×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Waarom zweet de één meer dan de ander tijdens het sporten?

Waarom zweet de één meer dan de ander?
19.12.2017 - Redactie

Terwijl het zweet van je voorhoofd drupt, zie je dat degene op de loopband naast je nauwelijks ergens last van heeft. Hoeveel je zweet, hangt af van verschillende factoren.


1. Het aantal zweetklieren in je lichaam
Een mens heeft tussen de twee miljoen en vijf miljoen zweetklieren. Heb je meer zweetklieren dan zweet je meestal meer dan iemand die minder zweetklieren heeft.

2. Hoe snel je het warm hebt
Zweten is een manier om je lichaam af te koelen. Gevoelig zijn voor hitte of sporten op een niveau dat voor jou erg intensief is, kan ervoor zorgen dat je meer zweet dan iemand die op een rustig tempo traint.

Niet kunnen zweten is een serieuze aandoening.

3. Je geslacht
Hoewel vrouwen gemiddeld meer zweetklieren hebben, zweten mannen meer. Dit geeft geen garantie dat je als vrouw niet meer zult zweten dan de man op de loopband naast je.

4. Hoe fit je bent
Zweten is niet altijd een teken van een slechte conditie. Als je fit bent, zal je lichaam eerder beginnen met zweten om er zo efficiënt mogelijk voor te zorgen dat je lichaamstemperatuur laag blijft. Als je conditie niet goed is, kun je net zo goed snel beginnen met zweten, maar in dat geval zal het door de inspanning komen.

5. De stof van je kleding
Synthetische kleding voert je lichaamswarmte minder goed af, waardoor je er sneller onder zweet.

6. Je gewoontes
Cafeïne, nicotine en alcohol kunnen je meer laten zweten.

7. Hyperhidrosis
Helaas kan er ook een medische oorzaak voor het zweten zijn. Mensen met hyperhidrosis hebben last van overmatig zweten. Een huisarts kan deze aandoening vaststellen en je meer vertellen over de behandelmogelijkheden en wat je er zelf aan kunt doen.

Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Zoveel push-ups zou een gezond persoon moeten kunnen

14.04.2018 - Er is berekend hoeveel keer een gezonde vrouw zich moet kunnen opdrukken. Benieuwd of jij het aantal redt? Lees verder

Verdoe jij je tijd in de sportschool?

12.04.2018 - Als je naar de sportschool gaat, dan wil je daar ook resultaat van zien. Toch? Stel jezelf de volgende drie vragen en ontdek of jij eigenlijk wel efficiënt bezig bent in de gym. Lees verder

Eiwitten na het sporten

09.04.2018 - Je hoort tegenwoordig veel over extra eiwitten na het sporten voor spierherstel. Zou jij ook aan de eiwitshakes moeten? Lees verder

8 tips om leniger te worden

05.04.2018 - Je kunt trainen om flexibeler te worden. Hoe lenig je kunt worden, hangt ook af van je spieren en de stand van je gewrichten. Met deze tips haal je het beste uit jezelf. Lees verder

Hoe span je je buikspieren aan?

03.04.2018 - Hoe span je op commando je buikspieren aan en hoe weet je zeker of je het goed doet? Lees verder

Meet een cardioapparaat precies hoeveel calorieën je verbrandt?

02.04.2018 - Het lijkt zo handig, na een half uurtje op de loopband precies aflezen hoeveel calorieën je hebt verbrand. Maar de meeste cardioapparaten laten getallen zien die gebaseerd zijn op de verkeerde gegevens. Lees verder

Die 3 kilo te veel

31.03.2018 - Veel mensen willen wel een paar kilo afvallen, maar weinig mensen doen het daadwerkelijk. Herkenbaar? Daar zit misschien iets achter. Lees verder

Kies de juiste sportschoenen in 3 stappen

31.03.2018 - Hardloper of fitnessfreak; met dit stappenplan weet je voortaan precies welke sportschoen je moet kiezen en zijn miskopen verleden tijd. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 50 |
Mis niets
Daghoroscoop
Ram

Jij wilt meer tijd hebben om met je hobby bezig te zijn. Je hoeft je daar niet…

» Naar de daghoroscopen