×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Maak van goede gewoontes nog betere gewoontes

Gezonde gewoontes verbeteren
02.02.2018 - Redactie

Waarschijnlijk houd je er al aardig wat gezonde gewoontes op na. Maar met een kleine upgrade krijgt jouw leefstijl een extra boost.


Dit doe je al: 10.000 stappen zetten
Dit kun je extra doen: Wandel op een fijne beat
Met de hit Stayin Alive van the Bee Gee’s bijvoorbeeld, loop je 102 stappen per minuut. Dat is het ideale tempo om je hartslag op te krikken en je hartconditie te verbeteren. Tenminste, als je minimaal tien minuten stevig doorstapt, zo blijkt uit onderzoek van de universiteit van San Diego. 

Dit doe je al: Lekker douchen om wakker te worden
Dit kun je extra doen: Draai die warme kraan dicht
Je douche afsluiten met dertig seconden koud water is supergezond, zo blijkt uit een onderzoek gepubliceerd in The New England Journal of Medicine. Hierdoor activeer je namelijk bruin vet, dit is het soort vet dat je wilt hebben. Je lichaam heeft twee soorten vetweefsels: wit en bruin. Het witte vet is bedoeld als opslag voor lichaamsvet. En bruin vet houdt je lichaam warm door het verbranden van glucose en jawel: wit lichaamsvet. Oftewel, hoe meer bruin vet, hoe hoger de stofwisseling. Door een ‘kou-aanval’ van je douche wordt het bruine vetweefsel geactiveerd. Dus hup, die warme kraan uit en ijskoud afdouchen! Richt daarbij de douchestraal vooral op je nek en bovenlichaam.

Dit doe je al: Regelmatig sporten
Dit kun je extra doen: Beweeg ook tijdens het werk
Voorkom dat je langer dan drie uur achter elkaar zit. Dat is het advies van hoogleraar klinische neuropsychologie en bewegingswetenschappen Erik Scherder: 'Wie wél langer blijft zitten, ondervindt er vroeg of laat de nadelen van, zoals hart- en vaatziekten, insulineresistentie, rugklachten, diabetes type 2, obesitas, hoge bloeddruk, ongezonde cholesterolwaarden.' Doe eens staand een vergadering. Loop elk uur even van je bureau weg om te rekken en strekken. Negeer voortaan de lift en wandel tijdens je lunchpauze. Het zijn kleine aanpassingen die je gezondheid verbeteren. Wat pas écht helpt, is het doorbreken van de hoeveelheid zituren die je maakt. Beter dan twee uur op een dag sporten, is die twee uur opknippen in blokken van dertig minuten, waarbij je tussendoor maximaal drie uur zit.

Dit doe je al: Mindfulness-oefeningen om stress tegen te gaan
Dit kun je extra doen: Verander je ideeën over stress
Amerikaans onderzoek van Harvard University onder 30.000 volwassenen toont aan dat stress vooral ongezond is als je dénkt dat gevaarlijk is. Mensen die ervan overtuigd zijn dat stress hun gezondheid om zeep helpt, hebben 43 procent meer kans op vroegtijdig overlijden. Wie gelooft dat de stressreacties van het lichaam (trillen, sneller ademen, klamme handen en zweten) niet slecht zijn, maar dat ze juist een goede voorbereiding vormen om met de uitdaging te dealen, ervaart geen negatieve gevolgen voor de gezondheid. Dus ban stress niet uit je leven, maar pas vooral je visie op stress aan.

Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Waarom krabben zo fijn voelt als je jeuk hebt

14.10.2018 - Soms moet je je inhouden om te stoppen voordat de rode strepen van je nagels op je huid staan. Waarom voelt krabben zo goed? Lees verder

Litteken insmeren

09.10.2018 - Iedereen heeft wel ergens een litteken. Als de huid zich goed herstelt, wordt een litteken vrijwel onzichtbaar, maar dat is niet altijd zo. Lees verder

Vivian Reijs

04.10.2018 - Met haar boeken en healthplatform helpt Vivian Reijs duizenden vrouwen aan een gezonde levensstijl. 'Door mijn vroegere PMS-klachten ontdekte ik hoe belangrijk voeding en hormonen hierbij zijn.' Lees verder

Gespannen kaken ontspannen

30.09.2018 - Stress kan zorgen voor stijve spieren. Veel mensen hebben er last van in hun nek en schouders, maar ook je kaken krijgen (soms ongemerkt) veel spanning te verduren. Lees verder

Tips tegen verkoudheid

28.09.2018 - Om je heen hoor je steeds meer mensen snotteren. Met deze tips wapen je je, zo goed en kwaad als het gaat, tegen een verkoudheidsvirus. Lees verder

Wat kun je doen als je je eenzaam voelt?

27.09.2018 - Veel mensen voelen zich wel eens eenzaam. Hoe jong of oud je bent, maakt niet uit, iedereen kan ermee te maken krijgen. Lees verder

Meer wandelen

24.09.2018 - Misschien zelfs het beste dat je kunt doen voor je gezondheid. Lees verder

Brandend maagzuur

23.09.2018 - De meeste mensen hebben wel eens last gehad van brandend maagzuur. Als je er iedere week minstens een keer last van hebt, dan is het handig om de volgende dingen te weten. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 127 |
Mis niets
Daghoroscoop
Weegschaal

Je kunt vandaag rustig eens wat risico nemen. Het is een zeer gunstige tijd om…

» Naar de daghoroscopen