×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Slapeloze nachten? Kelly testte wietolie en hield de resultaten bij met de nieuwe Fitbit

Slapen met wietolie
12.03.2018 - Redactie

Santé's Kelly mocht de allernieuwste gadget van Fitbit testen: de Fitbit Ionic.


Over de Fitbit Ionic
De Fitbit Ionic heeft een strak en stoer design met touchscreen. De bandjes van Fitbit kunnen eventueel gewisseld worden voor leren bandjes of andere kleuren sportieve bandjes. De Ionic beschikt over geavanceerde GPS-tracking, geïntegreerde workouts, verbeterde hartslagmeting en is zelfs waterbestendig tot 50 meter diepte. Wat mij betreft is dat laatste ook een groot voordeel aangezien ik soms nog wel eens mijn vorige horloge vergat van mijn pols te halen voordat ik in de douche stapte of ging zwemmen.

Andere leuke snufjes op de Ionic:

  • Gevarieerde workout tracking: van zwemmen tot krachttraining en van hardlopen tot HIIT en zelfs een meditatie- en ademhalingssessie!
  • Opslag voor meer dan 300 muziektracks die aan een Bluetooth-apparaat gekoppeld kan worden.
  • Betalen met Fitbit Pay: dit kan tot nu toe alleen met credit- en debitkaarten van American Express, Mastercard en Visa.
  • Smartphone-notificaties (oproepen, appjes, afsraken en notificaties van apps)
  • En... Last but not least: een meerdaagse accuduur van maar liefst 4+ dagen.

Hoe ziet de app eruit?
De app installeer je heel simpel op je smartphone. Als je regelmatig synchroniseert zie je dat je horloge van alles registreert.

Op het startscherm zie je in één oogopslag het aantal stappen tot dat moment, het aantal gelopen kilometers, verbrandde calorieën en actieve minuten. Dat laatste meet hij aan de hand van je hartslag.

 

Hieronder zie je bijvoorbeeld hoe het horloge gedurende een dag mijn hartslag monitort. ’s Nachts is mijn rusthartslag heel laag, op zijn laagst is hij zelfs zo rond de 35 hartslagen per minuut (het laagste piekje). Mijn gemiddelde rusthartslag gedurende de dag is 54 slagen per minuut. ’s Avonds zie je de hoogste piek, dat is tijdens mijn training in de sportschool.

 

En slapen dan?
Naast het meten van het aantal stappen per dag, mijn hartslag en verbrandde calorieën, is er nog iets anders wat ik zo leuk vind aan Fitbit. En dat is dat hij ook je slaapcyclus meet.
Nu moet ik zeggen dat ik op zich niet een heel slechte slaper ben. Wel vrij licht. Ik word per nacht meerdere keren even wakker en kan veel woelen en draaien. Hierdoor word ik vaak wakker met het gevoel dat ik niet heel diep heb geslapen.

Dit zie ik dan ook dagelijks terug in mijn slaappatroon op de Fitbit app. Je ziet hieronder de rode piekjes, dat zijn de momenten dat ik wakker word.

 

Mijn vader verdiept zich al enige tijd in de wondere wereld van wietolie. Nadat hij dit de eerste paar keren zelf heeft gemaakt voor eigen gebruik, waren er steeds meer mensen die baat hadden bij zijn ‘druppeltjes’. In eerste instantie was ik er nogal sceptisch over. Bij dit soort dingen ben ik geneigd te zeggen: 'eerst zien, dan geloven'. Dus, zo gezegd, zo gedaan.

Mijn ouders zijn allebei op relatief jonge leeftijd mijn oma’s en opa verloren. Mede dit heeft ervoor gezorgd dat mijn vader zich meer is gaan verdiepen in de voordelen die wietolie biedt. Zo hebben bijvoorbeeld veel kankerpatiënten baat bij de symptoomverlichtende eigenschappen van wiet tegen hun ziekte. Wietolie schijnt een positieve invloed te kunnen hebben bij:

  • Misselijkheid en overgeven
  • Stemming, angst en stress
  • Verlichting van pijn
  • Slaapproblemen
  • Vermoeidheid
  • Hart- en bloedvaten
  • Seksueel functioneren
  • Spijsvertering
  • Jeuk, bescherming van de huid


Omdat ik zelf verder geen last heb van bovenstaande klachten wilde ik het gebruik puur testen om te kijken wat het zou doen met mijn slaappatroon. En zie hieronder de resultaten:

Als we deze resultaten vergelijk met de eerste resultaten hierboven, zie je echt aanzienlijk verschil. Vrijwel alle ‘piekjes’ gedurende de nacht zijn verdwenen. Oftewel: ik slaap gewoon aan één stuk door. Afgelopen weken heb ik gemiddeld 2 kleine druppeltjes olie per avond genomen, net voor het slapen gaan. Soms schoot ik wel eens uit met mijn pipet, dan merkte ik wel eens dat ik een beetje dizzy werd. Maar verder had ik daar geen last van.

Conclusie
Elke dag bekijk en synchroniseer ik mijn Fitbit app op mijn smartphone om o.a. mijn gemiddelde rusthartslag, het aantal stappen per dag, aantal verbrandde calorieën en mijn slaappatroon te analyseren.

Persoonlijk vind ik dat de wietolie een gunstig effect heeft op mijn slaappatroon. Ik werd meer uitgerust wakker en had ook echt daadwerkelijk het gevoel dat ik lekker had doorgeslapen. Echter, ik blijf een grote voorstander van 'doe wat werkt voor jou'. Wat voor mij werkt, hoeft zeker niet voor jou te werken. En dat is met ontzettend veel situaties. Probeer, test, analyseer en kijk hoe je jezelf erbij voelt.

Heb je vragen? Stuur gerust een mailtje! Dit kan naar marketing@publishing.audax.nl.

De Fitbit Ionic is voor 299 euro te bestellen bij Bol.com.

Tekst: Kelly Veerman

Gebruik je medicijnen? Overleg dan altijd met je arts voor je zelf wietolie probeert.

Wat vind je ervan?

Reacties

Koelen of verwarmen

21.07.2018 - Koorts, kneuzingen, kramp. Weet jij wanneer je moet koelen en wanneer je voor een warme kruik moet kiezen? Lees verder

Tips tegen blauwe plekken

19.07.2018 - Ben je bont en blauw? Vier remedies om er zo snel mogelijk vanaf te zijn. Lees verder

Tips tegen muggen

17.07.2018 - Word je lekgeprikt door muggen? Wij delen een aantal tips om muggen weg te houden. Lees verder

Waarom krijg ik zo snel blauwe plekken?

13.07.2018 - Soms weet je precies na welke botsing met welke tafelhoek je een blauwe plek hebt opgelopen. Andere keren lijken ze uit het niets te verschijnen. Lees verder

7 mogelijke oorzaken van rode ogen

13.07.2018 - Ben je ziek? Heb je gehuild? Heb je wel geslapen? Als je rode ogen hebt, kan dat je veel vragen opleveren. De volgende zeven dingen kunnen zorgen voor rode ogen. Lees verder

Jezelf wegen: hier moet je op letten

12.07.2018 - Wat kan er misgaan als je op de weegschaal gaat staan? Meer dan je denkt. Dit zijn 5 aandachtspuntjes. Lees verder

Waarom rekken we ons uit als we wakker worden?

08.07.2018 - Jezelf uitrekken voelt niet alleen goed, het helpt je bij het wakker worden door de volgende drie voordelen. Lees verder

6 oorzaken van vervellende voeten

07.07.2018 - Hangen de vellen aan je voeten? Dat kan aan één van deze oorzaken liggen. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 126 |
Mis niets
Daghoroscoop
Kreeft

Je hebt een meningsverschil over kwaliteit. Heb je echt gelijk of ben je…

» Naar de daghoroscopen