×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Hoe je emotie-eten kunt veranderen in een vorm van self-care

Emotie-eten self-care
06.05.2018 - Redactie

Van emotie-eten naar self-care, kan dat? Gastblogger en voedingsdeskundige Anita Mulderij denkt van wel en helpt je op weg met dit experiment.


Anita: 'Welke relatie heb jij met eten? Het kan zijn dat jouw relatie met eten ingewikkeld is: enerzijds voelt het als een stukje comfort, anderzijds blijft het een strijd. Het is een vicieuze cirkel: je voelt je slecht, je begint met eten, voelt je even beter… Maar dan komt dat slechte gevoel weer terug. Emotie-eten, we kennen het bijna allemaal, maar de één heeft er veel meer last van dan de ander. Maar wat nu als je emotie-eten zou zien als poging om aan self-care te doen? En hoe kun je de manier waarop je eet écht veranderen in een vorm van self-care?

Patronen en gewoonten

Misschien denk je nu: hoe kan zoiets ingewikkelds en frustrerends een vorm van self-care zijn? Bedenk dat het een poging is. Het werkt dus (nog) niet. Maar het verraadt wel een ding: je erkent het feit dat je patronen en gewoonten kent als het om emotie-eten gaat. Deze slechte gewoonten en niet-helpende patronen kun je omzetten in positieve gewoonten en helpende patronen. Maar hoe doe je dat?

Wat wel?

Dit betekent niet dat je je favoriete chocoladereep per direct in de prullenbak moet kieperen en in plaats daarvan voor een zak wortels moet gaan. Dat werkt juist niet, al helemaal niet voor emotie-eters. Wat dan wel? Bedenk voor jezelf wat jouw favoriete junkfood is. Heb je iets in gedachten? Vervang dit dan voor junkfood of comfortvoedsel van de hoogste kwaliteit die je kunt vinden.

Kwalitatieve snacks

Is je favoriete snack chocolade? Ga eens op zoek naar luxe merken of merken die fairtrade zijn. Ben je dol op ijs? Probeer grote bakken van het goedkope huismerk te mijden en ga in plaats daarvan voor een klein bakje van het beste en lekkerste ijs dat je kunt vinden. Houd je meer van hartig en ben je gek op pizza? Ga niet voor goedkope diepvriesvarianten of druipend vette afhaalpizza, maar voor verse belegde pizza.

Waarom het werkt

Je kunt je afvragen: in hoeverre helpt mij dit als emotie-eter? Doordat je heel bewust bent van het junkfood dat je koopt en eet, geniet je er veel meer van. Het is immers luxer en misschien ook duurder, dan wanneer je een zak van de goedkoopste chips of chocoladerepen optrekt. Als je iets lekkers neemt, wordt een echte traktatie. Probeer langzamer te eten en er bewust van te genieten.

Angst voor terugval

Misschien ben je bang om terug te vallen in oude patronen. Want ondanks dat het eten van hogere kwaliteit is en je alleen voor het lekkerste kiest, blijft het junkfood. Hoe zorg je dan dat dit voor je gaat werken? Je zal moeten oefenen. Probeer dit een week uit. Neem één van je favoriete snacks in gedachten en koop daar alleen de lekkerste, kwalitatieve soort van. Als je er deze week van eet, zorg dan dat je dit heel bewust doet en dat je er écht van geniet. Hoe meer je eten gaat zien als een vorm van self-care, je mindset zal langzaam veranderen.

Waar kun je op letten?

Kies bijvoorbeeld voor producten met natuurlijke of biologische ingrediënten. Kijk of een product duurzaam tot stand is gekomen en kiest voor goede ingrediënten. Aan het eind van de week is het tijd voor de self-care evaluatie: hoe voelde het om deze kwalitatieve producten te eten? Wat is er voor jou veranderd en wil je hiermee blijven experimenteren?'

Meer tips voor een mooi en gezond lijf? Kijk op JasperAlblas.nl voor gratis voedingstips en heerlijke gezonde recepten.

Tekst: Anita Mulderij | unsplash-logoCourtney Prather

Wat vind je ervan?

Reacties

Afvallen doe je samen

Joyce (rechts) bereikte haar streefgewicht met de hulp van consulent Lydia. Wil je net als Joyce je weer energieker voelen en lekker in je vel zitten? Onder begeleiding behaal je de beste afslankresultaten en blijf je beter op gewicht. Lees verder

ADD herkennen

19.01.2019 - Veel mensen weten niet dat ze ADD hebben, omdat ze de symptomen niet herkennen. Dit zijn 5 typische eigenschappen die bij ADD horen. Lees verder

Donor worden: geven bij leven

17.01.2019 - Bij het woord ‘doneren’ denk je misschien meteen aan het Donorregister, maar je kunt ook veel voor iemand anders betekenen door tijdens je leven iets af te staan. Zelfs poep. Lees verder

Waarom gaat afvallen steeds moeilijker

14.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

Slechte adem oplossingen

11.01.2019 - Een slechte adem kan je flink onzeker maken. Op deze manieren kom je er vanaf. Lees verder

Griep besmettelijk als je al beter bent?

10.01.2019 - Je voelt je weer een stuk beter na de griep. Betekent dat dat je je weer onder de mensen kunt begeven, of ben je nog steeds besmettelijk? Lees verder

Buiten adem

10.01.2019 - Neem je je ook iedere keer dat je hijgend een trap op loopt voor dat je echt vaker gaat sporten? Prima voornemen, maar het is helemaal niet gek dat je buiten adem raakt door traplopen. Lees verder

Koffie nachtrust leeftijd

09.01.2019 - Bij de meeste mensen heeft ’s ochtends een kop koffie (of twee) geen invloed op de nachtrust. Lees verder

Geen wilskracht om af te vallen

08.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 130 |
Mis niets
Daghoroscoop
Steenbok

Jouw energie is vandaag prima in orde. Je kunt meer dan je ooit voor mogelijk…

» Naar de daghoroscopen