×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Waarom buiten sporten als het koud is een goed idee is

Buiten sporten als het koud is
18.11.2018 - Redactie

De eerste nachtvorst van dit seizoen is voorspeld, maar dat is geen excuus om niet buiten te gaan sporten. Een winterwork-out is juist supereffectief.


Efficiënte winterwork-out
De zomer de beste periode om te sporten? Nee hoor, de winter is hét seizoen voor buitensporters. Want hoe langer je rent of hoe zwaarder die bootcamptraining is, hoe kouder het buiten moet zijn om je lichaamswarmte kwijt te kunnen.

Tijdens het rennen, stijgt je lichaamstemperatuur en deze warmte raakt je lichaam kwijt door te zweten. Sportfysioloog Angela Hillman vertelt aan Shape: “Hoe koeler je omgeving is, hoe meer warmte je lichaam kwijt kan. En dat komt je sportprestaties weer ten goede.” Uit een Frans onderzoek naar finishtijden van vrouwelijke marathonlopers blijkt zelfs dat hardlopers bij een temperatuur van 6,8 °C de beste sportprestaties leveren.

Bereid je voor
Hoewel een lagere temperatuur goed is voor je sportprestaties, zorgt de kou er ook voor dat je spieren harder moeten werken om energie te produceren. Hierdoor kunnen je spieren sneller vermoeid raken. Zorg er dus voor dat je goed voorbereid bent: kleed je slim aan, besteed voldoende tijd aan de warming-up en pas op met sneeuw.

De juiste kleding is belangrijk
‘Slecht weer bestaat niet, slechte kleding wel’, is een Scandinavisch gezegde. Zeker in de winter is de juiste sportkleding belangrijk voor een comfortabele work-out. Ja, de eerste rondjes zijn sowieso koud, maar je rent je al snel warm. Personal trainer Cally Yang vertelt: “In de winter kleed je je vaak veel warmer dan nodig is en dat werkt tegen je tijdens je training.” Het is daarom belangrijk dat je meerdere laagjes draagt, zodat je iets kunt uittrekken als je dat wilt.

Deze outfit kies je als het koud is
Begin met een basislaag, die ervoor zorgt dat je droog blijft. Kies een sportbeha die voldoende steun biedt en trek een sportshirt van sneldrogende stof aan. Vermijd katoen, dit neemt amper tot geen zweet op en houd je dus erg nat.

Is het erg koud? Dan kun je een tweede laag toevoegen. Ga bijvoorbeeld voor een vest van fleece of wol. Deze stoffen isoleren je van de koude buitenlucht en nemen vrij goed lichaamsvocht op. Let op dat deze laag niet te strak zit, er moet wat ruimte tussen de eerste en tweede laag zitten voor een goede isolatie.

De buitenste laag beschermt je tegen het weer. Trek een windjack met capuchon aan. Zo ben je beschermd tegen de frisse wind of dat onverwachte regenbuitje. Tip: ga voor een jas met reflecterende accenten, zodat je ook in de schemering goed te zien bent in het verkeer. Je kunt ook losse reflecterende banden dragen.

Hoeveel laagjes trek je aan?
Vind je het moeilijk om te bepalen welke kleding je aan moet? Met dit schema bepaal je welke kleding bij de temperatuur past.

Tekst: Mara Ruijter | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Chocolademelk na het sporten

06.12.2018 - Je hoeft je niet schuldig te voelen als je na het sporten op de bank hangt met een warme chocolademelk. Lees verder

Buiten sporten als het koud is

18.11.2018 - De eerste nachtvorst van dit seizoen is voorspeld, maar dat is geen excuus om niet buiten te gaan sporten. Een winterwork-out is juist supereffectief. Lees verder

Skinny fat

10.11.2018 - Deze maand lees je in Santé het verhaal van Esmir, die haar skinny fat te lijf gaat. Maar wát is skinny fat eigenlijk? Lees verder

Afgeslankt de feestdagen in? Begin dan nu

06.11.2018 - Voor je het weet is het weer Kerst en Oud & Nieuw. Wil je net als Lieke met de feestdagen (weer) in je favoriete outfit kunnen? Dan is nu het moment om er iets aan te doen! Lees verder

5 tips voor een sterke rug

04.11.2018 - Je rug is een meesterwerk: 120 spieren, 24 wervels en 23 'schokdemmpers' die ervoor zorgen dat je mooi rechtop loopt. Houd je rug gezond en sterk en voorkom rugklachten. Lees verder

Hoe lang duurt het voordat je uit vorm raakt?

01.11.2018 - Drie dagen niet sporten, verandert in een week niet sporten en opeens is je laatste training bijna twee weken geleden. Kun je zo snel al uit vorm raken? Lees verder

Sportverslaving

31.10.2018 - Misschien hield je vroeger niet eens van sporten. Je mag er trots op zijn als je de smaak eenmaal te pakken hebt. Maar hoe weet je wanneer sporten langzaam in een verslaving verandert? Lees verder

Balans bewaren

19.10.2018 - Sta je te wankelen op je standbeen? Dat kan door de volgende vier dingen komen. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 51 |
Mis niets
Daghoroscoop
Boogschutter

Als een kwestie jou niet alleen aangaat, is het zeker de moeite waard om die…

» Naar de daghoroscopen