×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

3 soorten sportdrank

3 soorten sportdrank
18.05.2018 - Redactie

Als je een uur sport, is water prima als dorstlesser en om het vochttekort aan te vullen. Ga je intensief sporten of is het warm, dan kan je lichaam soms voordeel hebben bij een sportdrank


Er zijn drie soorten sportdrank:

Hypotone sportdrank
Minder dan 4 gram koolhydraten per 100 milliliter
Dit type sportdrank kan snel in je lichaam worden opgenomen en is ideaal om het vochttekort tijdens het sporten aan te vullen.

Isotone sportdrank
4 tot 8 gram koolhydraten per 100 milliliter
Istone sportdrank is perfect om tijdens het sporten je energie (suiker) en vocht aan te vullen. De concentratie aan deeltjes is vergelijkbaar met de concentratie en je bloed en daardoor kan de suiker snel opgenomen worden. Het voorkomt een klotsend gevoel in je buik. Je kunt eventueel je eigen sportdrank maken door 4 tot 8 gram suiker aan water toe te voegen of ga op zoek naar een siroop met deze hoeveelheid suiker per 100 milliliter.

Hypertone sportdrank
Bevat meestal meer dan 8 gram koolhydraten per 100 milliliter
Hypertone sportdrank wordt minder snel in je lichaam opgenomen, daarom kun je deze het best drinken na het sporten om suiker in je lichaam weer aan te vullen. Daarnaast vult het ook voor een deel vocht aan, maar het belangrijkste doel is de koolhydraten aanvullen.

Hoeveel moet je drinken tijdens het sporten?
Hoeveel je moet drinken tijdens het sporten, hangt af van verschillende omstandigheden: je lichaamsbouw, de temperatuur, de luchtvochtigheid. Over het algemeen wordt geadviseerd om om de 15 minuten 150 tot 200 milliliter water te drinken. Probeer tijdens je trainingen te ontdekken wat voor jou ideaal is, zodat je tijdens een wedstrijd niet meer hoeft te experimenteren.

Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Platte buik zonder sportschool

16.01.2019 - Wil je een plattere buik? Dat kun je ook bereiken zonder sporten. Met deze tips gaat je broek straks makkelijker dicht. Lees verder

Klaar voor een marathon

06.01.2019 - Vraag jij je wel eens af of je klaar bent voor een marathon? Lees verder

Oefeningen leger

28.12.2018 - De oefeningen zijn niet mals. Lees verder

Chocolademelk na het sporten

06.12.2018 - Je hoeft je niet schuldig te voelen als je na het sporten op de bank hangt met een warme chocolademelk. Lees verder

Buiten sporten als het koud is

18.11.2018 - De eerste nachtvorst van dit seizoen is voorspeld, maar dat is geen excuus om niet buiten te gaan sporten. Een winterwork-out is juist supereffectief. Lees verder

Skinny fat

10.11.2018 - Deze maand lees je in Santé het verhaal van Esmir, die haar skinny fat te lijf gaat. Maar wát is skinny fat eigenlijk? Lees verder

Afgeslankt de feestdagen in? Begin dan nu

06.11.2018 - Voor je het weet is het weer Kerst en Oud & Nieuw. Wil je net als Lieke met de feestdagen (weer) in je favoriete outfit kunnen? Dan is nu het moment om er iets aan te doen! Lees verder

5 tips voor een sterke rug

04.11.2018 - Je rug is een meesterwerk: 120 spieren, 24 wervels en 23 'schokdemmpers' die ervoor zorgen dat je mooi rechtop loopt. Houd je rug gezond en sterk en voorkom rugklachten. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 51 |
Mis niets
Daghoroscoop
Steenbok

Jouw bescheidenheid siert je, zonder twijfel. Maar je mag ook best eens met je…

» Naar de daghoroscopen