×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Waarom zweet de één meer dan de ander tijdens het sporten?

Waarom zweet de één meer dan de ander?
19.12.2017 - Redactie

Terwijl het zweet van je voorhoofd drupt, zie je dat degene op de loopband naast je nauwelijks ergens last van heeft. Hoeveel je zweet, hangt af van verschillende factoren.


1. Het aantal zweetklieren in je lichaam
Een mens heeft tussen de twee miljoen en vijf miljoen zweetklieren. Heb je meer zweetklieren dan zweet je meestal meer dan iemand die minder zweetklieren heeft.

2. Hoe snel je het warm hebt
Zweten is een manier om je lichaam af te koelen. Gevoelig zijn voor hitte of sporten op een niveau dat voor jou erg intensief is, kan ervoor zorgen dat je meer zweet dan iemand die op een rustig tempo traint.

Niet kunnen zweten is een serieuze aandoening.

3. Je geslacht
Hoewel vrouwen gemiddeld meer zweetklieren hebben, zweten mannen meer. Dit geeft geen garantie dat je als vrouw niet meer zult zweten dan de man op de loopband naast je.

4. Hoe fit je bent
Zweten is niet altijd een teken van een slechte conditie. Als je fit bent, zal je lichaam eerder beginnen met zweten om er zo efficiënt mogelijk voor te zorgen dat je lichaamstemperatuur laag blijft. Als je conditie niet goed is, kun je net zo goed snel beginnen met zweten, maar in dat geval zal het door de inspanning komen.

5. De stof van je kleding
Synthetische kleding voert je lichaamswarmte minder goed af, waardoor je er sneller onder zweet.

6. Je gewoontes
Cafeïne, nicotine en alcohol kunnen je meer laten zweten.

7. Hyperhidrosis
Helaas kan er ook een medische oorzaak voor het zweten zijn. Mensen met hyperhidrosis hebben last van overmatig zweten. Een huisarts kan deze aandoening vaststellen en je meer vertellen over de behandelmogelijkheden en wat je er zelf aan kunt doen.

Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

4 signalen dat je fitter wordt, ondanks dat je geen gewicht verliest

18.01.2018 - Dat je geen gewicht verliest, betekent niet dat je niet fitter wordt. Het kan zelfs het tegendeel betekenen. Aan de volgende signalen kun je merken dat je wel degelijk fitter bent geworden. Lees verder

Dit worden de sporttrends in 2018

28.12.2017 - Is het tijd om je sportroutine nieuw leven in te blazen, of ga je in 2018 op dezelfde voet door met sporten? Lees verder

Waarom zweet de één meer dan de ander?

19.12.2017 - Terwijl het zweet van je voorhoofd drupt, zie je dat degene op de loopband naast je nauwelijks ergens last van heeft. Hoeveel je zweet, hangt af van verschillende factoren. Lees verder

Sport goal: leer de split

17.12.2017 - Ga op zoek naar het perfecte evenwicht tussen stabiliteit, kracht en gemak. Lees verder

Tips om veilig door de sneeuw te fietsen

11.12.2017 - Weer of geen weer, soms ontkom je er niet aan om naar buiten te gaan. Met deze tips fiets je - hopelijk - zonder uitglijders te maken. Lees verder

Wat is een Buff?

22.11.2017 - Met een Buff bescherm je je nek tegen de kou, handig als je buiten sport in de kou. Lees verder

Buiten sporten in de winter: hoeveel laagjes trek je aan?

16.11.2017 - De belangrijkste truc om je work-out winterproof te maken. Lees verder

Is jouw training te licht?

01.11.2017 - Blijf het maximale uit je training halen. Wees eerlijk en blijf alert op de volgende signalen die erop kunnen wijzen dat je training te makkelijk is geworden. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 48 |
Mis niets
Daghoroscoop
Waterman

Je bent niet zo goed in het bewaren van geheimpjes. Toch moet je deze smeuïge…

» Naar de daghoroscopen