beginnen-mediteren-tips

Is intermittent silence dé meditatievorm voor jou?

Zou jij meer rust en kalmte in je leven willen, maar wil mediteren je gewoonweg niet lukken? Dan hebben wij misschien de oplossing voor je! Deze relatief nieuwe vorm van mediteren is net even anders dan anders, en daarom misschien wel zo geschikt voor jou!

Lees ook: ‘Geen tijd om te mediteren? Doe het onder de douche!

Wat is intermittent silence?

Intermittent silence is precies zoals het klinkt: een pauze nemen om bewust stil te zitten (of wandelen), waarin je jezelf de mogelijkheid geeft om los te komen van de afleidingen van je dagelijkse leven. Net zoals je je lichaam rust geeft wanneer je niet eet of wanneer je letterlijk uitrust om je hartslag omlaag te krijgen is het ook belangrijk om je brein te laten rusten. Intermittent silence geeft je niet alleen de mogelijkheid om je hersenen een paar minuten uit te zetten, maar geeft je ook even de rust van het communiceren met anderen, of dat nu face-to-face of online is. Het maakt ons daarnaast meer bewust van wanneer we wel of niet praten.

Hoe werkt het?

Het lijkt misschien gek dat niks doen en stil zijn een impact kunnen hebben op onze hersenen, maar dat is precies wat ervoor zorgt dat je kan ontspannen. Zowel het gebied in je hersenen wat ervoor zorgt dat je kan luisteren als het gebied wat ervoor zorgt dat je kan spreken en communiceren krijgen zo een break, die ze absoluut nodig hebben. Het is dan ook niet gek dat er al jaren stilteretraites bestaan, die bedoeld zijn om je volledig tot rust te laten komen en jezelf te (her)ontdekken.

Wat zijn de voordelen?

Intermittent silence kan verschillende voordelen hebben. Zo kunnen stilteperiodes je helpen om met emotioneel heftige periodes om te gaan, periodes waarin boosheid, verdriet of andere sterke emoties het van je vereisen dat je dicht bij jezelf blijft. Door negatieve gedachten te leren herkennen tijdens je stilteperiodes, kan je ze ook beter verwerken in je dagelijkse leven. Ook kan de rust die we ons brein geven ervoor zorgen dat we erna beter kunnen communiceren. Door niet te praten leren we namelijk hoe we goed kunnen reageren op anderen door eerst te pauzeren en na te denken, in plaats van impulsief te reageren. Ook heeft intermittent silence hetzelfde effect als intermittent fasting: je gaat beter nadenken en wordt bewuster van wanneer je wel of niet in actie komt, of het nu om eten of communiceren gaat.

Bron: Realsimple.com

Gerelateerde artikelen