hubregtse. Het duo heeft zich gespecialiseerd in zichtbaarheid op de werkvloer en is er voor die mensen die te horen krijgen dat ze zichzelf eens wat zichtbaarder zouden moeten maken. Juist die mensen houden er helemaal niet van om in de spotlights te staan en zichzelf op de borst te slaan en lopen daardoor sneller vast in hun carrière. Sascha Bertus is auteur van Verpak je Succes! en Mirjam Hubregtse is auteur van Profileren zonder Opscheppen.

De auteurs zijn ook managing partners van Room to Grow, een klein en persoonlijk trainingsbureau dat zich door haar specialisme mag scharen tussen de ‘grote jongens’ in de opleidingsprogramma’s van grote banken en diverse multinationals.

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest