Placeholder

Internet raadplegen over ziekenhuisinformatie

Als het op een behandeling in het ziekenhuis aankomt, is goede informatie ontzettend belangrijk. Natuurlijk word je door het ziekenhuis geïnformeerd over de behandeling, maar hoe wordt er over de kwaliteit van het ziekenhuis gedacht?

Uit ondezoek van Health Tracker is gebleken dat Nederlanders erg kritisch zijn als het op ziekenhuizen aankomt. Voordat iemand zich bij een ziekenhuis laat behandelen, raadpleegt namelijk 71 procent van de Nederlanders het wereldwijde web om informatie over het ziekenhuis en haar behandelingen te zoeken. Verder zijn de mening van de huisarts (59 procent), vrienden en familie (43 procent), de verzekeraar (29 procent) en andere nieuwssite gericht op gezondheid (20 procent) erg belangrijk.

Daarnaast is ruim de helft ook heel nieuwsgierig naar de mening van andere patiënten en van het medisch personeel van het betreffende ziekenhuis. De Nederlander laat zich graag goed informeren voor hij zich ergens laat behandelen.

Lees ook: elektronisch patiëntendossier gaat definitief niet door >

Social Media
Online platformen als Twitter en Facebook zijn tegenwoordig niet meer weg te denken, maar informatie uitwisselen over ziekenhuizen komt maar traag op gang via social media. Slechts twee op de vijf Nederlanders raadpleegt social media voor de mening en ervaringen van andere patiënten. Wel is 31 procent van plan om in de toekomst zelf informatie over een ziekenhuis op het internet te plaatsen.