×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Niet vet maar suiker maakt dik

Niet vet maar suiker maakt dik
06.11.2013 - Redactie

Niet vet maar suiker maakt dik, dat inzicht kwam uit een twee jaar durende studie. Lees verder om te ontdekken hoe dat zit en hoe je suiker vaker kunt vermijden.


Het onderzoek werd uitgevoerd door de Swedish Council on Health Technology Assessment. In twee jaar tijd beoordeelden ze 16.000 studies, gepubliceerd tot en met mei 2013.

Doorbraak
De resultaten leidden tot een belangrijke doorbraak: Zweden is het eerste land in Europa dat de nationale voedingsrichtlijnen heeft aangepast van vetarm naar koolhydraatarm. Een vetarm dieet zou gewichtstoename zelfs in de hand werken.

Waarom werkt het?
Koolhydraatarm eten is al bekend voor mensen die het Atkins dieet volgen of hebben gevolgd. Atkins' diëtiste Erica Slof legt uit waarom een koolhydraatarm dieet werkt.

'De afgelopen jaren sporen steeds meer diëten ons aan om minder vet te eten. Er zijn allerlei lightproducten op de markt verschenen, maar nog nooit zijn zoveel mensen te dik geweest. Dat komt doordat we suikerrijke producten in plaats van vetrijke producten zijn gaan eten en drinken. Het nadeel van suiker en andere koolhydraten is dat er insuline nodig is om het te verwerken. Hoe meer insuline, hoe meer vet het lichaam aanmaakt. Het eten van koolhydraten leidt tot vetopslag. Andersom geldt dat ook: het eten van minder koolhydraten leidt tot minder vetopslag. Door suikers te vermijden en juist te kiezen voor goede vetten als energiebron wordt overgewicht voorkomen.'

4 tips om minder suiker te eten

1. Ontbijt met onbewerkte ingrediënten
Muesli is een heerlijk ontbijt, maar cornflakes en cruesli bevatten vaak veel suiker. Gebruik liever ontbewerkte ingrediënten. Noten, zemelen, zaden en pitten smaken heerlijk door je yoghurt.

2. Eet hartige tussendoortjes
Probeer vaker een hartig tussendoortje te nemen, zoals noten, een blokje kaas of een gevulde avocado.  Hartige tussendoortjes zijn vullender door de eiwitten die ze bevatten. Bij grote trek, of als lunch, kun je kiezen voor soep. Je kunt eindeloos veel combinaties maken en de soep makkelijk invriezen voor de volgende dag.

3. Drink minder frisdrank
In frisdrank zit zo 10 procent suiker. Door te minder met frisdrank krijg je dus een stuk minder suiker binnen. Koffie, thee, water en groentesap zijn gezonde alternatieven.

4. Eet fruit
Eet je dagelijkse portie fruit, in plaats van vruchtensap te drinken. Fruit eten geeft je namelijk een voller gevoel. De minste koolhydraten zitten in onder andere bessen, aardbeien, bramen, kersen, meloen en frambozen.

Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Wat betekent de nieuwe donorwet?

14.02.2018 - Gisteren is de nieuwe donorwet aangenomen. Mensen die geen keuze doorgeven, zullen als donor geregistreerd worden. Waarschijnlijk gaat de wet in in de zomer van 2020. Is het je nog niet duidelijk wat er dan precies gaat gebeuren? Wij zetten de informatie op een rij. Lees verder

Pijnstillers helpen ook tegen emotionele pijn

07.02.2018 - Tegen liefdesverdriet is weinig te doen. Of toch wel? Uit onderzoek blijkt dat pijnstillers niet alleen helpen tegen hoofdpijn, ze kunnen ook emotionele pijn verminderen. Lees verder

Zo klinkt oorsuizen

07.02.2018 - Deze week is de Week van het Oorsuizen. Er wordt aandacht gevraagd voor tinnitus. Een aandoening waarbij je voortdurend geluid hoort, meestal gesuis of gepiep, terwijl de omgeving stil is. Lees verder

Social mediaverslaving serieus probleem, maar niet erkend

05.02.2018 - Social mediaverslaving is een serieus probleem, maar geen erkende diagnose. Dat zorgt ervoor dat het lastig is om te bepalen wanneer iemand aan een social mediaverslaving leidt. En zonder officiële diagnose vergoeden zorgverzekeraars de behandeling niet. Lees verder

Verkouden? Misschien heb je last van hooikoorts

29.01.2018 - De komende tijd komen er naar schatting 27 miljoen elzen in bloei. Dat betekent hooikoorts-alert als je allergisch bent voor elzenpollen. Lees verder

Hoe maak je de gootsteen schoon?

27.01.2018 - De gootsteen in de keuken is volgens hygiëne-expert Lisa Yakas één van de vieste plekken in huis. Hij is misschien net iets schoner dan het sponsje of de vaatdoek, maar dat betekent niet dat je de gootsteen kunt laten verslonzen. Lees verder

De hand van je partner vasthouden tijdens de bevalling vermindert mogelijk pijn

26.01.2018 - Kan hij zich toch nuttig maken. Lees verder

Je social media-gebruik beïnvloedt je nachtrust

25.01.2018 - Het uur voordat je gaat slapen, kun je beter niet meer op je telefoon kijken. Die tip kennen we inmiddels, maar volgen we hem ook op? En hoe zit het met ons social mediagebruik de rest van de dag? Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 136 |
Mis niets
Daghoroscoop
Waterman

Jij kunt je gerust openstellen om iets nieuws te beginnen. Het is wel van…

» Naar de daghoroscopen