×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Wat is het verschil tussen probiotica en prebiotica?

Wat is het verschil tussen probiotica en prebiotica?
05.03.2018 - Redactie

De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor de darmen en de invloed die darmbacteriën hebben op onze gezondheid.


Wetenschappers zijn nog steeds aan het onderzoeken waarom darmbacteriën zo'n belangrijke rol spelen voor onze gezondheid en hoe deze kennis optimaal gebruikt kan worden. Er is daardoor steeds meer aandacht voor probiotica. Wat niet iedereen weet, is dat prebiotica ook heel belangrijk zijn. Wat is het verschil tussen beide precies?

Probiotica
Probiotica zijn bacteriën die je vindt in gefermenteerde producten zoals yoghurt, kimchi en kombucha. Probiotica zijn vergelijkbaar met de goede bacteriën in je darmen en helpen daardoor je darmbacteriën om een goede balans te bewaren. Ze helpen voorkomen dat de schadelijke bacteriën  de overmacht nemen en voor gezondheidsproblemen zorgen, zoals een ontsteking of infectie.

Lees ook: Zo fermenteer je in 6 stappen

Prebiotica
De naam prebiotica lijkt op probiotica, maar er is een duidelijk verschil. Probiotica alléén doen het werk niet voor je. Je hebt ook prebiotica nodig. Dat zijn onverteerbare voedingsvezels in granen, groente en fruit. Deze vezels stimuleren de groei en activiteit van probiotica.

Maken probiotica echt zo'n groot verschil voor je gezondheid? Je leest het deze maand vanaf pagina 12 in Santé.

Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

21.05.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Slank de zomer in met Cambridge Weight Plan

Advertorial - Heb je ook al kriebels? Begin op tijd, dan kun je slank, energiek en vol vertrouwen de zomer in. Lees verder

8 ingrediënten die veel ijzer bevatten

18.05.2018 - IJzer is onmisbaar voor een gezond, sterk en fit lichaam. Dit zijn een aantal ingrediënten die veel ijzer bevatten. Lees verder

Menstruatiecups en Toxic Shock Syndrome

11.05.2018 - Toxic Shock Syndrome staat ook bekend als de 'tamponziekte', maar hoe zit het met TSS als je een menstruatiecup gebruikt? Lees verder

Wat kun je doen als je je eenzaam voelt?

10.05.2018 - Veel mensen voelen zich wel eens eenzaam. Hoe jong of oud je bent, maakt niet uit, iedereen kan ermee te maken krijgen. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

07.05.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Hoe je emotie-eten kunt veranderen in een vorm van self-care

06.05.2018 - Van emotie-eten naar self-care, kan dat? Gastblogger en voedingsdeskundige Anita Mulderij denkt van wel en helpt je op weg met dit experiment. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

30.04.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 125 |
Mis niets
Daghoroscoop
Tweeling

Jij bent energiek en joviaal. Mensen die je tegemoet treedt, zullen open staan…

» Naar de daghoroscopen