×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

We moeten meer naar buiten voor genoeg vitamine D

We moeten meer naar buiten voor genoeg vitamine D
06.10.2014 - Redactie

Van oktober tot maart komen veel Nederlanders te weinig buiten. Terwijl het voor de aanmaak van vitamine D juist belangrijk is om naar buiten te gaan.


Hoe zit dat met vitamine D en zonlicht?
Naar buiten gaan is niet alleen lekker, het is ook belangrijk voor de aanmaak van vitamine D. 70 tot 90 procent van de totale vitamine D-productie in ons lichaam, wordt onder invloed van zonlicht aangemaakt door onze huid.

Waarom gaan we te weinig naar buiten?
We willen wel meer naar buiten, maar door gebrek aan tijd en de kou doen we het niet. 17 procent vergeet gewoon naar buiten te gaan.

Hoeveel moet je buiten zijn?
De Gezondheidsraad adviseert om iedere dag tussen 11.00 en 15.00 15 tot 30 minuten buiten te zijn. Je hoofd en handen moeten bloot zijn, zodat je huid genoeg zonlicht kan opnemen.

Tips om meer naar buiten te gaan
Naar buiten gaan, is een gezonde gewoonte, net als sporten, ontbijten en genoeg water drinken. Probeer jezelf aan te wennen om regelmatig overdag naar buiten te gaan. Maak in de lunchpauze een wandeling of ga wandelend naar de supermarkt.

Wat zijn de gevolgen van een vitamine D-tekort?
De gevolgen van een vitamine D-tekort zijn niet direct merkbaar, maar hebben daardoor niet minder impact. Vitamine D is belangrijk voor sterke botten en gezonde spieren. Een tekort kan leiden tot spierzwakte, botbreuken en afname van mobiliteit. Bij ouderen met een ernstig vitamine D-tekort worden ook vaak botontkalking en zachte, zwakke en pijnlijke botten geconstateerd. Bij kinderen kan een ernstig vitamine D-tekort ook de Engelse ziekte (rachitis) veroorzaken. Zwakke, kromgegroeide botten en O-benen zijn hier verschijnselen van.

Bron: VitamineDinformatie.nl | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Hooikoorts of verkouden?

23.04.2018 - Het griepseizoen gaat naadloos over in het hooikoortsseizoen. Hoe weet je of je verkouden of allergisch bent? Lees verder

Hoeveel calorieën verbrand je in je slaap?

06.04.2018 - Onze favoriete manier om calorieën te verbranden. Lees verder

Komt er een explosieve stijging van de zorgpremie in 2019?

27.03.2018 - De grote heisa rondom zorgpremies begint meestal aan het eind van het jaar, maar na een jaarverslag van CZ begon er gisteren al veel berichtgeving over zorgverzekeringen. Lees verder

Waarom eet je meer als je moe bent?

14.03.2018 - Je hebt vast wel eens gehoord dat je meer eet wanneer je moe bent. Hoe komt dat? Lees verder

Hout stoken is niet goed voor de luchtkwaliteit en onze gezondheid

27.02.2018 - Nu het buiten koud is, laait de discussie over de houtkachel weer op. Het is knus met de houtkachel aan, maar het is ook schadelijk voor de gezondheid. Lees verder

Waarom worden baby's bijna nooit op de uitgerekende datum geboren?

24.02.2018 - De laatste dagen van je zwangerschap duren lang. En dan te bedenken dat ongeveer 4 procent van de baby's wordt geboren op de uitgerekende datum. Lees verder

Hoe (on)realistisch is Grey's Anatomy?

22.02.2018 - Onderzoekers bekeken alle afleveringen van de eerste 12 seizoenen Grey's Anatomy (wat vervelend) en vergeleken die vervolgens met 4.800 echte behandelingen Lees verder

'Iedereen kan een AED bedienen'

21.02.2018 - Van de Nederlanders zonder kennis van EHBO is nog geen derde bereid een AED te gebruiken om iemand te reanimeren. Het Rode Kruis vindt het zorgwekkend. En dat terwijl iedereen een AED kan bedienen. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 137 |
Mis niets
Daghoroscoop
Stier

Jij bent onweerstaanbaar. Dat merk je op het werk, waar je een conflict zonder…

» Naar de daghoroscopen