×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Maak van goede gewoontes nog betere gewoontes

Gezonde gewoontes verbeteren
02.02.2018 - Redactie

Waarschijnlijk houd je er al aardig wat gezonde gewoontes op na. Maar met een kleine upgrade krijgt jouw leefstijl een extra boost.


Dit doe je al: 10.000 stappen zetten
Dit kun je extra doen: Wandel op een fijne beat
Met de hit Stayin Alive van the Bee Gee’s bijvoorbeeld, loop je 102 stappen per minuut. Dat is het ideale tempo om je hartslag op te krikken en je hartconditie te verbeteren. Tenminste, als je minimaal tien minuten stevig doorstapt, zo blijkt uit onderzoek van de universiteit van San Diego. 

Dit doe je al: Lekker douchen om wakker te worden
Dit kun je extra doen: Draai die warme kraan dicht
Je douche afsluiten met dertig seconden koud water is supergezond, zo blijkt uit een onderzoek gepubliceerd in The New England Journal of Medicine. Hierdoor activeer je namelijk bruin vet, dit is het soort vet dat je wilt hebben. Je lichaam heeft twee soorten vetweefsels: wit en bruin. Het witte vet is bedoeld als opslag voor lichaamsvet. En bruin vet houdt je lichaam warm door het verbranden van glucose en jawel: wit lichaamsvet. Oftewel, hoe meer bruin vet, hoe hoger de stofwisseling. Door een ‘kou-aanval’ van je douche wordt het bruine vetweefsel geactiveerd. Dus hup, die warme kraan uit en ijskoud afdouchen! Richt daarbij de douchestraal vooral op je nek en bovenlichaam.

Dit doe je al: Regelmatig sporten
Dit kun je extra doen: Beweeg ook tijdens het werk
Voorkom dat je langer dan drie uur achter elkaar zit. Dat is het advies van hoogleraar klinische neuropsychologie en bewegingswetenschappen Erik Scherder: 'Wie wél langer blijft zitten, ondervindt er vroeg of laat de nadelen van, zoals hart- en vaatziekten, insulineresistentie, rugklachten, diabetes type 2, obesitas, hoge bloeddruk, ongezonde cholesterolwaarden.' Doe eens staand een vergadering. Loop elk uur even van je bureau weg om te rekken en strekken. Negeer voortaan de lift en wandel tijdens je lunchpauze. Het zijn kleine aanpassingen die je gezondheid verbeteren. Wat pas écht helpt, is het doorbreken van de hoeveelheid zituren die je maakt. Beter dan twee uur op een dag sporten, is die twee uur opknippen in blokken van dertig minuten, waarbij je tussendoor maximaal drie uur zit.

Dit doe je al: Mindfulness-oefeningen om stress tegen te gaan
Dit kun je extra doen: Verander je ideeën over stress
Amerikaans onderzoek van Harvard University onder 30.000 volwassenen toont aan dat stress vooral ongezond is als je dénkt dat gevaarlijk is. Mensen die ervan overtuigd zijn dat stress hun gezondheid om zeep helpt, hebben 43 procent meer kans op vroegtijdig overlijden. Wie gelooft dat de stressreacties van het lichaam (trillen, sneller ademen, klamme handen en zweten) niet slecht zijn, maar dat ze juist een goede voorbereiding vormen om met de uitdaging te dealen, ervaart geen negatieve gevolgen voor de gezondheid. Dus ban stress niet uit je leven, maar pas vooral je visie op stress aan.

Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Ogen kinderen gevoelig voor zonlicht

21.08.2018 - Zijn de ogen van kinderen gevoeliger voor zonlicht, of is het een fabel? Lees verder

Bijensteek of wespensteek

20.08.2018 - Een wespensteek of bijensteek kan gemeen pijn doen. Hier moet je op letten als je gestoken bent. Lees verder

Metaalsmaak in je mond

16.08.2018 - Heb je last van een metaalsmaak in je mond? Hier zou het door kunnen komen. Lees verder

Buiten adem

15.08.2018 - Neem je je ook iedere keer dat je hijgend een trap op loopt voor dat je echt vaker gaat sporten? Prima voornemen, maar het is helemaal niet gek dat je buiten adem raakt door traplopen. Lees verder

Waarom voelt het zo goed om aan een muggenbult te krabben?

06.08.2018 - Je weet dat je niet aan een muggenbult zou moeten krabben, maar het blijft verleidelijk. Lees verder

Niezen door pepermunt

04.08.2018 - Voel je een nies opkomen zodra je een pepermuntje of iets anders met een scherpe smaak in je mond stopt? Je bent niet de enige. En geloof het of niet, het is een afwijking, waar je niets aan kunt doen. Lees verder

Benen over elkaar slecht?

01.08.2018 - Je bent vast wel een gewaarschuwd om niet met je benen over elkaar te zitten. Toch is het een favoriete houding van veel vrouwen. Het is bijna onvermijdelijk, uiteindelijk ga je je toch afvragen of de houding echt zo slecht is? Lees verder

wespen uit je buurt houden

30.07.2018 - Wil je een wesp op afstand houden, dan heeft het geen zin om om je heen te slaan of weg te rennen. Zo pak je het wel aan. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 127 |
Mis niets
Daghoroscoop
Leeuw

Vandaag doen zich ontelbare goede kansen voor. Jij krijgt het gevoel dat het…

» Naar de daghoroscopen