tips-post-lockdown-stress

8 tips om af te rekenen met post-lockdown stress

Het ziet ernaar uit dat we binnenkort versoepelde maatregelen gaan krijgen en we uiteindelijk weer zullen terugkeren naar onze ‘normale’ situatie. De een staat erom te springen, maar er zijn ook mensen die het best spannend vinden. Misschien krijg je wel zweethandjes of een bonzend hart als je eraan denkt om je weer in sociale kringen te begeven… En dat is ook niet gek na een turbulent jaar als wat we net hebben meegemaakt! Daarom delen we in dit artikel 8 tips die je kunnen helpen om af te rekenen met post-lockdown stress.

1. Gebruik kalmeringstechnieken

Je kan kalmeringstechnieken gebruiken om je lichaam het signaal te geven dat je veilig bent en dat het niet nodig is om in paniek te raken. Ademhalingsoefeningen kunnen je bijvoorbeeld helpen ontspannen. Ook grondingsoefeningen helpen je meer in het moment en minder in je hoofd te zijn. Iedereen heeft zo zijn specifieke stress triggers, dus probeer er voor jezelf achter te komen wat dat voor jou is en ga daar gericht mee aan de slag.

Lees ook: ‘6 veelvoorkomende symptomen van angst-/paniekaanvallen en hoe je ze herkent

2. Wees lief voor jezelf

Als jij jezelf afstraft omdat je nerveus bent over de nieuwe situatie, ga je je er niet beter door voelen. Wees daarom eens wat liever voor jezelf en help jezelf herinneren dat het heel normaal is om je onzeker en nerveus te voelen over de nieuwe situatie. Het kan verleidelijk zijn om je gevoelens aan de kant te schuiven en gewoon door te bijten, maar je kan beter je gevoelens accepteren zonder te oordelen. Geef jezelf de tijd en ruimte om hiermee om te gaan.

3. Focus op waar je controle over hebt

Het is heel normaal dat je je onzeker voelt over wat er nu zal gaan gebeuren. Maar je druk maken over waar je geen controle over hebt, is eigenlijk behoorlijk zinloos. Probeer je daarom alleen bezig te houden met dingen waar je wél invloed op hebt – niet te veel, natuurlijk – in plaats van je te richten op waar je absoluut niets aan kan veranderen.

4. Buig je gedachten om

Als je je angstig voelt is het makkelijk(er) om in negatieve denkpatronen te vervallen waarin je van het ergste uitgaat of je de toekomst probeert te voorspellen. Als je jezelf hierop betrapt, probeer die gedachte dan om te buigen en jezelf een betere versie te vertellen. Denk je bijvoorbeeld “het leven post-lockdown is te overweldigend”? Maak daar dan van “het is normaal om hier nerveus door te zijn en ik mag alles op mijn eigen tempo doen”.

5. Stel jezelf gematigd bloot aan nieuws

Ben je gevoelig voor invloeden van het nieuws? Probeer jezelf dan niet te veel aan nieuwsitems bloot te stellen. Geruchten en speculaties kunnen je angst vergroten, dus zoek bronnen die je vertrouwt en spreek met jezelf af hoe vaak je hierop mag kijken.

6. Stel grenzen

We reageren hoogstwaarschijnlijk allemaal anders op het einde van de lockdown. Het zou dus kunnen dat mensen die dicht bij je staan anders zullen reageren dan jij. Word je uitgenodigd voor een verjaardag of barbecue en voel je je er niet prettig bij? Doe het dan vooral niet. Wees eerlijk en stel je eigen grenzen. Kijk ook vooral waarom je je ergens nog niet prettig bij voelt, wellicht neemt dat al een deel van je onzekerheid weg. En zo niet, ook helemaal goed: het zijn jouw grenzen.

7. Hou vast aan een gezonde routine

Als je je onrustig voelt, kan het helpen om goed voor jezelf te zorgen. Dat kan je onder andere doen met een gezonde routine; blijf in beweging, eet gezond en zorg dat je voldoende slaap krijgt. Wees ook niet bang om met de mensen die dicht bij je staan te praten over hoe je je voelt; dit is nu net zo belangrijk als tijdens de lockdown en kan je helpen weer verder te gaan binnen het ‘nieuwe normaal’.

8. Neem de tijd

Dwing jezelf vooral niet om de draad weer op te pakken zoals voor de lockdown. Het is juist goed om de tijd te nemen en ook te verwerken wat er in een jaar tijd allemaal heeft plaatsgevonden. Reflecteer dus even op wat voor jou is veranderd het afgelopen jaar, wat voor jou het moeilijkste is geweest en wat je hebt geleerd van afgelopen jaar. Dat kan je waarschijnlijk een hoop mooie inzichten geven!

Bron: Womenshealthmag.com

Gerelateerde artikelen