×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Waarom wandelen zo goed voor je is

Meer wandelen
24.09.2018 - Redactie

Misschien zelfs het beste dat je kunt doen voor je gezondheid.


De Amerikaanse arts Mike Evans is het brein achter Reframe Health Lab. Dit bedrijf maakt edutaining video’s die allerlei gezondheidsvragen helder en begrijpelijk uitleggen. Snelle, grappige tekeningen met zwarte stift op een whiteboard en een frisse voice-over geven je antwoord op vragen als ‘Wat is het beste dieet?’, ‘Wat is het belangrijkste dat je kunt doen tegen stress?’ en ‘Wat is de wetenschap achter menselijk geluk?’

Eén van de vragen de videoserie: wat is hetallerbeste is dat wij voor onze gezondheid kunnen doen? Zit het hem in onze voeding? Moeten we meer slapen? Zijn video 23½ hours geeft duidelijkheid: we moeten bewegen. Dat blijkt het beste medicijn om allerlei kwaaltjes, beginnende ziekten en erger te voorkomen. Evans onderbouwt zijn verhaal met cijfers, feiten en onderzoeken: beweging gaat bewezen het ontwikkelen van hart en vaatziekten, Alzheimer en diabetes tegen, helpt bij artritis en menopauzeklachten en doet angst en depressies afnemen. En het is hét middel tegen chronische vermoeidheid.

Hoeveel moeten we wandelen?
Goed, als beweging ons medicijn is, in welke dosis moeten we het dan nemen? En hoe vaak, en hoe lang? Dat blijkt gelukkig helemaal niet zo ingewikkeld: notoire bankhangers en mensen met een inactieve levensstijl doen zichzelf en hun gezondheid al een enorm plezier door dagelijks een halfuur tot een uur te gaan wandelen.

Wandelen als work-out
Een wandeling als dagelijkse work-out: kan het echt zo eenvoudig zijn? Een flink stuk wandelen blijkt even effectief als een rondje intensief hardlopen. Het grote voordeel van wandelen (low intensity beweging) in vergelijking met hardlopen (high intensity beweging) is dat de kans op blessures heel klein is, omdat de natuurlijke beweging van het lichaam gewrichten en pezen minimaal belast. Dat maakt wandelen de ideale work-out voor bijna iedereen. Het fijne is: je hebt er niets voor nodig. Je zet gewoon de ene voet voor de andere en je bent begonnen. Niks geen speciale outfit, gewoon je schoenen aan en gáán. Vooral voor mensen die een tijdje weinig tot niets sportiefs hebben gedaan, is wandelen de ideale manier om weer in conditie te komen en fitter te worden.

Positieve effecten van wandelen
Behalve fysieke voordelen, heeft wandelen ook een positief effect op je humeur en geestesgesteldheid. Wandelsessies – vooral in de natuur – kunnen je helpen om je hoofd leeg te maken en je gedachten te ordenen. Het werkt als een adempauze, wat zorgt voor een ruimere blik en meer bewustwording. Waardoor je de dingen waar je mee zit makkelijker kunt oplossen.

Als je de keuze hebt, kun je je wandelsessie het best in de natuur houden. Uit recent onderzoek blijkt steeds duidelijker dat leven in de versteende omgeving van de stad eigenlijk helemaal niet zo goed is voor ons welzijn en onze vitaliteit: het kan zelfs leiden tot stress en stressgerelateerde gezondheidsklachten. Wandelen in de natuur blijkt een goede ontstresser: groen zorgt voor rust, bezinning en introspectie. Bomen en planten, zo blijkt uit onderzoek, zetten de hersenen in een ontspannen modus.


Lees ook: Deze lezeressen hebben de kracht van wandelen al ontdekt.


Meer wandelen? Zo begin je

1. Walking lunch (15-30 minuten per dag)
Zou je best meer willen wandelen maar zit je dag zó vol dat je echt niet weet waar je de tijd vandaan zou moeten halen? Begin bijvoorbeeld met een rondje lopen tijdens je lunchpauze op het werk. Kijk en voel wat het met je doet, hoe je daarna de rest van de middag achter je bureau zit. Merk je verschil? Maak er dan een gewoonte van om meerdere keren per week, of dagelijks een rondje te gaan lopen tijdens de lunch. Misschien zijn er collega’s die willen aanhaken.

2. De fiets laten staan (30-60 minuten per dag)
Een ander goed beginpunt is om kleine afstanden die je normaal zou fietsen, ook eens te voet af te leggen. Fiets je normaal naar de bakker? Ga dan nu lopen. Kun je ook naar je werk wandelen? Ga iets eerder van huis en doe dat. Zo ga je bijna ‘ongemerkt’ meer wandelen. Pas als je het vaker doet, merk je het effect.

3. Ga samen
Het kan motiveren om samen met iemand te gaan wandelen. Zoek een wandelmaatje, sluit je aan bij een club (of richt er een op), of ga eens niet eten met vrienden, maar samen wandelen.

Tekst: Bregtje Knaap | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Waarom rekken we ons uit als we wakker worden?

09.12.2018 - Jezelf uitrekken voelt niet alleen goed, het helpt je bij het wakker worden door de volgende drie voordelen. Lees verder

Hoofdpijn na het huilen

03.12.2018 - Aan de ene kant lucht een huilbui op, maar na afloop kun je hoofdpijn hebben. Waardoor ontstaat hoofdpijn na het huilen? Lees verder

Overstappen naar een andere zorgverzekering?

28.11.2018 - De premies voor 2019 zijn bekend. Overweeg jij een overstap? Dit zijn vijf punten waar je op kunt letten. Lees verder

Ui tegen verkoudheid

27.11.2018 - Misschien ken je het nog van vroeger, toen je moeder een gesneden ui op een schoteltje naast je bed zette als je verkouden was. Helpt het echt? Lees verder

Waarom kom ik zo snel aan?

25.11.2018 - Sommige mensen lijken alles te kunnen eten, terwijl jij het gevoel hebt dat je al aankomt als je kíjkt naar een brownie. Waar komt dat verschil door? Lees verder

Wat is de ideale temperatuur in huis?

25.11.2018 - De één zet de verwarming het liefst op 22 graden, terwijl de ander 17 graden prima vindt. Wat comfortabel is, is voor iedereen anders, maar er zijn richtlijnen. Lees verder

Tandpijn? Hier kan het door komen

22.11.2018 - Heb je last van tandpijn? Eén van de volgende drie dingen zou de oorzaak kunnen zijn. Lees verder

Als je niet slaapt, rust je dan toch uit?

21.11.2018 - Zeiden jouw ouders ook dat je toch uitrust als je niet slaapt? Zit er een kern van waarheid in deze uitspraak, of is het onzin? Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 129 |
Mis niets
Daghoroscoop
Boogschutter

Het zou niet onverstandig zijn als jij eens stil zou staan bij je gezondheid.…

» Naar de daghoroscopen