×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Maak van goede gewoontes nog betere gewoontes

Maak van goede gewoontes nog betere gewoontes
02.02.2018 - Redactie

Waarschijnlijk houd je er al aardig wat gezonde gewoontes op na. Maar met een kleine upgrade krijgt jouw leefstijl een extra boost.


Dit doe je al: 10.000 stappen zetten
Dit kun je extra doen: Wandel op een fijne beat
Met de hit Stayin Alive van the Bee Gee’s bijvoorbeeld, loop je 102 stappen per minuut. Dat is het ideale tempo om je hartslag op te krikken en je hartconditie te verbeteren. Tenminste, als je minimaal tien minuten stevig doorstapt, zo blijkt uit onderzoek van de universiteit van San Diego. 

Dit doe je al: Lekker douchen om wakker te worden
Dit kun je extra doen: Draai die warme kraan dicht
Je douche afsluiten met dertig seconden koud water is supergezond, zo blijkt uit een onderzoek gepubliceerd in The New England Journal of Medicine. Hierdoor activeer je namelijk bruin vet, dit is het soort vet dat je wilt hebben. Je lichaam heeft twee soorten vetweefsels: wit en bruin. Het witte vet is bedoeld als opslag voor lichaamsvet. En bruin vet houdt je lichaam warm door het verbranden van glucose en jawel: wit lichaamsvet. Oftewel, hoe meer bruin vet, hoe hoger de stofwisseling. Door een ‘kou-aanval’ van je douche wordt het bruine vetweefsel geactiveerd. Dus hup, die warme kraan uit en ijskoud afdouchen! Richt daarbij de douchestraal vooral op je nek en bovenlichaam.

Dit doe je al: Regelmatig sporten
Dit kun je extra doen: Beweeg ook tijdens het werk
Voorkom dat je langer dan drie uur achter elkaar zit. Dat is het advies van hoogleraar klinische neuropsychologie en bewegingswetenschappen Erik Scherder: 'Wie wél langer blijft zitten, ondervindt er vroeg of laat de nadelen van, zoals hart- en vaatziekten, insulineresistentie, rugklachten, diabetes type 2, obesitas, hoge bloeddruk, ongezonde cholesterolwaarden.' Doe eens staand een vergadering. Loop elk uur even van je bureau weg om te rekken en strekken. Negeer voortaan de lift en wandel tijdens je lunchpauze. Het zijn kleine aanpassingen die je gezondheid verbeteren. Wat pas écht helpt, is het doorbreken van de hoeveelheid zituren die je maakt. Beter dan twee uur op een dag sporten, is die twee uur opknippen in blokken van dertig minuten, waarbij je tussendoor maximaal drie uur zit.

Dit doe je al: Mindfulness-oefeningen om stress tegen te gaan
Dit kun je extra doen: Verander je ideeën over stress
Amerikaans onderzoek van Harvard University onder 30.000 volwassenen toont aan dat stress vooral ongezond is als je dénkt dat gevaarlijk is. Mensen die ervan overtuigd zijn dat stress hun gezondheid om zeep helpt, hebben 43 procent meer kans op vroegtijdig overlijden. Wie gelooft dat de stressreacties van het lichaam (trillen, sneller ademen, klamme handen en zweten) niet slecht zijn, maar dat ze juist een goede voorbereiding vormen om met de uitdaging te dealen, ervaart geen negatieve gevolgen voor de gezondheid. Dus ban stress niet uit je leven, maar pas vooral je visie op stress aan.

Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

8 manieren om iets voor je gezondheid te doen in minder dan 10 minuten

27.04.2018 - Gezonder leven hoeft niet altijd een uitgebreid project te zijn. Deze kleine verbeteringen kosten je nog niet eens tien minuten. Lees verder

4 tips tegen brandend maagzuur

24.04.2018 - Brandend maagzuur is een veelvoorkomende klacht. Dit kun je ertegen doen. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

23.04.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Waarom stinkt urine als je asperges hebt gegeten?

22.04.2018 - Heb jij er last van? Lees verder

Bultjes op je bovenarmen? Grote kans dat het keratosis pilaris is

21.04.2018 - Heb je last van rode en droge bultjes aan de achterkant van je bovenarmen? Grote kans dat het keratosis pilaris is. Lees verder

Review: Fitbit Versa

20.04.2018 - De nieuwe Fitbit is niet alleen een activity tracker, maar ook een smartwatch. Santé's Shirley heeft de afgelopen drie weken een Fitbit Versa mogen testen en deelt haar ervaring. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

16.04.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

6 oorzaken van vervellende voeten

14.04.2018 - Hangen de vellen aan je voeten? Dat kan aan één van deze oorzaken liggen. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 124 |
Mis niets
Daghoroscoop
Stier

Jij krijgt een drukke periode. Je hebt van alles te doen en je kunt niet…

» Naar de daghoroscopen