Placeholder

Drankindustrie bereikt jongeren via sport

Alcoholproducenten bereiken ruim een miljoen minderjarige jongeren via sportsponsoring. Dit blijkt uit onderzoek van Stichting Alcohol Preventie, STAP.

Een op de vier grote sportevenementen in Nederland wordt gesponsord door de alcoholindustrie. Bierbrouwers adverteren het meest: van de 107 door de alcoholindustrie gesponsorde grote sportevenementen werden er 105 mede door bierbrouwers gesponsord.

Deze evenementen trokken in 2008 ruim 4,5 miljoen bezoekers, waarvan zeker 1 miljoen minderjarig was. Jongeren die op jonge leeftijd al veel alcoholreclame zien beginnen eerder met drinken, vaak drinken ze ook meer dan jongeren die geen alcoholreclames zien.

Een verbod op sponsoring van alcoholproducenten tijdens sportevenement is in Europa niet vreemd. In Frankrijk geldt al een dergelijk verbod. In Nederland mogen er sinds 1 januari 2009 geen alcoholreclames meer worden uitgezonden voor 21.00 uur. Een verbod op sportsponsoring is misschien de volgende stap.