×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

De dag van de slaap

De dag van de slaap
21.03.2011 - Redactie

Wist je dat vandaag internationaal in het teken van de slaap staat? Slaapexpert dr. Neil Stanley geeft voor de gelegenheid nuttige tips voor een goede nachtrust.


Een goede nachtrust hangt niet alleen af van hoeveel uur slaap je krijgt, maar ook van de kwaliteit ervan. Belangrijk is dat zowel lichaam als geest ontspannen zijn. Enkele tips om zo’n optimale nachtrust te bereiken:

1. Geen dutjes overdag
Stop met middagdutjes en vermijd hele grote avondmaaltijden. Probeer ook weg te blijven van producten als cafeïne, nicotine en alcohol vlak voor bedtijd.

2. Ga naar buiten
Zorg ervoor dat je af en toe naar buiten gaat. Frisse lucht en daglicht helpen om je bioritme te regelen waardoor je je ’s nachts moe begint te voelen.

3. Span je overdag in
Inspanningen overdag, zowel lichamelijk als mentaal, helpen om goed te slapen. Pas wel op dat je je ’s avonds niet teveel inspant. Het beste is om 6 uur tussen de inspanning en het naar bed gaan te hebben. Ook ontspanningsoefeningen voordat je naar bed gaat, zoals yoga of ademhalingsoefeningen, zijn een goede start van een optimale nachtrust.

4. Beëindig je dag 30 minuten voordat je naar bed gaat
Op deze manier geef je jouw lichaam het signaal dat het tijd is om te gaan slapen. Geen televisie, telefoontjes of computer en vermijd emotionele gesprekken vlak voor het naar bed gaan.

Wist je dat vrouwen de meeste ideeën in bed krijgen? >

5. Zorg voor een comfortabele slaapomgeving
Dus gebruik een slaapkamer alleen om te ontspannen en te slapen. Verwijder dus alle dingen die je kunnen afleiden, zoals een televisie en/of computer. Zorg er ook voor dat je kamer donker, stil en niet te heet of te koud is. Verder is het belangrijk dat je bed groot genoeg is.

6. Sta even op als je niet kunt slapen
Wanneer je ‘s nachts langer dan een kwartier aan een stuk wakker ligt dan kan het goed zijn om uit bed te stappen en iets te doen. Ga weer terug naar bed als je je wel moe voelt.

7. Zorg dat je voldoende slaapt
Wist je dat het een mythe is dat je 8 uur slaap nodig hebt? Iedereen heeft een verschillend aantal uur slaap nodig, maar tussen de 3 en 11 uur wordt als het beste gezien. Maar let op: minder slapen dan je nodig hebt kan voor grote problemen zorgen. Zelfs een uur minder slaap dan dat je eigenlijk nodig hebt kan grote effecten hebben op je lichamelijke, mentale en emotionele gezondheid.


(
Bron: Vi-Spring)
Wat vind je ervan?

Reacties

Brandend maagzuur

23.09.2018 - De meeste mensen hebben wel eens last gehad van brandend maagzuur. Als je er iedere week minstens een keer last van hebt, dan is het handig om de volgende dingen te weten. Lees verder

Wat is vitamine B?

22.09.2018 - Vitamine B is niet één vitamine, maar de verzamelnaam is voor een groep van acht vitamines. Lees verder

Tamara de Weijer

21.09.2018 - Geen pillen, maar paprika. Dat is het credo van huisarts Tamara de Weijer (37). Ze is ervan overtuigd dat een gezonde leefstijl veel ziektes kan voorkomen. Lees verder

Aanslag op je tanden

17.09.2018 - Je dagelijkse dosis koffie en thee kan zorgen voor aanslag op je tanden Met deze tips voorkom je dat. Lees verder

Je spijsvertering: stap voor stap

12.09.2018 - Je spijsvertering is een superslim systeem dat veel invloed heeft op hoe goed je je voelt. Hoe werkt het precies? Lees verder

Papiersnee pijn

08.09.2018 - Een snee door papier is vaak amper zichtbaar, maar de pijn kan venijnig zijn. Hoe komt dat? Lees verder

Total body scan

05.09.2018 - Waarom wel een APK voor je auto, maar niet voor je lijf? Lees verder

Extra gewicht meegenomen van vakantie?

05.09.2018 - Advertorial - Genoten van milkshakes aan de Spaanse kust? Je raakt het extra gewicht weer kwijt met Cambridge Weight Plan. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 128 |
Mis niets
Daghoroscoop
Weegschaal

Je moet rustig blijven, ook al voel jij je nog zo kwaad worden. Jouw…

» Naar de daghoroscopen