×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Bescherm je brein met mediterraan dieet

Bescherm je brein met mediterraan dieet
15.02.2012 - Redactie

Goed nieuws voor liefhebbers van het mediterrane dieet: naast een lager risico op hart- en vaatziekten, beroertes en dementie zou het dieet ook je brein beschermen.


Veel groente en fruit, vis, volle granen, peulvruchten, olijfolie gegeten en weinig rood vlees, verzadigde vetten zoals boter en geraffineerde granen: Italianen en Grieken weten wat goed eten is.

Gunstig effect op het brein
Onderzoekers ontdekten dat mensen die mediterrane voeding eten minder kleine aantastingen van de bloedvaten in de hersenen hebben, zo meldt Gezondheidsnet. Eerder was al gebleken dat een mediterraan dieet een lager risico op het metabool syndroom, hart- en vaatziekten, beroertes en dementie meebrengt. Uit onderzoek van Hannah Gardener, van de University of Miami Miller School of Medicine blijkt nu ook dat het dieet een gunstig effect heeft op het brein.

Witte stof
De onderzoekers onderzochten hersenscans en voeding van maar liefst 966 volwassen met een gemiddelde leeftijd van 72 jaar en keken naar de mogelijke effecten van het dieet op het volume van witte stof (White Matter Hyperintensity Volume; WMHV) in de hersenen. Dit is een indicator van de schade in de kleine bloedvaten in de hersenen en wordt gedetecteerd door MRI.

Eerdere studies hebben aangetoond dat grote hoeveelheden WMHV in de hersenen een hoger risico op een beroerte en dementie voorspellen. Uit het onderzoek bleek dat mensen die een mediterraan dieet volgden een lagere hoeveelheid WMHV hadden dan degenen met een ander voedingspatroon.

Meer goed nieuws: chocola bij het ontbijt is goed voor de lijn >
Wat vind je ervan?

Reacties

Twee verschillende sokken voor Alzheimer

21.09.2017 - Alzheimer begint vaak met kleine alledaagse verwarringen, die in het begin nog afgedaan kunnen worden als 'grappig'. Toch is het serieus: 1 op de 5 mensen krijgt te maken met Alzheimer of een andere vorm van dementie. Bij vrouwen is dat zelfs 1 op 3. Lees verder

Genoeg slapen betekent niet dat je nachtrust goed genoeg is

18.09.2017 - Voor een onderzoek in opdracht van de Hersenstichting zijn er 34 onderzoeken met gegevens over nachtrust naast elkaar gelegd. Uit de gegevens blijkt dat Nederlanders wel genoeg slapen, maar niet altijd goed. Lees verder

Santé’s Kelly test Freezlab

11.09.2017 - Hoe is het om jezelf op te sluiten in een diepvries van -110 graden? Onze Junior Bladmanager Kelly deelt haar eerste ervaring met Freezlab. Benieuwd? Deze maand kun je een VIP-pakket van Freezlab winnen. Lees verder

Migraine door (financiële) stress

05.09.2017 - Heb jij het idee dat je bij stress of geldzorgen sneller last hebt van migraine? Het zou kunnen dat dat is vastgelegd in je genen. Lees verder

Je telefoon is viezer dan je denkt en dit is wat je eraan kunt doen

04.09.2017 - Waar je wilt heb je vermaak van je telefoon. Zelfs op het toilet kun je je telefoon uit je zak halen. Lees verder

70 procent van het supermarktassortiment bestaat uit bewerkt voedsel

31.08.2017 - Probeer je zo natuurlijk mogelijk te eten dan kun je een groot deel van de supermarkt overslaan. Lees verder

5 vragen over vetten

Advertorial - De meeste mensen weten inmiddels dat gezonde vetten thuishoren in een gevarieerd voedingspatroon. Maar weet jij hoe het precies zit? Wij zetten een aantal vragen en antwoorden op een rij. Lees verder

Wanneer ben je op je gelukkigst?

28.08.2017 - De onderzoeken over dit onderwerp laten vaak een overeenkomst zien. Heb jij jouw gelukkigste periode nog in het vooruitzicht? Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 133 |

Daghoroscoop
Weegschaal

Je bent in een luchtige bui vandaag. Dat houdt in dat je meer bereikt als jij…

» Naar de daghoroscopen