×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Wat is het verschil tussen probiotica en prebiotica?

Probiotica en prebiotica verschil
05.03.2018 - Redactie

De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor de darmen en de invloed die darmbacteriën hebben op onze gezondheid.


Wetenschappers zijn nog steeds aan het onderzoeken waarom darmbacteriën zo'n belangrijke rol spelen voor onze gezondheid en hoe deze kennis optimaal gebruikt kan worden. Er is daardoor steeds meer aandacht voor probiotica. Wat niet iedereen weet, is dat prebiotica ook heel belangrijk zijn. Wat is het verschil tussen beide precies?

Probiotica
Probiotica zijn bacteriën die je vindt in gefermenteerde producten zoals yoghurt, kimchi en kombucha. Probiotica zijn vergelijkbaar met de goede bacteriën in je darmen en helpen daardoor je darmbacteriën om een goede balans te bewaren. Ze helpen voorkomen dat de schadelijke bacteriën  de overmacht nemen en voor gezondheidsproblemen zorgen, zoals een ontsteking of infectie.

Lees ook: Zo fermenteer je in 6 stappen

Prebiotica
De naam prebiotica lijkt op probiotica, maar er is een duidelijk verschil. Probiotica alléén doen het werk niet voor je. Je hebt ook prebiotica nodig. Dat zijn onverteerbare voedingsvezels in granen, groente en fruit. Deze vezels stimuleren de groei en activiteit van probiotica.

Maken probiotica echt zo'n groot verschil voor je gezondheid? Je leest het deze maand vanaf pagina 12 in Santé.

Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Eenfasepil

03.11.2018 - Wil je de pil doorslikken zonder stopweek? Check dan eerst of de pil die jij slikt daarvoor geschikt is. Lees verder

Koud afdouchen

02.11.2018 - Annemiek doucht dertig dagen lang na het warm douchen zestig seconden met koud water. Merkt ze verschil aan het eind van de maand? Lees verder

Vitamine B-tekort

30.10.2018 - Vermoed je dat je een vitamine B-tekort hebt? Hier kun je op letten. Lees verder

Cafeïne in thee

29.10.2018 - We krijgen cafeïne vooral binnen door het drinken van koffie of thee. Dat er cafeïne in thee zit, is bij de meeste mensen bekend. Maar hoeveel cafeïne zit er in een kop thee? Lees verder

Oordoppen

28.10.2018 - Oordoppen zijn handig om omgevingsgeluid te dempen of om in het vliegtuig de luchtdruk te reguleren. Er zijn meer soorten oordoppen dan je denkt. Lees verder

Ontsmettingsmiddelen

28.10.2018 - Waarmee kun je een wondje het best ontsmetten? Santé zet zes ontsmettingsmiddelen voor je op een rij. Lees verder

Waarom krijg je spierpijn als je ziek bent?

26.10.2018 - Spierpijn is een van symptomen van griep, maar hoe kan het dat je spierpijn krijgt als je ziek bent? Lees verder

Verkouden en sporten

25.10.2018 - Ben je verkouden en twijfel je of het verstandig is om te gaan sporten? Er is een handig ezelsbruggetje voor. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 129 |
Mis niets
Daghoroscoop
Schorpioen

Jij komt tot de conclusie dat op het moment niks zinnigs uit je handen komt.…

» Naar de daghoroscopen