×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

5 tips voor een sterke rug

5 tips voor een sterke rug
04.11.2018 - Redactie

Je rug is een meesterwerk: 120 spieren, 24 wervels en 23 'schokdemmpers' die ervoor zorgen dat je mooi rechtop loopt. Houd je rug gezond en sterk en voorkom rugklachten.


1. Kom van je kont af
Zitten is het nieuwe roken, dat wordt ons steeds vaker ingewreven. Het lichaam is gemaakt om te bewegen en zitten is best belastend voor je lichaam. Afwisselen van houding is een van de beste dingen die je kunt doen. Sta wat vaker op om een kop koffie of thee te halen en voer je telefoontjes terwijl je heen en weer loopt. Probeer daarnaast af en toe even te stretchen en met je hoofd te draaien als je achter je bureau zit.

2. Ga sporten
Ook, of juist, als je rugpijn hebt moet je blijven bewegen. Door de juiste oefeningen te doen, kun je je core sterker maken en dat helpt je rug te ontlasten. Vergeet ook je bil- en beenspieren niet, want die dragen je wervelkolom. Door beweging worden de spieren beter doorbloed. Die spieren trekken op hun beurt aan alle banden en pezen, waardoor je weer een goede, actieve houding krijgt. Heb je regelmatig rugklachten? Zorg dat je de juiste oefeningen voor jouw klachten krijgt voorgeschreven door iemand die er verstand van heeft.

3. Maak elke dag een wandeling
Wandelen is net zo effectief bij lage rugpijn als spierversterkende oefeningen, zo blijkt uit een studie van de universiteit van Tel Aviv. De onderzoekers vergeleken twee groepen mensen met rugklachten. De ene helft deed twee tot drie keer per week krachttraining, de andere helft ging even vaak wandelen. Na zes weken vertoonden beide groepen minder rugpijn, een betere loopsnelheid en sterkere rug- en buikspieren.

4. Houd je hoofd rechtop bij het appen
Je wervelkolom is gebouwd op het dragen van je hoofd, dat ongeveer vijf kilo weegt. Maar als je je hoofd vooroverbuigt om op je telefoon te turen (wat we allemaal wel eens doen, gemiddeld zelfs zo’n twee à drie uur per dag), kan het gewicht dat aan je wervelkolom hangt oplopen tot 27 kilo! Gevolg: pijn en belasting van spieren, pezen en banden. De oplossing: breng de telefoon op ooghoogte. Train je meteen je armen een beetje.

5. Slaap af en toe aan de andere kant van het bed
De meeste stellen hebben een vaste kant in bed en vaak slapen ze met de rug naar elkaar toe. Dat kan eenzijdige pijn in je schouder en nek veroorzaken. Afwisseling van bedkant zorgt ervoor dat je ook eens op een andere zij slaapt.

Last van rugpijn? Lees meer over mogelijke oorzaken.

Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Platte buik zonder sportschool

16.01.2019 - Wil je een plattere buik? Dat kun je ook bereiken zonder sporten. Met deze tips gaat je broek straks makkelijker dicht. Lees verder

Klaar voor een marathon

06.01.2019 - Vraag jij je wel eens af of je klaar bent voor een marathon? Lees verder

Oefeningen leger

28.12.2018 - De oefeningen zijn niet mals. Lees verder

Chocolademelk na het sporten

06.12.2018 - Je hoeft je niet schuldig te voelen als je na het sporten op de bank hangt met een warme chocolademelk. Lees verder

Buiten sporten als het koud is

18.11.2018 - De eerste nachtvorst van dit seizoen is voorspeld, maar dat is geen excuus om niet buiten te gaan sporten. Een winterwork-out is juist supereffectief. Lees verder

Skinny fat

10.11.2018 - Deze maand lees je in Santé het verhaal van Esmir, die haar skinny fat te lijf gaat. Maar wát is skinny fat eigenlijk? Lees verder

Afgeslankt de feestdagen in? Begin dan nu

06.11.2018 - Voor je het weet is het weer Kerst en Oud & Nieuw. Wil je net als Lieke met de feestdagen (weer) in je favoriete outfit kunnen? Dan is nu het moment om er iets aan te doen! Lees verder

5 tips voor een sterke rug

04.11.2018 - Je rug is een meesterwerk: 120 spieren, 24 wervels en 23 'schokdemmpers' die ervoor zorgen dat je mooi rechtop loopt. Houd je rug gezond en sterk en voorkom rugklachten. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 51 |
Mis niets
Daghoroscoop
Steenbok

Je bent vandaag de boel aan het stangen. Daar zit toch niemand op te wachten.…

» Naar de daghoroscopen