zelfvertrouwen

5 waardevolle tips voor meer zelfvertrouwen

Onzeker zijn we allemaal weleens. Maar houdt het je tegen om vrij te leven en te doen wat je wilt? Dan is het tijd om je zelfvertrouwen op te poetsen en dat doe je met deze 5 tips.

1. Richt je op positieve dingen

Focus op de kwaliteiten die je al hebt en waar je trots op mag zijn. Zoals mooie ogen, lieve vrienden, spontaniteit, daad- kracht. Bewezen effectief: maak een lijstje van alles waar je dankbaar voor bent en waar je blij van wordt. Door meer van deze leuke dingen te integreren in het dagelijks leven, krijg je meer energie en dat helpt je meer zelfvertrouwen te creëren.

2. Maak jezelf minder afhankelijk

Probeer jezelf niet zo afhankelijk te maken van dingen buiten jezelf om – zoals liefde van een partner, materie of die leiding- gevende functie. Want hecht je daar minder waarde aan, dan wordt de angst om het te verliezen vanzelf kleiner. Heel bevrijdend! Wanneer je jezelf accepteert en beseft dat het goed is zoals het is, met al het leuke en het minder leuke, is al het andere gewoon een fijne aanvulling.

3. Accepteer dat je iets spannend vindt

Iedereen heeft dingen in zijn leven die hij eng vindt om te doen. De sleutel is om je dit te realiseren: je bent niet de enige! Je ervaart angst, maar dat gevoel kun je veranderen. Vind je het bijvoorbeeld lastig om te spreken voor publiek? Het helpt om je voor te stellen dat de aanwezigen tekenfilmfiguren zijn. Een andere truc is focussen op een punt achter in de ruimte in plaats van de gezichten in het publiek. Denk terug aan een moment in je leven waarop je je zelfverzekerd voelde en haal dat beeld plus het bijbehorende gevoel terug vlak voor je gaat spreken.

Lees ook: ‘Dit zijn 5 tips om lekkerder in je vel te zitten’

4. Durf imperfect te zijn

Niet volmaakt willen zijn geeft zelfvertrouwen. Brené Brown, onderzoeker en auteur van De moed van imperfectie en De Kracht van kwetsbaarheid: ‘Je moet durven loslaten wie je denkt te moeten zijn, om te zijn wie je echt bent.’ Van jezelf houden met al je perfecte en imperfecte kanten. Wat je doet, kan mislukken – en dat is niet erg, want jij kunt niet mislukken.

5. Buig zelfkritiek om

Een gebrek aan eigen- waarde kan voortkomen uit je jeugd. Als kind kun je simpelweg nog niet relativeren, dus alles wat je toen meemaakte of wat iemand ooit tegen je zei, was de ‘waarheid’. Had je moeder even geen tijd voor je, vonden je klasgenootjes je niet lief? Voor een kind voelt dit onveilig. Het leven zit er helaas vol mee, daarom heeft iedereen hier in meer of mindere mate last van – zelfs als je een gelukkige jeugd hebt gehad. Therapie is niet (voor iedereen) nodig, maar je hier meer bewust van zijn, helpt wel je zelfvertrouwen op te krikken. Want de stemmen uit het verleden zijn nu die kritische stemmen in je eigen hoofd geworden. Misschien ken je ze wel: ‘die collega is veel creatiever dan ik’ of ik haat mijn love handles’. Hoor ze bewust aan en spreek ze tegen door er iets positiefs van jezelf tegenover te zetten. Zo bouw je stap voor stap meer eigenwaarde op en krijg je meer compassie voor jezelf.

Nog meer tips om je zelfvertrouwen op de poetsen, vind je in het oktober-nummer van Santé. Nu in de winkels of online te bestellen!

San2110

Bron: Santé oktober 2021, beeld: Getty Images