×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

De dag van de slaap

De dag van de slaap
21.03.2011 - Redactie

Wist je dat vandaag internationaal in het teken van de slaap staat? Slaapexpert dr. Neil Stanley geeft voor de gelegenheid nuttige tips voor een goede nachtrust.


Een goede nachtrust hangt niet alleen af van hoeveel uur slaap je krijgt, maar ook van de kwaliteit ervan. Belangrijk is dat zowel lichaam als geest ontspannen zijn. Enkele tips om zo’n optimale nachtrust te bereiken:

1. Geen dutjes overdag
Stop met middagdutjes en vermijd hele grote avondmaaltijden. Probeer ook weg te blijven van producten als cafeïne, nicotine en alcohol vlak voor bedtijd.

2. Ga naar buiten
Zorg ervoor dat je af en toe naar buiten gaat. Frisse lucht en daglicht helpen om je bioritme te regelen waardoor je je ’s nachts moe begint te voelen.

3. Span je overdag in
Inspanningen overdag, zowel lichamelijk als mentaal, helpen om goed te slapen. Pas wel op dat je je ’s avonds niet teveel inspant. Het beste is om 6 uur tussen de inspanning en het naar bed gaan te hebben. Ook ontspanningsoefeningen voordat je naar bed gaat, zoals yoga of ademhalingsoefeningen, zijn een goede start van een optimale nachtrust.

4. Beëindig je dag 30 minuten voordat je naar bed gaat
Op deze manier geef je jouw lichaam het signaal dat het tijd is om te gaan slapen. Geen televisie, telefoontjes of computer en vermijd emotionele gesprekken vlak voor het naar bed gaan.

Wist je dat vrouwen de meeste ideeën in bed krijgen? >

5. Zorg voor een comfortabele slaapomgeving
Dus gebruik een slaapkamer alleen om te ontspannen en te slapen. Verwijder dus alle dingen die je kunnen afleiden, zoals een televisie en/of computer. Zorg er ook voor dat je kamer donker, stil en niet te heet of te koud is. Verder is het belangrijk dat je bed groot genoeg is.

6. Sta even op als je niet kunt slapen
Wanneer je ‘s nachts langer dan een kwartier aan een stuk wakker ligt dan kan het goed zijn om uit bed te stappen en iets te doen. Ga weer terug naar bed als je je wel moe voelt.

7. Zorg dat je voldoende slaapt
Wist je dat het een mythe is dat je 8 uur slaap nodig hebt? Iedereen heeft een verschillend aantal uur slaap nodig, maar tussen de 3 en 11 uur wordt als het beste gezien. Maar let op: minder slapen dan je nodig hebt kan voor grote problemen zorgen. Zelfs een uur minder slaap dan dat je eigenlijk nodig hebt kan grote effecten hebben op je lichamelijke, mentale en emotionele gezondheid.


(
Bron: Vi-Spring)
Wat vind je ervan?

Reacties

Eenfasepil

03.11.2018 - Wil je de pil doorslikken zonder stopweek? Check dan eerst of de pil die jij slikt daarvoor geschikt is. Lees verder

Koud afdouchen

02.11.2018 - Annemiek doucht dertig dagen lang na het warm douchen zestig seconden met koud water. Merkt ze verschil aan het eind van de maand? Lees verder

Vitamine B-tekort

30.10.2018 - Vermoed je dat je een vitamine B-tekort hebt? Hier kun je op letten. Lees verder

Cafeïne in thee

29.10.2018 - We krijgen cafeïne vooral binnen door het drinken van koffie of thee. Dat er cafeïne in thee zit, is bij de meeste mensen bekend. Maar hoeveel cafeïne zit er in een kop thee? Lees verder

Oordoppen

28.10.2018 - Oordoppen zijn handig om omgevingsgeluid te dempen of om in het vliegtuig de luchtdruk te reguleren. Er zijn meer soorten oordoppen dan je denkt. Lees verder

Ontsmettingsmiddelen

28.10.2018 - Waarmee kun je een wondje het best ontsmetten? Santé zet zes ontsmettingsmiddelen voor je op een rij. Lees verder

Waarom krijg je spierpijn als je ziek bent?

26.10.2018 - Spierpijn is een van symptomen van griep, maar hoe kan het dat je spierpijn krijgt als je ziek bent? Lees verder

Verkouden en sporten

25.10.2018 - Ben je verkouden en twijfel je of het verstandig is om te gaan sporten? Er is een handig ezelsbruggetje voor. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 129 |
Mis niets
Daghoroscoop
Schorpioen

Jij kunt niet altijd even goed tegen veranderingen. Zorg ervoor dat jij je…

» Naar de daghoroscopen