×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

De dag van de slaap

De dag van de slaap
21.03.2011 - Redactie

Wist je dat vandaag internationaal in het teken van de slaap staat? Slaapexpert dr. Neil Stanley geeft voor de gelegenheid nuttige tips voor een goede nachtrust.


Een goede nachtrust hangt niet alleen af van hoeveel uur slaap je krijgt, maar ook van de kwaliteit ervan. Belangrijk is dat zowel lichaam als geest ontspannen zijn. Enkele tips om zo’n optimale nachtrust te bereiken:

1. Geen dutjes overdag
Stop met middagdutjes en vermijd hele grote avondmaaltijden. Probeer ook weg te blijven van producten als cafeïne, nicotine en alcohol vlak voor bedtijd.

2. Ga naar buiten
Zorg ervoor dat je af en toe naar buiten gaat. Frisse lucht en daglicht helpen om je bioritme te regelen waardoor je je ’s nachts moe begint te voelen.

3. Span je overdag in
Inspanningen overdag, zowel lichamelijk als mentaal, helpen om goed te slapen. Pas wel op dat je je ’s avonds niet teveel inspant. Het beste is om 6 uur tussen de inspanning en het naar bed gaan te hebben. Ook ontspanningsoefeningen voordat je naar bed gaat, zoals yoga of ademhalingsoefeningen, zijn een goede start van een optimale nachtrust.

4. Beëindig je dag 30 minuten voordat je naar bed gaat
Op deze manier geef je jouw lichaam het signaal dat het tijd is om te gaan slapen. Geen televisie, telefoontjes of computer en vermijd emotionele gesprekken vlak voor het naar bed gaan.

Wist je dat vrouwen de meeste ideeën in bed krijgen? >

5. Zorg voor een comfortabele slaapomgeving
Dus gebruik een slaapkamer alleen om te ontspannen en te slapen. Verwijder dus alle dingen die je kunnen afleiden, zoals een televisie en/of computer. Zorg er ook voor dat je kamer donker, stil en niet te heet of te koud is. Verder is het belangrijk dat je bed groot genoeg is.

6. Sta even op als je niet kunt slapen
Wanneer je ‘s nachts langer dan een kwartier aan een stuk wakker ligt dan kan het goed zijn om uit bed te stappen en iets te doen. Ga weer terug naar bed als je je wel moe voelt.

7. Zorg dat je voldoende slaapt
Wist je dat het een mythe is dat je 8 uur slaap nodig hebt? Iedereen heeft een verschillend aantal uur slaap nodig, maar tussen de 3 en 11 uur wordt als het beste gezien. Maar let op: minder slapen dan je nodig hebt kan voor grote problemen zorgen. Zelfs een uur minder slaap dan dat je eigenlijk nodig hebt kan grote effecten hebben op je lichamelijke, mentale en emotionele gezondheid.


(
Bron: Vi-Spring)
Wat vind je ervan?

Reacties

5 tips om wespen uit je buurt te houden

18.07.2018 - Wil je een wesp op afstand houden, dan heeft het geen zin om om je heen te slaan of weg te rennen. Zo pak je het wel aan. Lees verder

Tips tegen muggen

17.07.2018 - Word je lekgeprikt door muggen? Wij delen een aantal tips om muggen weg te houden. Lees verder

Waarom krijg ik zo snel blauwe plekken?

13.07.2018 - Soms weet je precies na welke botsing met welke tafelhoek je een blauwe plek hebt opgelopen. Andere keren lijken ze uit het niets te verschijnen. Lees verder

7 mogelijke oorzaken van rode ogen

13.07.2018 - Ben je ziek? Heb je gehuild? Heb je wel geslapen? Als je rode ogen hebt, kan dat je veel vragen opleveren. De volgende zeven dingen kunnen zorgen voor rode ogen. Lees verder

Jezelf wegen: hier moet je op letten

12.07.2018 - Wat kan er misgaan als je op de weegschaal gaat staan? Meer dan je denkt. Dit zijn 5 aandachtspuntjes. Lees verder

Waarom rekken we ons uit als we wakker worden?

08.07.2018 - Jezelf uitrekken voelt niet alleen goed, het helpt je bij het wakker worden door de volgende drie voordelen. Lees verder

6 oorzaken van vervellende voeten

07.07.2018 - Hangen de vellen aan je voeten? Dat kan aan één van deze oorzaken liggen. Lees verder

Keratosis pilaris

06.07.2018 - Heb je last van rode en droge bultjes aan de achterkant van je bovenarmen? Grote kans dat het keratosis pilaris is. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 126 |
Mis niets
Daghoroscoop
Kreeft

De sleur van alle dag trekt jou en je omgeving vandaag mee naar beneden. Kop…

» Naar de daghoroscopen