×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

We moeten meer naar buiten voor genoeg vitamine D

We moeten meer naar buiten voor genoeg vitamine D
06.10.2014 - Redactie

Van oktober tot maart komen veel Nederlanders te weinig buiten. Terwijl het voor de aanmaak van vitamine D juist belangrijk is om naar buiten te gaan.


Hoe zit dat met vitamine D en zonlicht?
Naar buiten gaan is niet alleen lekker, het is ook belangrijk voor de aanmaak van vitamine D. 70 tot 90 procent van de totale vitamine D-productie in ons lichaam, wordt onder invloed van zonlicht aangemaakt door onze huid.

Waarom gaan we te weinig naar buiten?
We willen wel meer naar buiten, maar door gebrek aan tijd en de kou doen we het niet. 17 procent vergeet gewoon naar buiten te gaan.

Hoeveel moet je buiten zijn?
De Gezondheidsraad adviseert om iedere dag tussen 11.00 en 15.00 15 tot 30 minuten buiten te zijn. Je hoofd en handen moeten bloot zijn, zodat je huid genoeg zonlicht kan opnemen.

Tips om meer naar buiten te gaan
Naar buiten gaan, is een gezonde gewoonte, net als sporten, ontbijten en genoeg water drinken. Probeer jezelf aan te wennen om regelmatig overdag naar buiten te gaan. Maak in de lunchpauze een wandeling of ga wandelend naar de supermarkt.

Wat zijn de gevolgen van een vitamine D-tekort?
De gevolgen van een vitamine D-tekort zijn niet direct merkbaar, maar hebben daardoor niet minder impact. Vitamine D is belangrijk voor sterke botten en gezonde spieren. Een tekort kan leiden tot spierzwakte, botbreuken en afname van mobiliteit. Bij ouderen met een ernstig vitamine D-tekort worden ook vaak botontkalking en zachte, zwakke en pijnlijke botten geconstateerd. Bij kinderen kan een ernstig vitamine D-tekort ook de Engelse ziekte (rachitis) veroorzaken. Zwakke, kromgegroeide botten en O-benen zijn hier verschijnselen van.

Bron: VitamineDinformatie.nl | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

kiwi

15.10.2018 - Volgens het RIVM eet slechts 15 procent van de volwassenen genoeg groenten en fruit. Met het Happiness Fuel Station wil Zespri daar verandering in brengen. Lees verder

Omgevingsgeluid

10.10.2018 - Geldt dat voor jouw huis ook? Je kunt het controleren. Lees verder

Waar hangt een AED?

08.10.2018 - Volgens onderzoek van de Hartstichting weet 34 procent van de Nederlanders niet waar de dichtstbijzijnde defibrillator hangt. Lees verder

Brandwond bij kind

20.09.2018 - Op de eerste hulp komen soms kinderen waarbij de brandwondenzorg thuis niet helemaal goed is gegaan. Lees verder

Alzheimer Socks

19.09.2018 - Mensen met dementie hebben dagelijks te maken met verwarring en daar staan deze sokken - twee verschillende sokken - symbool voor. Lees verder

Better Health Event

18.09.2018 - Laat je inspireren op het gebied van gezond leven. Tijdens het Better Health Event vind je alles wat je nodig hebt voor je gezonde levensstijl. Lees verder

Borstkankersymposium

17.09.2018 - ‘Wat zie jij er goed uit! Waarom ga je niet mee op familieweekend, je bent toch weer beter?’ Als je de behandeling achter de rug hebt, en je loopt de deur van het ziekenhuis niet meer plat, dan zijn er mensen die niet beseffen dat je als (ex-)patiënt nog kunt worstelen met alle gevolgen die de behandeling van borstkanker met zich mee brengt. Lees verder

Nooit meer zomer- en wintertijd

12.09.2018 - In Brussel wordt er druk gediscussieerd over het einde van de winter- en zomertijd. Verzetten we vanaf volgend jaar nooit meer de klok? Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 138 |
Mis niets
Daghoroscoop
Weegschaal

Vandaag kun jij jezelf beter leren kennen. Misschien door een gebeurtenis of…

» Naar de daghoroscopen