×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Waarom je vaker op blote voeten zou moeten lopen

Vaker op blote voeten lopen
22.08.2018 - Redactie

Weg met die schoenen.


Op blote voeten lopen is al lang niet meer iets dat alleen hippie’s doen, steeds meer mensen kiezen ervoor om hun leven – deels – schoenloos door te brengen. Waarom? Omdat dat verrassend goed voor je is.

Actrices Angelina Jolie, Shailene Woodley, Jennifer Aniston en zangeressen Britney Spears, Katy Perry, Joss Stone en Miley Cyrus worden geregeld zonder schoenen in het openbaar gespot. Dat ziet er een beetje vreemd uit. Bovendien worden je voeten er vies van en loop je kans op ze te bezeren. Logisch dus, dat we onze wenkbrauwen optrekken als we blote voeten tegenkomen in het wild. Maar is dat wel terecht?

Vroeger, in de tijd van onze mammoetjagende voorvaderen die nog nooit van het woord ‘schoen’ hadden gehoord, waren onze voeten een van de belangrijkste instrumenten van het lichaam. Ze beklommen rotsen, liepen over takjes, doornen en ander natuurlijk afval, ploegden zich door zand en modder. Tegenwoordig behandelen we onze voeten in de Westerse wereld als zachte kussentjes die gepamperd en verwend moeten worden. Op blote voeten lopen, dat doen alleen nog  hippie’s, toch? Toch niet: blootsvoets door het leven gaan is in een groot deel van de wereld nog steeds daily business en vindt ook in Amerika en Europa een steeds grotere aanhang. Dat is niet voor niets, zegt de Amerikaanse arts Isaac Eliaz die onderzoek doet naar vitaliteit en weerstand. ‘Earthing’, zoals het ook wel genoemd wordt blijkt volgens verschillende wetenschappelijke onderzoeken die werden gepubliceerd in de Journal of Environmental and Public Health een heleboel health benefits met zich mee te brengen.

De voordelen:

1. Goede houding
Eigenlijk niet vreemd ook, aangezien je voeten de basis zijn van je hele lichaam; de rest leunt er letterlijk op. Met 26 botten, 19 spieren, 33 gewrichten en 107 banden en pezen heeft je voet een ongekend scala aan bewegingen in huis, die worden belemmerd door schoenen (ja, zélfs door ‘goede’ schoenen). Op blote voeten lopen zorgt ervoor dat de spieren, pezen en gewrichten in je voet, enkels en kuiten sterker worden en dat helpt je houding en balans te verbeteren. Als je de spieren in je voeten gebruikt die je normaal niet gebruikt omdat je schoenen je daarvan weerhouden, hoeft je lijf niet meer te corrigeren en dat helpt blessures aan knieën, heupen, rug en nek voorkomen.

Daarnaast spelen je voeten een belangrijke rol in je balans, je zenuwgeleiding en zelfs je bloedsomloop. Je hart is de pomp, maar kan dat niet alleen. Door het aan- en ontspannen van je spieren zorg je ervoor dat je bloed goed door je lichaam stroomt en in alle hoekjes en gaatjes terechtkomt. Als de spieren in je voet lui worden en je bloed dus niet op de kleinste plekjes komt, raak je vanzelf in een vicieuze cirkel die er uiteindelijk toe kan leiden dat je minder balans hebt en last krijgt van koude of pijnlijke voeten.

2. Voetreflextherapie
Op blote voeten lopen zorgt er ook voor dat je meer in het moment leeft, je moet namelijk veel beter uitkijken waar je loopt. Daarnaast stimuleert het directe contact van je voeten met de aarde ook verschillende zenuwuiteinden en drukpunten in je voet, de zogenaamde reflexpunten die van je voeten naar alle delen van je lichaam lopen. Ieder klein hobbeltje en bobbeltje in de weg stimuleert die punten. Zelfs als het in het begin op bepaalde plekjes wat pijnlijk is, is dat op de langere duur goed voor je lijf. Een soort gratis voetreflextherapie, zeg maar.

Onderzoeker Clinton Ober schrijft in zijn boek Earthing dat wie letterlijk met zijn voeten in de aarde (of op zand, stenen, hout, gras) staat, contact maakt met het magnetische veld van de aarde, dat vol zit met negatieve ionen en die je lijf binnenstromen als je ‘aard’. Deze ionen helpen je relaxen en daardoor slaap je beter en zul je meer ontspannen voelen. Klinkt misschien een beetje zweverig, maar eeuwenoude oefeningen als tai chi en yoga worden vast niet voor niets áltijd op blote voeten gedaan. En uit onderzoek van Amerikaanse wetenschappers in 2012 blijkt ook dat aarden het cortisolgehalte in je lijf in balans brengt. Coritsol kennen we ook wel als het stresshormoon, dat effect heeft op je stemming, op angsten, depressie en slaapproblemen.

3. Betere prestaties
Misschien wel het beste bewijs dat wat vaker op blote voeten door het leven gaan een gunstig effect heeft, ontdekten onderzoekers van de Bournemouth University. Zij observeerden decennialang schoolkinderen uit 25 verschillende landen die geen schoenen dragen in de klas. Zij blijken een stuk meer ontspannen dan de groep kinderen die wél schoenen dragen in de klas, omdat er meer een ‘thuisgevoel’ is. Ze komen uit zichzelf vroeger op school, lezen meer en blijven graag langer. Ook is er een betere concentratie tijdens de lessen en wordt er minder gepest. Een goede sfeer draagt ook weer bij aan de prestaties. En als dat bij kinderen zo werkt, zal dat bij volwassenen misschien net zo positief werken.

Tips om vaker op blote voeten te lopen

  1. Ben je om en wil je wat vaker schoenloos door het leven? Ga niet meteen zonder iets aan je voeten zes kilometer hardlopen op grof grind, maar bouw het rustig op. Kleine stapjes. Zo zorg je dat je voeten steeds sterker worden:
  2. Loop je echt nooit zonder schoenen? Begin dan binnenshuis. Schoenen uit, sokken uit en haal je tenen uit hun winterslaap. Wiebel ze en probeer ze ook afzonderlijk van elkaar te bewegen. Waarschijnlijk is dat in het begin nog best lastig, maar je zult merken dat je steeds meer controle over je spieren krijgt als je oefent.
  3. Masseer je voeten regelmatig. Zo leer je ze goed ‘kennen’ en zorg je ervoor dat je spieren soepeler en sterker worden en dus meer aankunnen als je op blote voeten naar buiten gaat
  4. Let op hoe je je voeten gebruikt tijdens het lopen. Waar ‘land’ je als eerste? In je hak, in het midden of in je teen? Hoe wikkel je je voet af? Als je bijvoorbeeld in één vloeiende beweging van je hiel naar je grote teen gaat, kun je experimenteren door eerst je hiel de grondt e laten raken, dan je kleine teen en dan pas door naar je grote teen. De botten aan de buitenkant van je voet zijn de grootsten en het meest geschikt om het gewicht van je lichaam te tillen.  Als je meer op de buitenkant van je voet loopt, helpt dat je knieën en je bovenlijf te versterken.
  5. Als je gewend raakt op blote voeten te lopen, ga dan zonder schoenen je tuin in, of balkon of dakterras op. Geen buitenruimte bij je huis? Loop blootsvoets door het park of maak een blotevoetenstrandwandeling.
  6. Begin met kleine stukjes, niet meer dan 20 minuten achter elkaar. Bouw daarna op.
  7. Luister naar je lijf. Loop je langzamer op blote voeten? Dat is niet erg. Voelt het in het begin een beetje vreemd of onwennig? Ook niet gek. Maar als je scherpe pijn voelt of je belemmerd wordt om normaal te lopen, stop dan op tijd.

Tip: ga naar een blotevoetenpad
Oefenen in het wild? Op steeds meer plekken in Nederland duiken blotevoetenpaden op: routes door de natuur die er speciaal voor gemaakt zijn ze op blote voeten te doen. En dat zijn dan geen geplaveide weggetjes, maar juist paden waar je met je voeten door de modder stampt, over bladeren wandelt en op keien loopt. Het enige dat je er níet vindt is bijvoorbeeld afval en as, waardoor je veilig van het gevoel van de aarde tussen je tenen kunt genieten en kunt wennen aan lopen zonder schoenen.

Dit zijn 6 blotevoetenpaden die je kunt wandelen.

Tekst: Rianne Sepers | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Eenfasepil

03.11.2018 - Wil je de pil doorslikken zonder stopweek? Check dan eerst of de pil die jij slikt daarvoor geschikt is. Lees verder

Koud afdouchen

02.11.2018 - Annemiek doucht dertig dagen lang na het warm douchen zestig seconden met koud water. Merkt ze verschil aan het eind van de maand? Lees verder

Vitamine B-tekort

30.10.2018 - Vermoed je dat je een vitamine B-tekort hebt? Hier kun je op letten. Lees verder

Cafeïne in thee

29.10.2018 - We krijgen cafeïne vooral binnen door het drinken van koffie of thee. Dat er cafeïne in thee zit, is bij de meeste mensen bekend. Maar hoeveel cafeïne zit er in een kop thee? Lees verder

Oordoppen

28.10.2018 - Oordoppen zijn handig om omgevingsgeluid te dempen of om in het vliegtuig de luchtdruk te reguleren. Er zijn meer soorten oordoppen dan je denkt. Lees verder

Ontsmettingsmiddelen

28.10.2018 - Waarmee kun je een wondje het best ontsmetten? Santé zet zes ontsmettingsmiddelen voor je op een rij. Lees verder

Waarom krijg je spierpijn als je ziek bent?

26.10.2018 - Spierpijn is een van symptomen van griep, maar hoe kan het dat je spierpijn krijgt als je ziek bent? Lees verder

Verkouden en sporten

25.10.2018 - Ben je verkouden en twijfel je of het verstandig is om te gaan sporten? Er is een handig ezelsbruggetje voor. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 129 |
Mis niets
Daghoroscoop
Schorpioen

Jij komt tot de conclusie dat op het moment niks zinnigs uit je handen komt.…

» Naar de daghoroscopen