×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Waarom zweet de één meer dan de ander tijdens het sporten?

Waarom zweet de één meer dan de ander?
19.12.2017 - Redactie

Terwijl het zweet van je voorhoofd drupt, zie je dat degene op de loopband naast je nauwelijks ergens last van heeft. Hoeveel je zweet, hangt af van verschillende factoren.


1. Het aantal zweetklieren in je lichaam
Een mens heeft tussen de twee miljoen en vijf miljoen zweetklieren. Heb je meer zweetklieren dan zweet je meestal meer dan iemand die minder zweetklieren heeft.

2. Hoe snel je het warm hebt
Zweten is een manier om je lichaam af te koelen. Gevoelig zijn voor hitte of sporten op een niveau dat voor jou erg intensief is, kan ervoor zorgen dat je meer zweet dan iemand die op een rustig tempo traint.

Niet kunnen zweten is een serieuze aandoening.

3. Je geslacht
Hoewel vrouwen gemiddeld meer zweetklieren hebben, zweten mannen meer. Dit geeft geen garantie dat je als vrouw niet meer zult zweten dan de man op de loopband naast je.

4. Hoe fit je bent
Zweten is niet altijd een teken van een slechte conditie. Als je fit bent, zal je lichaam eerder beginnen met zweten om er zo efficiënt mogelijk voor te zorgen dat je lichaamstemperatuur laag blijft. Als je conditie niet goed is, kun je net zo goed snel beginnen met zweten, maar in dat geval zal het door de inspanning komen.

5. De stof van je kleding
Synthetische kleding voert je lichaamswarmte minder goed af, waardoor je er sneller onder zweet.

6. Je gewoontes
Cafeïne, nicotine en alcohol kunnen je meer laten zweten.

7. Hyperhidrosis
Helaas kan er ook een medische oorzaak voor het zweten zijn. Mensen met hyperhidrosis hebben last van overmatig zweten. Een huisarts kan deze aandoening vaststellen en je meer vertellen over de behandelmogelijkheden en wat je er zelf aan kunt doen.

Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Fitter worden zonder gewicht te verliezen

20.07.2018 - Dat je geen gewicht verliest, betekent niet dat je niet fitter wordt. Het kan zelfs het tegendeel betekenen. Aan de volgende signalen kun je merken dat je wel degelijk fitter bent geworden. Lees verder

Hoe vaak zou je moeten sporten?

20.07.2018 - Van afvallen tot een betere conditie: hoeveel moet je sporten om je doel te bereiken? Met behulp van een expert hebben we het voor je op een rij gezet. Lees verder

3 kilo afvallen

17.07.2018 - Veel mensen willen wel een paar kilo afvallen, maar weinig mensen doen het daadwerkelijk. Wat zit daar achter? Lees verder

Hoeveel push-ups moet je kunnen?

16.07.2018 - Er is berekend hoeveel keer een gezonde vrouw zich moet kunnen opdrukken. Benieuwd of jij het aantal redt? Lees verder

juiste sportbeha

28.06.2018 - Tijdens het sporten moet je bezig zijn met je killer work-out en niet met het feit of je borsten nog in je sportbeha zitten of niet. Lees verder

3 signalen dat je tegen een blessure aan zit

25.06.2018 - Luister goed naar je lichaam en wees extra alert als je één van de volgende signalen herkent. Lees verder

Wanneer moet ik mijn hardloopschoenen vervangen?

09.06.2018 - Voor hardlopen heb je niet veel nodig, goede hardloopschoenen zijn het belangrijkst. Hoe weet je wanneer je je hardloopschoenen moet vervangen? Lees verder

Iets nieuws proberen, is goed voor je: bungee-fitness

08.06.2018 - Journalist Esmir waagde de sprong en deed een les bungee-fitness. Je leest haar verhaal in het juninummer van Santé. Ben je benieuwd geworden en wil je het ook eens proberen? Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 50 |
Mis niets
Daghoroscoop
Kreeft

Je hebt een meningsverschil over kwaliteit. Heb je echt gelijk of ben je…

» Naar de daghoroscopen