×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Hoe je emotie-eten kunt veranderen in een vorm van self-care

Emotie-eten self-care
06.05.2018 - Redactie

Van emotie-eten naar self-care, kan dat? Gastblogger en voedingsdeskundige Anita Mulderij denkt van wel en helpt je op weg met dit experiment.


Anita: 'Welke relatie heb jij met eten? Het kan zijn dat jouw relatie met eten ingewikkeld is: enerzijds voelt het als een stukje comfort, anderzijds blijft het een strijd. Het is een vicieuze cirkel: je voelt je slecht, je begint met eten, voelt je even beter… Maar dan komt dat slechte gevoel weer terug. Emotie-eten, we kennen het bijna allemaal, maar de één heeft er veel meer last van dan de ander. Maar wat nu als je emotie-eten zou zien als poging om aan self-care te doen? En hoe kun je de manier waarop je eet écht veranderen in een vorm van self-care?

Patronen en gewoonten

Misschien denk je nu: hoe kan zoiets ingewikkelds en frustrerends een vorm van self-care zijn? Bedenk dat het een poging is. Het werkt dus (nog) niet. Maar het verraadt wel een ding: je erkent het feit dat je patronen en gewoonten kent als het om emotie-eten gaat. Deze slechte gewoonten en niet-helpende patronen kun je omzetten in positieve gewoonten en helpende patronen. Maar hoe doe je dat?

Wat wel?

Dit betekent niet dat je je favoriete chocoladereep per direct in de prullenbak moet kieperen en in plaats daarvan voor een zak wortels moet gaan. Dat werkt juist niet, al helemaal niet voor emotie-eters. Wat dan wel? Bedenk voor jezelf wat jouw favoriete junkfood is. Heb je iets in gedachten? Vervang dit dan voor junkfood of comfortvoedsel van de hoogste kwaliteit die je kunt vinden.

Kwalitatieve snacks

Is je favoriete snack chocolade? Ga eens op zoek naar luxe merken of merken die fairtrade zijn. Ben je dol op ijs? Probeer grote bakken van het goedkope huismerk te mijden en ga in plaats daarvan voor een klein bakje van het beste en lekkerste ijs dat je kunt vinden. Houd je meer van hartig en ben je gek op pizza? Ga niet voor goedkope diepvriesvarianten of druipend vette afhaalpizza, maar voor verse belegde pizza.

Waarom het werkt

Je kunt je afvragen: in hoeverre helpt mij dit als emotie-eter? Doordat je heel bewust bent van het junkfood dat je koopt en eet, geniet je er veel meer van. Het is immers luxer en misschien ook duurder, dan wanneer je een zak van de goedkoopste chips of chocoladerepen optrekt. Als je iets lekkers neemt, wordt een echte traktatie. Probeer langzamer te eten en er bewust van te genieten.

Angst voor terugval

Misschien ben je bang om terug te vallen in oude patronen. Want ondanks dat het eten van hogere kwaliteit is en je alleen voor het lekkerste kiest, blijft het junkfood. Hoe zorg je dan dat dit voor je gaat werken? Je zal moeten oefenen. Probeer dit een week uit. Neem één van je favoriete snacks in gedachten en koop daar alleen de lekkerste, kwalitatieve soort van. Als je er deze week van eet, zorg dan dat je dit heel bewust doet en dat je er écht van geniet. Hoe meer je eten gaat zien als een vorm van self-care, je mindset zal langzaam veranderen.

Waar kun je op letten?

Kies bijvoorbeeld voor producten met natuurlijke of biologische ingrediënten. Kijk of een product duurzaam tot stand is gekomen en kiest voor goede ingrediënten. Aan het eind van de week is het tijd voor de self-care evaluatie: hoe voelde het om deze kwalitatieve producten te eten? Wat is er voor jou veranderd en wil je hiermee blijven experimenteren?'

Meer tips voor een mooi en gezond lijf? Kijk op JasperAlblas.nl voor gratis voedingstips en heerlijke gezonde recepten.

Tekst: Anita Mulderij | unsplash-logoCourtney Prather

Wat vind je ervan?

Reacties

Eenfasepil

03.11.2018 - Wil je de pil doorslikken zonder stopweek? Check dan eerst of de pil die jij slikt daarvoor geschikt is. Lees verder

Koud afdouchen

02.11.2018 - Annemiek doucht dertig dagen lang na het warm douchen zestig seconden met koud water. Merkt ze verschil aan het eind van de maand? Lees verder

Vitamine B-tekort

30.10.2018 - Vermoed je dat je een vitamine B-tekort hebt? Hier kun je op letten. Lees verder

Cafeïne in thee

29.10.2018 - We krijgen cafeïne vooral binnen door het drinken van koffie of thee. Dat er cafeïne in thee zit, is bij de meeste mensen bekend. Maar hoeveel cafeïne zit er in een kop thee? Lees verder

Oordoppen

28.10.2018 - Oordoppen zijn handig om omgevingsgeluid te dempen of om in het vliegtuig de luchtdruk te reguleren. Er zijn meer soorten oordoppen dan je denkt. Lees verder

Ontsmettingsmiddelen

28.10.2018 - Waarmee kun je een wondje het best ontsmetten? Santé zet zes ontsmettingsmiddelen voor je op een rij. Lees verder

Waarom krijg je spierpijn als je ziek bent?

26.10.2018 - Spierpijn is een van symptomen van griep, maar hoe kan het dat je spierpijn krijgt als je ziek bent? Lees verder

Verkouden en sporten

25.10.2018 - Ben je verkouden en twijfel je of het verstandig is om te gaan sporten? Er is een handig ezelsbruggetje voor. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 129 |
Mis niets
Daghoroscoop
Schorpioen

Jij komt tot de conclusie dat op het moment niks zinnigs uit je handen komt.…

» Naar de daghoroscopen