×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

3 soorten sportdrank

3 soorten sportdrank
18.05.2018 - Redactie

Als je een uur sport, is water prima als dorstlesser en om het vochttekort aan te vullen. Ga je intensief sporten of is het warm, dan kan je lichaam soms voordeel hebben bij een sportdrank


Er zijn drie soorten sportdrank:

Hypotone sportdrank
Minder dan 4 gram koolhydraten per 100 milliliter
Dit type sportdrank kan snel in je lichaam worden opgenomen en is ideaal om het vochttekort tijdens het sporten aan te vullen.

Isotone sportdrank
4 tot 8 gram koolhydraten per 100 milliliter
Istone sportdrank is perfect om tijdens het sporten je energie (suiker) en vocht aan te vullen. De concentratie aan deeltjes is vergelijkbaar met de concentratie en je bloed en daardoor kan de suiker snel opgenomen worden. Het voorkomt een klotsend gevoel in je buik. Je kunt eventueel je eigen sportdrank maken door 4 tot 8 gram suiker aan water toe te voegen of ga op zoek naar een siroop met deze hoeveelheid suiker per 100 milliliter.

Hypertone sportdrank
Bevat meestal meer dan 8 gram koolhydraten per 100 milliliter
Hypertone sportdrank wordt minder snel in je lichaam opgenomen, daarom kun je deze het best drinken na het sporten om suiker in je lichaam weer aan te vullen. Daarnaast vult het ook voor een deel vocht aan, maar het belangrijkste doel is de koolhydraten aanvullen.

Hoeveel moet je drinken tijdens het sporten?
Hoeveel je moet drinken tijdens het sporten, hangt af van verschillende omstandigheden: je lichaamsbouw, de temperatuur, de luchtvochtigheid. Over het algemeen wordt geadviseerd om om de 15 minuten 150 tot 200 milliliter water te drinken. Probeer tijdens je trainingen te ontdekken wat voor jou ideaal is, zodat je tijdens een wedstrijd niet meer hoeft te experimenteren.

Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Balans bewaren

19.10.2018 - Sta je te wankelen op je standbeen? Dat kan door de volgende vier dingen komen. Lees verder

Spierpijn, maar niet gesport

13.10.2018 - Heb je last van spierpijn, maar heb je niet gesport? Wij hebben een aantal mogelijke oorzaken op een rij gezet. Lees verder

Gewicht spieren en vet

29.09.2018 - Je hebt vast wel eens gehoord dat spieren zwaarder zijn dan vet. Hoe zit dat precies? Lees verder

Hardlopen: buiten of op de loopband?

21.09.2018 - Misschien heb je je wel eens afgevraagd waarmee je meer calorieën verbrandt: met buiten hardlopen of op de loopband rennen. Lees verder

5 tips voor degenen die meedoen aan de Dam tot Damloop

20.09.2018 - Doe jij mee aan de Dam tot Damloop, of ken je iemand die aan de start staat? Met deze tips verschijn je relaxed aan de start. Lees verder

Eagle arms

15.09.2018 - Tijdens haar pilatesles ziet webredacteur Shirley iedereen met gemak de armen verstrengelen voor de eagle pose. Zelf komt ze er in de verste verte niet in de buurt. Lees verder

Leukste sneakers

15.09.2018 - Of je ze nu draagt tijdens het sporten of naar je werk: de allerleukste sneakers staan deze maand in Santé. We geven je een kijkje achter de schermen. Lees verder

Jeuk door zweten

10.09.2018 - Het lijkt bijna alsof je allergisch bent voor sporten of je eigen zweet. Heb jij wel eens last van jeuk tijdens het sporten? Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 50 |
Mis niets
Daghoroscoop
Schorpioen

Jij hebt een keuze gemaakt, maar twijfelt nu of het de juiste was. Probeer de…

» Naar de daghoroscopen