×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Niet vet maar suiker maakt dik

Niet vet maar suiker maakt dik
06.11.2013 - Redactie

Niet vet maar suiker maakt dik, dat inzicht kwam uit een twee jaar durende studie. Lees verder om te ontdekken hoe dat zit en hoe je suiker vaker kunt vermijden.


Het onderzoek werd uitgevoerd door de Swedish Council on Health Technology Assessment. In twee jaar tijd beoordeelden ze 16.000 studies, gepubliceerd tot en met mei 2013.

Doorbraak
De resultaten leidden tot een belangrijke doorbraak: Zweden is het eerste land in Europa dat de nationale voedingsrichtlijnen heeft aangepast van vetarm naar koolhydraatarm. Een vetarm dieet zou gewichtstoename zelfs in de hand werken.

Waarom werkt het?
Koolhydraatarm eten is al bekend voor mensen die het Atkins dieet volgen of hebben gevolgd. Atkins' diëtiste Erica Slof legt uit waarom een koolhydraatarm dieet werkt.

'De afgelopen jaren sporen steeds meer diëten ons aan om minder vet te eten. Er zijn allerlei lightproducten op de markt verschenen, maar nog nooit zijn zoveel mensen te dik geweest. Dat komt doordat we suikerrijke producten in plaats van vetrijke producten zijn gaan eten en drinken. Het nadeel van suiker en andere koolhydraten is dat er insuline nodig is om het te verwerken. Hoe meer insuline, hoe meer vet het lichaam aanmaakt. Het eten van koolhydraten leidt tot vetopslag. Andersom geldt dat ook: het eten van minder koolhydraten leidt tot minder vetopslag. Door suikers te vermijden en juist te kiezen voor goede vetten als energiebron wordt overgewicht voorkomen.'

4 tips om minder suiker te eten

1. Ontbijt met onbewerkte ingrediënten
Muesli is een heerlijk ontbijt, maar cornflakes en cruesli bevatten vaak veel suiker. Gebruik liever ontbewerkte ingrediënten. Noten, zemelen, zaden en pitten smaken heerlijk door je yoghurt.

2. Eet hartige tussendoortjes
Probeer vaker een hartig tussendoortje te nemen, zoals noten, een blokje kaas of een gevulde avocado.  Hartige tussendoortjes zijn vullender door de eiwitten die ze bevatten. Bij grote trek, of als lunch, kun je kiezen voor soep. Je kunt eindeloos veel combinaties maken en de soep makkelijk invriezen voor de volgende dag.

3. Drink minder frisdrank
In frisdrank zit zo 10 procent suiker. Door te minder met frisdrank krijg je dus een stuk minder suiker binnen. Koffie, thee, water en groentesap zijn gezonde alternatieven.

4. Eet fruit
Eet je dagelijkse portie fruit, in plaats van vruchtensap te drinken. Fruit eten geeft je namelijk een voller gevoel. De minste koolhydraten zitten in onder andere bessen, aardbeien, bramen, kersen, meloen en frambozen.

Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Alzheimer Socks

19.09.2018 - Mensen met dementie hebben dagelijks te maken met verwarring en daar staan deze sokken - twee verschillende sokken - symbool voor. Lees verder

Better Health Event

18.09.2018 - Laat je inspireren op het gebied van gezond leven. Tijdens het Better Health Event vind je alles wat je nodig hebt voor je gezonde levensstijl. Lees verder

Borstkankersymposium

17.09.2018 - ‘Wat zie jij er goed uit! Waarom ga je niet mee op familieweekend, je bent toch weer beter?’ Als je de behandeling achter de rug hebt, en je loopt de deur van het ziekenhuis niet meer plat, dan zijn er mensen die niet beseffen dat je als (ex-)patiënt nog kunt worstelen met alle gevolgen die de behandeling van borstkanker met zich mee brengt. Lees verder

Nooit meer zomer- en wintertijd

12.09.2018 - In Brussel wordt er druk gediscussieerd over het einde van de winter- en zomertijd. Verzetten we vanaf volgend jaar nooit meer de klok? Lees verder

Luizen voorkomen

02.09.2018 - Het begin van het schooljaar is een traditioneel moment voor een luizenplaag. Ondanks dat er betere bestrijdingsmiddelen tegen luizen op de markt komen, neemt het aantal besmettingen met hoofdluis in Nederland niet af. Lees verder

Honing bij verkoudheid

27.08.2018 - Twee Britse gezondheidsinstanties hebben in de richtlijnen laten opnemen dat honing en medicijnen waarvoor geen recept nodig is als eerst voorgeschreven moeten worden bij een verkoudheid. Lees verder

Eenzaam na slechte nachtrust

25.08.2018 - Een goede nachtrust heeft een positieve invloed op van alles en nog wat. Uit nieuw onderzoek blijkt dat het er ook voor kan zorgen dat je je minder eenzaam voelt. Lees verder

Plassen over een kwallenbeet

29.06.2018 - Lees dit artikel even voordat je over je heen laat plassen (of over iemand heen plast). Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 138 |
Mis niets
Daghoroscoop
Maagd

Jouw communicatie kan tot misverstanden leiden. Denk goed na voordat je iets…

» Naar de daghoroscopen