×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Waarom je je na het wakker worden nog zo gaar voelt

Waarom je je na het wakker worden nog zo gaar voelt
31.01.2018 - Redactie

Als je je de eerste vijftien tot dertig minuten na het wakker worden nog niet helemaal wakker voelt, ben je niet de enige. Er is zelfs een naam voor dit fenomeen.


De staat waarin je je net na het wakker worden soms bevindt heet sleep inertia, oftewel slaapinertie. Je bent wel wakker, maar bepaalde delen van je hersenen zijn eigenlijk nog in de slaapstand. Dat kan soms handig zijn, bijvoorbeeld als je midden in de nacht wakker wordt; slaapinertie helpt je dan om snel weer in slaap te vallen.

's Ochtends is slaapinertie een stuk minder handig. Hoe kom je er vanaf? De beste manier om je 's ochtends niet zo groggy te voelen, is helaas voor weinig mensen haalbaar: zet geen wekker. De kans dat je wekker je wekt in het ideale slaapstadium is klein. En als je uit je diepe slaap wordt gewekt, is de kans op slaapinertie groter. Verder helpt het om op tijd naar bed te gaan en genoeg uur te slapen.

Als je een slaaptekort hebt, kan slaapinertie langer aanhouden dan de gebruikelijke vijftien tot dertig minuten, soms zelfs uren of de hele dag.

Bron: Psychology24 | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Is het gevaarlijk om abrikozenpitten te eten?

22.02.2018 - Steeds meer producenten roepen abrikozenpitten terug. Het eten van één abrikozenpit kan al gevaarlijk zijn. Lees verder

Hoe besmettelijk ben je met griep?

19.02.2018 - Je voelt je weer een stuk beter na de griep. Betekent dat dat je je weer onder de mensen kunt begeven, of ben je nog steeds besmettelijk? Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

19.02.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

7 tips om je weerstand een boost te geven

16.02.2018 - Een goede weerstand maakt de kans op griep en verkoudheid kleiner. En als je toch ziek wordt, ben je sneller weer beter. Met deze tips wapen je je zo effectief mogelijk tegen de winterse bacteriën en virussen. Lees verder

Is het slecht om met je benen over elkaar te zitten?

12.02.2018 - Je bent vast wel een gewaarschuwd om niet met je benen over elkaar te zitten. Toch is het een favoriete houding van veel vrouwen. Het is bijna onvermijdelijk, uiteindelijk ga je je toch afvragen of de houding echt zo slecht is? Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

12.02.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Wat kun je doen om oorsuizen te voorkomen?

11.02.2018 - Oorsuizen (tinnitus) komt steeds vaker voor. Door je oren in bepaalde situaties goed te beschermen, kun je voorkomen dat je last krijgt van oorsuizen. Lees verder

Wat zegt de kleur van je snot over je gezondheid?

09.02.2018 - Geen lekker onderwerp, maar nu de griepepidemie nog steeds sluimert, kan het wel een nuttig onderwerp zijn. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 120 |
Mis niets
Daghoroscoop
Vissen

Er gebeurt iets dat je totaal niet verwacht had. Je bent dan ook geheel uit…

» Naar de daghoroscopen