×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

7 tips om je weerstand een boost te geven

Weerstand boost
16.02.2018 - Redactie

Een goede weerstand maakt de kans op griep en verkoudheid kleiner. En als je toch ziek wordt, ben je sneller weer beter. Met deze tips wapen je je zo effectief mogelijk tegen de winterse bacteriën en virussen.


1. Zet je ramen open
Het kwik daalt onder nul, en het enige waar je zin in hebt is de kachel opstoken en alle ramen dichtdoen. Maar een slecht geventileerd huis is een bron van bacteriën. Zorg ervoor dat je ook in de winter regelmatig lucht. Laat bijvoorbeeld altijd je ventilatieroosters open in de slaapkamer. Extra voordeel van ventileren: je stookkosten gaan juist omlaag, omdat de lucht droger wordt door aanvoer van buitenlucht.

2. Zorg voor je portie seleen
Selenium is een spoorelement dat ook als antioxidant werkt in je lichaam. Het beschermt rode bloedlichaampjes en cellen tegen beschadiging. Het voedingscentrum raadt 300 microgram per dag aan. Dat doe je door voldoende vis, noten en tomaten te eten.

3. Ga naar buiten
Ja, óók als het regent of sneeuwt. Verkoudheid loop je namelijk meestal binnen op, in afgesloten ruimtes. Zorg dus voor genoeg frisse lucht en bedenk dat een regenbui tijdens je hardlooprondje geen enkel probleem is. Van regen word je niet ziek.

Volgens de Gezondheidsraad krijg je genoeg daglicht (vitamine D) als je elke dag tussen 11.00 en 15.00 uur vijftien tot dertig minuten buiten bent. Je handen en hoofd moeten dan onbedekt zijn.

4. Was regelmatig je handen
Vooral deurposten, trapleuningen en wc’s zijn paradijzen voor bacteriën. Geef ze geen kans en steek extra vaak je handen onder de kraan. Gebruik zeep en droog je handen na het wassen goed af, liefst met een papieren wegwerphanddoekje.

5. Echinacea of niet?
Sommige mensen zweren erbij: Echinacea. Wetenschappers zijn er nog niet over uit. Volgens de Cardiff University verklein je de kans op verkoudheid met 26 procent met een driemaal daagse inname van 0,9 gram echinacea. Maar dit onderzoek werd mede-gefinancierd door een fabrikant van Echinacea-tabletten. Voel je je minder fit, dan is het misschien het proberen waard.

6. Boek een massage
Een goede massage van minstens een half uur zorgt voor een betere doorbloeding, verlaagt je stresslevels en kan zo helpen infecties te voorkomen.

7. Heb vaker seks
Vaker seks is een goed idee, zeker als je een griepje voelt aankomen. Duik lekker onder de lakens met je vriend, of met jezelf. Sekshormonen die vrijkomen doen wonderen voor je huid, je cortisollevel en je algehele weerstand

Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Afvallen doe je samen

Joyce (rechts) bereikte haar streefgewicht met de hulp van consulent Lydia. Wil je net als Joyce je weer energieker voelen en lekker in je vel zitten? Onder begeleiding behaal je de beste afslankresultaten en blijf je beter op gewicht. Lees verder

ADD herkennen

19.01.2019 - Veel mensen weten niet dat ze ADD hebben, omdat ze de symptomen niet herkennen. Dit zijn 5 typische eigenschappen die bij ADD horen. Lees verder

Donor worden: geven bij leven

17.01.2019 - Bij het woord ‘doneren’ denk je misschien meteen aan het Donorregister, maar je kunt ook veel voor iemand anders betekenen door tijdens je leven iets af te staan. Zelfs poep. Lees verder

Waarom gaat afvallen steeds moeilijker

14.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

Slechte adem oplossingen

11.01.2019 - Een slechte adem kan je flink onzeker maken. Op deze manieren kom je er vanaf. Lees verder

Griep besmettelijk als je al beter bent?

10.01.2019 - Je voelt je weer een stuk beter na de griep. Betekent dat dat je je weer onder de mensen kunt begeven, of ben je nog steeds besmettelijk? Lees verder

Buiten adem

10.01.2019 - Neem je je ook iedere keer dat je hijgend een trap op loopt voor dat je echt vaker gaat sporten? Prima voornemen, maar het is helemaal niet gek dat je buiten adem raakt door traplopen. Lees verder

Koffie nachtrust leeftijd

09.01.2019 - Bij de meeste mensen heeft ’s ochtends een kop koffie (of twee) geen invloed op de nachtrust. Lees verder

Geen wilskracht om af te vallen

08.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 130 |
Mis niets
Daghoroscoop
Steenbok

Jouw energie is vandaag prima in orde. Je kunt meer dan je ooit voor mogelijk…

» Naar de daghoroscopen