Placeholder

Gastblog: Yoga, het meest succesvolle commerciële product van de globalisering

Yoga is booming. Djina vertelt ons er meer over in haar gastblog.

Over Djina
Hallo, ik ben Djina. Al een tijd lang ben ik aan het reizen en alle yogaspots op de wereld aan het bezoeken. Inmiddels ben ik op Bali beland, in Ubud. Dit kun je wel de yogamekka van Indonesië noemen. Er zijn hier talloze yogascholen en leraren. Voor mij is dit een paradijs. Ik ben gek op yoga en yogabroeken. Daarom zei mijn vriend waarom schrijf je er geen blog over? Zodoende ben ik met mijn blog strech.nl begonnen. Een grappige blog met een serieuze knipoog naar de yoga-industrie die steeds meer commercieel wordt.

Mijn liefde voor yoga
Al ruim tien jaar lang sta ik te zweten op de mat. Yoga heeft mijn leven getransformeerd. Het klinkt misschien een beetje afgezaagd, maar het is waar. Ik zie er beter uit, eet gezonder en ben een leuker en blijer mens. Voordat ik vier keer per week op de mat te vinden was, liep ik vijf keer per week door de duinen. Ik had een goed figuur, ik mocht niet klagen, maar door yoga, werd mijn taille smaller en kreeg ik de mooie zandloper waar ik naar zocht! Door yoga heb ik minder behoefte aan snacks tussendoor, drink ik minder alcohol en eet ik ook nog eens gezonder. Ik kan beter naar mijzelf en mijn lichaam luisteren en ben ook nog eens aardiger tegen mijzelf. Dit zijn de redenen waarom ik zo van yoga houd. Naast dat ik veel yoga doe, heb ik onderzoek gedaan naar de yoga-industrie en de resultaten samengevoegd in de infographic onderaan het artikel. Het staat vol leuke feiten.

Samengevat…
Yoga is populairder dan ooit en momenteel een van de snelst groeiende industrieën ter wereld. In Nederland is yoga de snelst groeiende sport. Er zijn hier meer dan 800 yogascholen. Werd yoga vroeger nog gelinkt aan suffe, geitenwollen sokken types, nu doen wereldwijd 300 miljoen mensen aan yoga, waarvan meer dan 380.000 Nederlanders. Jong en oud maar bovenal vrouwen, die hoog opgeleid zijn en een goed inkomen hebben.

Onderstaande infographic laat nog meer verrassende yogafeiten zien. Er zijn meer dan 50 verschillende yogavormen te vinden. In het Westen wordt met name Hatha-yoga beoefend: een vorm van yoga die bestaat uit honderden lichaamshoudingen in combinatie met ademhalingsoefeningen. Een andere populaire tak van yoga is Bikram yoga, deze vorm van HOT yoga wordt beoefend in een ruimte van 40⁰C. Leuk detail: ook George Clooney beoefent deze yoga. Minder leuk detail: de oprichter van deze yoga Meneer Bikram is vaak negatief in het nieuws en heeft heel wat schandalen op zijn naam staan. Vanzelfsprekend draagt het feit dat celebrities aan yoga doen bij aan de populariteit van deze vorm van lichaamsbeweging.

De reden dat yoga zo aan populariteit wint, komt doordat meer en meer mensen yoga zien als een oplossing voor het voorkomen of verminderen van gezondheidsklachten, slaapproblemen en symptomen die gepaard gaan met stress. Maar ook, het ontwikkelen van een betere lichaamshouding en een grotere flexibiliteit van het lichaam is een reden dat yoga steeds populairder wordt.

Yoga in de 21ste eeuw gaat niet meer alleen over spiritualiteit en lichaamsbeweging: yoga is een cultuur geworden met alle commercialiteit die daarbij hoort. In de Verenigde Staten geeft een yogi al gauw meer dan $500 per jaar uit aan yogakleding, yoga spullen en een gezondere levensstijl. Probleemloos wordt er honderd dollar betaald voor de juiste yogabroek. Of Nederland Amerika achterna gaat met de commercialiteit van yoga is afwachten. Maar dat yoga ondertussen het meest succesvolle product van de globalisering is, blijkt wel uit deze infographic.

Dit artikel is een bijdrage van Djina. Met dank aan dr-discount.nl voor de illustraties.