×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Getest: kiloknallers

Getest: kiloknallers
16.03.2011 - Redactie

Erg interessant hoor, al die nieuwe diëten en afvalmethoden. Maar wat werkt nu echt? Santé ondervond ze lijfelijk. In het aprilnummer lees je de ervaringen van de redactie. Eén dieet paste niet in het blad, maar wilden we je toch niet onthouden…


Susanne, marketingstagiaire
Lengte: 1,67 m
Gewicht voor: 57,5 kg
Gewicht na dieet: 55 kg
Test: Grip op Koolhydraten van Yvonne Lemmers
Prijs: € 22,50 voor het basisboek, € 17,95 voor het kookboek

Aangezien je gevarieerd mag eten bij dit programma, heb ik geen moeite in het ritme te komen. Volgens Lemmens zijn snaaien en gebrek aan energie te wijten aan het nuttigen van te veel koolhydraten en weinig vet. Doordat ik lange dagen maak en veel reis, was ik vaak geneigd om als avondeten brood te nemen. Wanneer ik daarmee stop, merk ik al snel verschil. Ik heb meer energie én minder vaak een opgeblazen gevoel. Dat opgeblazen gevoel blijkt ook door een overload aan koolhydraten te komen.

Bij het Grip op Koolhydraten (GOK)-programma wordt gewerkt met een groene lijst (mag je onbeperkt), een oranje (mag je niet te veel) en rode (eigenlijk nooit) lijst. Aangezien ik als vegetariër de ‘groene’ producten (zoals vleesvervangers, groenten en kaas) toch al volop at, ben ik erg blij met deze lijst. Brood staat vanzelfsprekend niet op deze lijst, dus heb ik naar een alternatief gezocht. Koolhydraatbeperkt brood (o.m. te koop via Fijnlijntje.nl) blijkt gelukkig net zo lekker als ‘gewoon’ brood. Alleen is het koolhydraatbeperkte brood duurder.

Verder is het de bedoeling dat je veel vers en zo min mogelijk voorverpakt koopt, maar dat deed ik voorheen al. Met het kookboek en de tips van Lemmers is het niet moeilijk om elke dag een gevarieerde, koolhydraatarme maaltijd te bereiden. Zodra ik minder koolhydraten ging eten, merkte ik dat ik minder vaak trek had. Hierdoor werd het nóg makkelijker vol te houden. Het beoogde effect was mezelf een zo gezond mogelijk eetpatroon aanmeten waardoor ik fijner in mijn vel zou komen te zitten. Ik voel me minder opgeblazen en ook fitter en energieker.

Het oordeel van voedingscoach Amber Albarda:
“Dit is een prima dieet om van je koolhydratenverslaving af te komen. Daar heb je last van als je ontzettend veel behoefte hebt aan zoetigheid, vooral na de maaltijden. Dit dieet kan je helpen om dat weer in bedwang te krijgen. En bij Susanne werkt het helemaal goed, omdat ze weer avondeten nuttigt in plaats van brood. Ze zal zich vast ook een stuk fitter voelen omdat ze ’s avonds weer een warme maaltijd eet.”

De methode Grip op Koolhydraten heeft online een ondersteunend forum: www.gripopkoolhydraten.nl.

Lees hier meer over het aprilnummer van Santé >

Wat vind je ervan?

Reacties

Ik heb een tekenbeet, wat nu?

20.06.2018 - Een tekenbeet kun je ongemerkt oplopen, bijvoorbeeld tijdens een wandeling door het bos of nadat je op het gras hebt gezeten. Het is belangrijk om een teek zo snel mogelijk te verwijderen. Weet jij waar je op moet letten? Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

18.06.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

5 tips om je moedervlekken te controleren

16.06.2018 - Het is belangrijk om je moedervlekken in de gaten te houden. Als er iets afwijkend is, is de kans groter dat je het op tijd door hebt. Lees verder

Tips tegen hooikoorts

15.06.2018 - Naast medicijnen gebruiken, zijn er meer dingen die je kunt doen om je hooikoorts te verminderen. Lees verder

Hoe werkt bloed doneren?

14.06.2018 - Bloed doneren is een relatief simpele daad en je kunt er zelfs levens door redden. De eerste keer bloed doneren kan best spannend zijn. We vertellen je alvast wat handig is om te weten. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

11.06.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

7 praktische tips om minder plastic te gebruiken

06.06.2018 - Plastic is erg slecht voor het milieu. Veel van het plastic dat in de oceaan drijft, is plastic dat maar één keer gebruikt is. Lees verder

Doen: 10 minuten stevig wandelen

05.06.2018 - Er wordt vaak gesproken over 10.000 stappen per dag. Waar dat doel vandaan komt, is niet helemaal duidelijk. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 125 |
Mis niets
Daghoroscoop
Kreeft

Laat die kritiek even voor wat het is. Jij bent zo emotioneel geladen dat je…

» Naar de daghoroscopen