×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Maak van goede gewoontes nog betere gewoontes

Gezonde gewoontes verbeteren
02.02.2018 - Redactie

Waarschijnlijk houd je er al aardig wat gezonde gewoontes op na. Maar met een kleine upgrade krijgt jouw leefstijl een extra boost.


Dit doe je al: 10.000 stappen zetten
Dit kun je extra doen: Wandel op een fijne beat
Met de hit Stayin Alive van the Bee Gee’s bijvoorbeeld, loop je 102 stappen per minuut. Dat is het ideale tempo om je hartslag op te krikken en je hartconditie te verbeteren. Tenminste, als je minimaal tien minuten stevig doorstapt, zo blijkt uit onderzoek van de universiteit van San Diego. 

Dit doe je al: Lekker douchen om wakker te worden
Dit kun je extra doen: Draai die warme kraan dicht
Je douche afsluiten met dertig seconden koud water is supergezond, zo blijkt uit een onderzoek gepubliceerd in The New England Journal of Medicine. Hierdoor activeer je namelijk bruin vet, dit is het soort vet dat je wilt hebben. Je lichaam heeft twee soorten vetweefsels: wit en bruin. Het witte vet is bedoeld als opslag voor lichaamsvet. En bruin vet houdt je lichaam warm door het verbranden van glucose en jawel: wit lichaamsvet. Oftewel, hoe meer bruin vet, hoe hoger de stofwisseling. Door een ‘kou-aanval’ van je douche wordt het bruine vetweefsel geactiveerd. Dus hup, die warme kraan uit en ijskoud afdouchen! Richt daarbij de douchestraal vooral op je nek en bovenlichaam.

Dit doe je al: Regelmatig sporten
Dit kun je extra doen: Beweeg ook tijdens het werk
Voorkom dat je langer dan drie uur achter elkaar zit. Dat is het advies van hoogleraar klinische neuropsychologie en bewegingswetenschappen Erik Scherder: 'Wie wél langer blijft zitten, ondervindt er vroeg of laat de nadelen van, zoals hart- en vaatziekten, insulineresistentie, rugklachten, diabetes type 2, obesitas, hoge bloeddruk, ongezonde cholesterolwaarden.' Doe eens staand een vergadering. Loop elk uur even van je bureau weg om te rekken en strekken. Negeer voortaan de lift en wandel tijdens je lunchpauze. Het zijn kleine aanpassingen die je gezondheid verbeteren. Wat pas écht helpt, is het doorbreken van de hoeveelheid zituren die je maakt. Beter dan twee uur op een dag sporten, is die twee uur opknippen in blokken van dertig minuten, waarbij je tussendoor maximaal drie uur zit.

Dit doe je al: Mindfulness-oefeningen om stress tegen te gaan
Dit kun je extra doen: Verander je ideeën over stress
Amerikaans onderzoek van Harvard University onder 30.000 volwassenen toont aan dat stress vooral ongezond is als je dénkt dat gevaarlijk is. Mensen die ervan overtuigd zijn dat stress hun gezondheid om zeep helpt, hebben 43 procent meer kans op vroegtijdig overlijden. Wie gelooft dat de stressreacties van het lichaam (trillen, sneller ademen, klamme handen en zweten) niet slecht zijn, maar dat ze juist een goede voorbereiding vormen om met de uitdaging te dealen, ervaart geen negatieve gevolgen voor de gezondheid. Dus ban stress niet uit je leven, maar pas vooral je visie op stress aan.

Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Waarom rekken we ons uit als we wakker worden?

09.12.2018 - Jezelf uitrekken voelt niet alleen goed, het helpt je bij het wakker worden door de volgende drie voordelen. Lees verder

Hoofdpijn na het huilen

03.12.2018 - Aan de ene kant lucht een huilbui op, maar na afloop kun je hoofdpijn hebben. Waardoor ontstaat hoofdpijn na het huilen? Lees verder

Overstappen naar een andere zorgverzekering?

28.11.2018 - De premies voor 2019 zijn bekend. Overweeg jij een overstap? Dit zijn vijf punten waar je op kunt letten. Lees verder

Ui tegen verkoudheid

27.11.2018 - Misschien ken je het nog van vroeger, toen je moeder een gesneden ui op een schoteltje naast je bed zette als je verkouden was. Helpt het echt? Lees verder

Waarom kom ik zo snel aan?

25.11.2018 - Sommige mensen lijken alles te kunnen eten, terwijl jij het gevoel hebt dat je al aankomt als je kíjkt naar een brownie. Waar komt dat verschil door? Lees verder

Wat is de ideale temperatuur in huis?

25.11.2018 - De één zet de verwarming het liefst op 22 graden, terwijl de ander 17 graden prima vindt. Wat comfortabel is, is voor iedereen anders, maar er zijn richtlijnen. Lees verder

Tandpijn? Hier kan het door komen

22.11.2018 - Heb je last van tandpijn? Eén van de volgende drie dingen zou de oorzaak kunnen zijn. Lees verder

Als je niet slaapt, rust je dan toch uit?

21.11.2018 - Zeiden jouw ouders ook dat je toch uitrust als je niet slaapt? Zit er een kern van waarheid in deze uitspraak, of is het onzin? Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 129 |
Mis niets
Daghoroscoop
Boogschutter

Het zou niet onverstandig zijn als jij eens stil zou staan bij je gezondheid.…

» Naar de daghoroscopen