×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Hoe herken je een vitamine B-tekort?

Vitamine B-tekort
30.10.2018 - Redactie

Vermoed je dat je een vitamine B-tekort hebt? Hier kun je op letten.


Wat gebeurt er met je lichaam als je een vitamine B-tekort hebt?
B-vitamines kun je zien als de blijmaker onder de vitamines. Ze geven energie en zorgen ervoor dat je tegen een stootje kunt. Kom je ze tekort, dan zit je al gauw minder goed in je vel.

Vitamine B6 is bijvoorbeeld nodig voor de aanmaak van neurotransmitters in de hersenen, waaronder serotonine. Krijg je te weinig B6 binnen, dan kun je neerslachtig worden en slaap je minder goed. Een lange tijd B6-tekort kan bloedarmoede, zenuwaandoeningen en een verminderde weerstand veroorzaken.

Vitamine B1, ook wel thiamine genoemd, is de energiefabriek onder de B-vitamines. Daarnaast helpt B1 bij een goede werking van de zenuwen. Een tekort hieraan maakt je zwak en futloos. Je kunt je angstig voelen en het wordt in verband gebracht met stemmingswisselingen en depressie.

Ook een tekort aan vitamine B12 kan leiden tot vervelende klachten, zoals spierkrampen, extreme vermoeidheid, pijnlijke plekjes in de mond, hartkloppingen, misselijkheid, geen eetlust, tintelingen in handen en voeten en oorsuizen. Voor meer informatie kun je kijken op Stichtingb12tekort.nl.

In Nederland komt een tekort aan B-vitamines niet  heel vaak voor. Er zijn wel bepaalde risicogroepen. Ook door medicijngebruik of als je lichaam de vitaminen niet goed kan opnemen, kun je last krijgen van een tekort. Wanneer een tekort aan één bepaalde B-vitamine ontstaat, volgt vaak een tekort aan overige B-vitamines.


Lees ook: Welke soorten vitamine B zijn er?


Wat zijn de risicogroepen voor een vitamine B-tekort?
Sommige mensen hebben meer kans op een tekort aan bepaalde B-vitamines. Voor deze groepen zijn supplementen soms wel aan te raden.

Stevige drinkers
Met ‘stevig drinken’ wordt voor vrouwen meer dan drie glazen alcohol per dag bedoeld, voor mannen vier. Alcohol zorgt voor een verminderde opname van vitamines. Het verwerken van de alcohol heeft ook tot gevolg dat je lichaam veel meer vitamines verbruikt. Daarnaast kun je de neiging hebben om eenzijdig te gaan eten of je voeding te verwaarlozen. Deze factoren samen kunnen leiden tot ernstige tekorten aan vitamines en mineralen. Alcoholisten hebben vaak een tekort aan vitamine B1, B3 en B12.

Veganisten
Als je te weinig voeding met B-vitamines binnenkrijgt, loop je kans op een tekort. Bij veganisten komt een tekort aan vitamine B12 relatief vaak voor, omdat die geen vlees, geen vis én geen melkproducten of eieren gebruiken en dat zijn belangrijke voedingsbronnen voor deze vitamine.

60-plussers
Als je boven de zestig bent, nemen je darmen minder goed vitamines op uit voedsel. De kans op een vitaminegebrek, waaronder B6, B12 en foliumzuur, is dan groter. Bovendien kan bij ouderen de productie van maagzuur afnemen, waardoor vitamine B12 minder goed wordt opgenomen.

En verder
Ook bij maagslijmvliesziektes en maagdarmontstekingen, zoals de ziekte van Crohn, wordt de opname van B12 verhinderd. En let op: lange tijd maagzuurremmers slikken, is ook risicoverhogend.

Vermoed je een vitaminetekort, dan kun je via de huisarts bloed laten prikken om dat te checken.

Moet ik supplementen slikken?
B-vitamines werken altijd samen. Sterker nog, als je van één B-vitamine meer binnenkrijgt, heb je van de andere ook meer nodig om het evenwicht te bewaren. Juist omdat de B-vitamines nauw samenwerken, heeft het weinig zin om supplementen te slikken met slechts één B-vitamine. Volgens het Voedingscentrum zijn supplementen meestal ook helemaal niet nodig als je gezond en gevarieerd eet en niet tot een risicogroep behoort. Patricia Schutte van het Voedingscentrum: 'Sommige mensen denken: ik eet niet altijd even gezond, dus ik slik voor de zekerheid wat vitaminen en mineralen bij. Maar uit onderzoek blijkt dat minder gezond eten er vooral toe leidt dat je te veel calorieën en verzadigde vetzuren binnenkrijgt. En te weinig vezels. Dat maak je met een supplement niet ongedaan.' Bovendien geeft het eten van groente en fruit een verminderd risico op allerlei ziekten. De vitamines en mineralen die je binnenkrijgt uit supplementen hebben niet datzelfde effect. Wil je toch een voedingssupplement slikken, kies er dan een die de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) per vitamine niet overschrijdt. Uit onderzoek is gebleken dat over een lange periode te veel vitamine B3, B6 en foliumzuur slikken schadelijk kan zijn voor de gezondheid (onder andere gevoelloze huid, tintelingen of ernstige zenuwpijn).

Vitamine B-complex
Een supplement dat alle acht B-vitamines bevat, wordt vitamine B-complex genoemd. Dit groepje vitamines zorgt samen voor:
•    De gezondheid van je huid, haar en ogen
•    Een goede spijsvertering
•    Een gezond zenuwstelsel
•    Het vrijmaken van energie
•    Een optimale zuurstoftoevoer naar je spieren en hersenen
•    Weerbaarheid tegen infecties (beter immuunsysteem)
•    Verhoging van je energieniveau en levenslust
•    De aanmaak van nieuw bloed
•    Het tegengaan van rimpels
•    Op peil houden van een gezond cholesterolniveau
•    De aanmaak van anti-stresshormonen

Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Endometriose

17.11.2018 - Endometriose is een vrouwenziekte die pijn kan veroorzaken en in uitzonderlijke gevallen zelfs kan leiden tot onvruchtbaarheid. Wij zetten een aantal zaken op een rij die handig zijn om te weten over endometriose. Lees verder

Wat is intermittent fasting?

16.11.2018 - Intermittent fasting, oftewel ‘met tussenpozen vasten’, is een manier van eten waarbij je een periode van 12 tot 18 uur of een dag niet of weinig eet. Lees verder

Eenfasepil

03.11.2018 - Wil je de pil doorslikken zonder stopweek? Check dan eerst of de pil die jij slikt daarvoor geschikt is. Lees verder

Koud afdouchen

02.11.2018 - Annemiek doucht dertig dagen lang na het warm douchen zestig seconden met koud water. Merkt ze verschil aan het eind van de maand? Lees verder

Vitamine B-tekort

30.10.2018 - Vermoed je dat je een vitamine B-tekort hebt? Hier kun je op letten. Lees verder

Cafeïne in thee

29.10.2018 - We krijgen cafeïne vooral binnen door het drinken van koffie of thee. Dat er cafeïne in thee zit, is bij de meeste mensen bekend. Maar hoeveel cafeïne zit er in een kop thee? Lees verder

Oordoppen

28.10.2018 - Oordoppen zijn handig om omgevingsgeluid te dempen of om in het vliegtuig de luchtdruk te reguleren. Er zijn meer soorten oordoppen dan je denkt. Lees verder

Ontsmettingsmiddelen

28.10.2018 - Waarmee kun je een wondje het best ontsmetten? Santé zet zes ontsmettingsmiddelen voor je op een rij. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 129 |
Mis niets
Daghoroscoop
Schorpioen

Je bent vandaag lekker op dreef. Het gaat allemaal als vanzelf. Misschien is…

» Naar de daghoroscopen