×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Na je warme douche 60 seconden koud douchen - Annemiek probeert het uit

Koud afdouchen
02.11.2018 - Redactie

Annemiek doucht dertig dagen lang na het warm douchen zestig seconden met koud water. Merkt ze verschil aan het eind van de maand?


Steeds vaker lees je over de gezondheidsvoordelen van koud (af)douchen. Uit onderzoek van het AMC blijkt zelfs dat bij mensen die koud douchen 29% minder ziekteverzuim voorkomt. Als ook mijn yogadocent begint over haar goede ervaringen met koud douchen (bruisen van de energie, supersterke focus, mooie huid en glanzend haar), ben ik om: ik ga de challenge aan om een maand lang elke dag na het warm douchen zestig seconden koud af te douchen. Wie weet lukt het me eraan te wennen.

Duf hoofd
Nu is het zo dat ik echt hou van mijn warme douche. Als ik ’s ochtends met mijn duffe hoofd uit bed stap, is het eerste wat ik doe naar de badkamer waggelen, onder de warme straal gaan staan en daar héél rustig wakker worden. Ik moet er niet aan denken om dat fijne gevoel voor altijd te moeten missen. Maar goed, misschien is dat mijn comfortzone en moet ik daar gewoon even uit. De eerste dag van mijn challenge sta ik vol goede moed op: vandaag gaat het gebeuren. Maar als ik onder de warme douche sta, lukt het me maar niet mezelf ertoe te zetten de kop op koud te draaien. Als ik het uiteindelijk toch doe, hap ik naar adem en moet ik een gil onderdrukken. De stress schiet omhoog in mijn lijf en al na twintig seconden geef ik het op, ik trek het echt niet langer.

Relax!
Dit ga ik zo geen dertig dagen volhouden. Daarom bezoek ik de website Ice.club voor wat support. Als je je inschrijft voor hun Cool Challenge, krijg je een mail met handige tips. Zo leer ik dat ik mijn schouders niet moet optrekken, maar ze ontspannen moet laten hangen. Dat bewust en relaxed ademen belangrijk is. Dat ik de kraan niet in één keer op koud hoef te zetten, maar dat dat in stappen mag. En dat niet mijn hele hoofd onder de koude straal hoeft, maar alleen mijn gezicht. Bij de tweede douchesessie merk ik meteen effect van die tips: het gaat makkelijker. Pas na dertig seconden zet ik de koude kraan uit, toch mooi tien seconden langer dan gisteren.

Superfit
De dagen die volgen verlopen ongeveer hetzelfde: een warme douche om mijn haar te wassen en uit te spoelen, daarna de douche op koud voor inzepen en afspoelen. De tijd dat ik onder de koude douche sta, wordt steeds iets langer en ook dat de temperatuur van mijn warme startdouche wordt steeds lager. Dus het went eigenlijk best snel. En de beloofde energieboost is er ook: ik voel me na het douchen superfit en scherp, zelfs als ik een wat mindere nacht heb gehad.

Overigens merk ik niet echt iets aan mijn huid en mijn haar. En ziek ben ik sowieso niet vaak, dus of op dit vlak effect merkbaar is, geen idee. Wel ben ik na dertig dagen overduidelijk uit mijn comfortzone. Ik had nóóit gedacht dat ik het zou kunnen volhouden om een minuut lang onder een koude straal te blijven staan, maar ik kan het! Toch betwijfel ik of dit mijn dagelijkse routine zal worden. Als ik haast heb, is een snelle warme douche wel zo handig. En na het sporten verlang ik ook ontzettend naar warm douchen. En dan is het bovendien zomer, als het straks weer koud is buiten sta ik niet voor mezelf in.

Maar: so far so good
Ik ga proberen het koud afdouchen voort te zetten, desnoods dertig seconden in plaats van zestig (ik las namelijk dat dat voor het effect niet echt uitmaakt). En dan zien we wel.

Lees ook: Wat doet een 30-dagen squat challenge met je?

Tekst: Annemiek de Gier | Beeld: Shutterstock


Mis niets van Santé. Volg ons via Facebook en Instagram.


Wat vind je ervan?

Reacties

Afvallen doe je samen

15.01.2019 - Joyce (rechts) bereikte haar streefgewicht met de hulp van consulent Lydia. Wil je net als Joyce je weer energieker voelen en lekker in je vel zitten? Onder begeleiding behaal je de beste afslankresultaten en blijf je beter op gewicht. Lees verder

Waarom gaat afvallen steeds moeilijker

14.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

Slechte adem oplossingen

11.01.2019 - Een slechte adem kan je flink onzeker maken. Op deze manieren kom je er vanaf. Lees verder

Griep besmettelijk als je al beter bent?

10.01.2019 - Je voelt je weer een stuk beter na de griep. Betekent dat dat je je weer onder de mensen kunt begeven, of ben je nog steeds besmettelijk? Lees verder

Buiten adem

10.01.2019 - Neem je je ook iedere keer dat je hijgend een trap op loopt voor dat je echt vaker gaat sporten? Prima voornemen, maar het is helemaal niet gek dat je buiten adem raakt door traplopen. Lees verder

Koffie nachtrust leeftijd

09.01.2019 - Bij de meeste mensen heeft ’s ochtends een kop koffie (of twee) geen invloed op de nachtrust. Lees verder

Geen wilskracht om af te vallen

08.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

Gezonde keuzes borrelplank

04.01.2019 - Nieuwjaarsborrels in het vooruitzicht? Geniet ervan. Wil je met het oog op je goede voornemens toch wat bewustere keuzes maken? Vervang de gefrituurde hapjes voor een van de volgende opties. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 130 |
Mis niets
Daghoroscoop
Steenbok

Je bent vandaag de boel aan het stangen. Daar zit toch niemand op te wachten.…

» Naar de daghoroscopen