category colour brushGelukkig/Life

Je winterdip snel de baas met mindfulness

Nu de stormen over het land razen, krijgen velen van ons last van sombere gevoelens. Je sleept je ’s ochtends naar je werk, je bent snel geïrriteerd en je voelt je moe en lusteloos. De winter lijkt eindeloos terwijl je zo naar zon, zee en lucht snakt! Gelukkig kun je met deze tips van mindfulness-teacher Marisa Garau je winterdip onder controle krijgen.

1. Stop met het ronddolen in negatieve gedachten
Natuurlijk: je werk is soms vreselijk. En de regen is verschrikkelijk. Je partner heeft ook helemaal geen begrip meer voor je… Het zijn dit soort negatieve gedachten die tijdens de winterdip – dag in, dag uit – in je hoofd ronddolen. Ze ondermijnen niet alleen je levensplezier, maar ook je gezondheid. Neem je vandaag nog voor dat je de aanwezigheid van deze gedachten accepteert, maar dat je er niet langer in mee zult gaan. Als een nare gedachte opkomt, onderken de gedachte, maar ga niet mee in wat deze je probeert wijs te maken. Zeg tegen de gedachte: Ik accepteer dat je er bent, maar ik ga niet verder met je meedenken. Nu concentreer ik me weer op praktische zaken. Wat ga ik vanavond ook alweer koken en wat moet ik daarvoor bij de winkel halen? Zo kap je die gedachte af en voorkom je dat je uren aan het piekeren bent over je vervelende leven en dat ’t nooit meer iets met je zal worden.

2. Concentreer je op eenvoudige taken
In plaats van elke dag opnieuw je leven te analyseren en je te verwijten dat je twintig jaar geleden al naar een zonnig land had moeten emigreren, kun je jezelf losmaken uit inefficiënte draaideur-gedachten door een eenvoudig klusje met volledige aandacht te doen. Schil bijvoorbeeld ’s avonds de aardappels met volle aandacht, dus zonder in gepieker te verzanden. Of poets ’s ochtends je tanden terwijl je let op hoe je hand de tandenborstel beweegt, hoe je voorovergebogen over de wasbak staat, hoe je ademhaling is. Houd je aandacht bij kleine, overzichtelijke taken die je elke dag uitvoert. Dit is de essentie van mindfulness: het zorgt ervoor dat je negatieve gedachten minder ruimte hebben.

3. Help de mensen om je heen
Niets werkt zo goed tegen sombere buien als jezelf nuttig maken voor anderen. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat wij gelukkig worden als we anderen gelukkig maken. Dus in plaats van jezelf op te sluiten in zelfmedelijden, ga je je nu bewust openstellen voor anderen. Hoe kun je er voor anderen zijn? Bedenk elke ochtend wie je die dag gaat helpen. Neem je voor om je collega te helpen met dat lastige rapport; om boodschappen te doen voor je buurvrouw die slecht ter been is; of om je hond blij te maken met een extra lange wandeling. Realiseer je dat het leven niet altijd om jou en je gevoelens hoeft te draaien. Daarom stel je je nu expres in dienst van een ander om die persoon een goed gevoel te geven. Hiermee dring je niet alleen die zeurstem in je hoofd naar de achtergrond, maar de blijdschap van een ander levert je ook een goed gevoel over jezelf op.

Deze blog is een bijdrage van Marisa Garau
Marisa Garau schrijft boeken over mindfulness en ontwikkelt online mindfulness-cursussen zonder tijdrovende meditaties. Lees hier een uitgebreid artikel over de achtergronden van de winterdip met nog meer handige tips, of download haar gratis e-boek ‘In de flow van mindfulness’.

Beeld: Shutterstock | Tekst: Marisa Garau

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest