×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Hoe begin je met hardlopen als je het nog nooit gedaan hebt?

Hoe begin je met hardlopen als je het nog nooit gedaan hebt?
13.12.2017 - Redactie

In het januarinummer van Santé vind je een artikel over sportgoals voor 2018. Een van de doelen is 10 kilometer hardlopen. Hartstikke leuk idee natuurlijk, maar hoe pak je dat aan als je nog nooit een stap hebt hardgelopen?


1. Begin verstandig
Als je niet vaak hardloopt, is het belangrijk om rustig te starten. Loop niet meteen te hard van stapel met een overfanatiek hardloopschema. Om de dag lopen is voldoende en in het begin heb je echt genoeg aan een route van vijftien minuten.

2. Wandelen is prima
Je hoeft bovendien niet continu hard te lopen. Wandelen is helemaal niet erg. Een mix van rennen en rustig lopen is juist nodig om conditie op te bouwen. Loop bijvoorbeeld vijf keer één minuut hard en wissel dit af met vijf keer twee minuten wandelen.

3. Houd je tijden bij
Focus je op je gezondheid en niet op snelle tijden en lange afstanden. Dit is voor een beginnende hardloper helemaal niet belangrijk. Wel is het nuttig om te weten hoeveel kilometer per uur je loopt om later vooruitgang in je loopefficiëntie te kunnen zien. Klok bijvoorbeeld een route van één tot drie kilometer.

4. Zoek naar je eigen tempo
Zoek ook zelf jouw eigen, juiste tempo tijdens het rennen. Luister hiervoor naar je ademhaling. Versnel je looppas en zolang je niet naar lucht hoeft te happen, loop je een goed tempo.

5. Zorg voor de juiste kleding
Van belang is ook om een goede sportuitrusting aan te schaffen voor tijdens het lopen. Loop alleen op hardloopschoenen, want afgetrapte gympen vergroten de kans op een blessure. En vergeet niet die andere, minstens net zo belangrijke benodigdheden zoals goedzittende, ondersteunende kleding.

6. Bouw langzaam op
Als je trainingen geleidelijk opbouwt, dan heeft je lichaam ook genoeg rust zodat je lijf kan herstellen van alle inspanningen. Dit is belangrijk om geen blessures te krijgen. Er zijn online en in appsverschillende trainingsschema's en -programma's te vinden om je afstand en/of snelheid op te bouwen. Een aantal voorbeelden:

Hardloopschema's

Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

30 day squat challenge

26.08.2018 - Stevige, gespierde, ronde, volle billen? Als je ze niet van nature hebt, is daar wel wat discipline en doorzettingsvermogen voor nodig. Yvette ging de dertig dagen squat challenge aan om te kijken wat het voor haar doet. Lees verder

Work-out zonder moeite

23.08.2018 - Geen tijd om naar de sportschool te gaan? Deze oefeningen verwerk je gewoon in je dagelijkse bezigheden. Lees verder

Push-ups verbeteren

17.08.2018 - Met deze tips werk je aan je techniek voor push-ups. Lees verder

5 oefeningen om je billen in topvorm te krijgen

27.06.2018 - Train je billen ronder en train meteen je buik, rug, benen en taille mee. Lees verder

6 oefeningen om buiten te doen

03.05.2018 - Sla de sportschool eens over en ga naar buiten om oefeningen te doen. Lees verder

Work-out: planken

11.04.2018 - Planken is ongenadig zwaar. Maar ook effectief. Door dagelijks deze oefeningen te doen krijg je een strakkere buik, sterkere rugspieren en train je bovendien je schouders en billen. Lees verder

Is het altijd nodig om te drinken tijdens het sporten?

04.04.2018 - Is het verstandig om voor een uur sporten een flesje water mee te nemen? Lees verder

Hoe begin je met hardlopen als je het nog nooit gedaan hebt?

13.12.2017 - In het januarinummer van Santé vind je een artikel over sportgoals voor 2018. Een van de doelen is 10 kilometer hardlopen. Hartstikke leuk idee natuurlijk, maar hoe pak je dat aan als je nog nooit een stap hebt hardgelopen? Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Mis niets
Daghoroscoop
Weegschaal

Je hebt een goed verstand. Toch laat jij je leiden door je gevoel. Je neemt…

» Naar de daghoroscopen