×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Hoe begin je met hardlopen als je het nog nooit gedaan hebt?

Hoe begin je met hardlopen als je het nog nooit gedaan hebt?
13.12.2017 - Redactie

In het januarinummer van Santé vind je een artikel over sportgoals voor 2018. Een van de doelen is 10 kilometer hardlopen. Hartstikke leuk idee natuurlijk, maar hoe pak je dat aan als je nog nooit een stap hebt hardgelopen?


1. Begin verstandig
Als je niet vaak hardloopt, is het belangrijk om rustig te starten. Loop niet meteen te hard van stapel met een overfanatiek hardloopschema. Om de dag lopen is voldoende en in het begin heb je echt genoeg aan een route van vijftien minuten.

2. Wandelen is prima
Je hoeft bovendien niet continu hard te lopen. Wandelen is helemaal niet erg. Een mix van rennen en rustig lopen is juist nodig om conditie op te bouwen. Loop bijvoorbeeld vijf keer één minuut hard en wissel dit af met vijf keer twee minuten wandelen.

3. Houd je tijden bij
Focus je op je gezondheid en niet op snelle tijden en lange afstanden. Dit is voor een beginnende hardloper helemaal niet belangrijk. Wel is het nuttig om te weten hoeveel kilometer per uur je loopt om later vooruitgang in je loopefficiëntie te kunnen zien. Klok bijvoorbeeld een route van één tot drie kilometer.

4. Zoek naar je eigen tempo
Zoek ook zelf jouw eigen, juiste tempo tijdens het rennen. Luister hiervoor naar je ademhaling. Versnel je looppas en zolang je niet naar lucht hoeft te happen, loop je een goed tempo.

5. Zorg voor de juiste kleding
Van belang is ook om een goede sportuitrusting aan te schaffen voor tijdens het lopen. Loop alleen op hardloopschoenen, want afgetrapte gympen vergroten de kans op een blessure. En vergeet niet die andere, minstens net zo belangrijke benodigdheden zoals goedzittende, ondersteunende kleding.

6. Bouw langzaam op
Als je trainingen geleidelijk opbouwt, dan heeft je lichaam ook genoeg rust zodat je lijf kan herstellen van alle inspanningen. Dit is belangrijk om geen blessures te krijgen. Er zijn online en in appsverschillende trainingsschema's en -programma's te vinden om je afstand en/of snelheid op te bouwen. Een aantal voorbeelden:

Hardloopschema's

Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Hoe begin je met hardlopen als je het nog nooit gedaan hebt?

13.12.2017 - In het januarinummer van Santé vind je een artikel over sportgoals voor 2018. Een van de doelen is 10 kilometer hardlopen. Hartstikke leuk idee natuurlijk, maar hoe pak je dat aan als je nog nooit een stap hebt hardgelopen? Lees verder

Wijnyoga: overgewaaid uit Amerika

17.11.2017 - Downward facing dog met een glas wijn erbij? Prima combi. Denken we. Lees verder

Korte work-out voor je hele lichaam

03.09.2017 - Met deze vijf oefeningen train je je hele lichaam. Lees verder

3 manieren om je push-up te verbeteren

07.08.2017 - Met deze tips werk je aan je techniek voor push-ups. Lees verder

Oefeningen met een bal

11.07.2017 - Een verzwaarde bal is het perfecte fitnessattribuut als je een snelle training wilt voor je buik-, been- en bilspieren. Je voegt hem makkelijk toe aan deze oefeningen. Lees verder

Zo verbeter je je zwemtechniek

19.06.2017 - Zwemmen is serieus een van de beste full body work-outs ooit. Of je nou baantjes trekt of gaat voor een uitdagende oefening. Lees verder

5 manieren om meer uit je groepsles te halen

16.05.2017 - Een personal trainer is lang niet voor iedereen weggelegd. Gelukkig kun je groepslessen ook optimaal benutten. Lees verder

Doe de lymfen-workout

18.01.2017 - Het Nederlands Netwerk voor Lymoedeem & Lipoedeem vereniging heeft deze drie workouts voor je lymfen op Youtube gezet. Je begint met een zelf-massage van de lymfevaten en gaat verder met strekoefeningen. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Mis niets
Daghoroscoop
Waterman

Je bent niet zo goed in het bewaren van geheimpjes. Toch moet je deze smeuïge…

» Naar de daghoroscopen