×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Houd jij veel vocht vast? Deze aanpassingen in je eetpatroon kunnen helpen

Houd jij veel vocht vast? Deze aanpassingen in je eetpatroon kunnen helpen
28.01.2018 - Redactie

Eén van de dingen die je kunt doen als je veel vocht vasthoudt, is regelmatig bewegen. Ook door middel van je eetpatroon kun je ervoor zorgen dat je lichaam minder vocht vasthoudt.


Gastblogger en voedingsdeskundige Anita Mulderij vertelt er meer over.

Anita: 'Als je veel vocht vasthoudt, kun je last hebben van een opgezwollen buik, zware armen en benen. Vaak geeft je weegschaal in dat geval een hoger gewicht aan en zitten je broeken en sieraden strakker. Dat kan erg onprettig aanvoelen.

De meeste vrouwen houden het tweede gedeelte van hun cyclus meer vocht vast. Ook na een ongezonde maaltijd, door een hoge temperatuur of als je zwanger bent kan het zijn dat je meer vocht vasthoudt. Om minder vocht vast te houden, kun je verschillende dingen doen. Dit zijn vijf manieren die je helpen vocht kwijt te raken:

1. Gebruik minder natrium
Van natrium is bekend dat het water vasthoudt. Hoewel er in Nederland steeds minder zout toegevoegd wordt aan bewerkte voedingsmiddelen zijn er nog veel mensen die teveel zout eten. Als jij regelmatig vocht vasthoudt probeer dan je zoutinname te beperken tot maximaal 6 gram zout per dag. Dat kan al helpen om van het overtollige vocht in je lichaam af te komen. Vermijd hiervoor zoutrijke voeding als kant-en-klaar maaltijden, voedsel uit blik en sausjes.

2. Eet voldoende eiwitten
Een eiwittekort kan de oorzaak zijn dat jij veel vocht vasthoudt zonder dat je het zelf door hebt. Een bepaald soort eiwit in je bloed – albumine genoemd – zorgt ervoor dat water uit je weefsels in je bloed wordt opgenomen. Zo voorkomt dit eiwit dat je vocht vasthoudt. Heb je een eiwittekort, dan gebeurt dit niet en kun je teveel vocht vasthouden in je lichaam waardoor je je opgeblazen voelt. Let er daarom op dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt door bij iedere maaltijd grasgevoerd vlees, verse vis, peulvruchten, paddenstoelen, noten, zaden of eieren te eten.

3. Eet minder koolhydraten
Koolhydraten zitten in je lever en spieren opgeslagen als glycogeen en hebben de neiging om water aan te trekken. Bovendien laten koolhydraten – vooral geraffineerde - je insulineniveau stijgen. Hierdoor stijgt ook je natriumniveau, waardoor je vocht vasthoudt. Als je een opgeblazen buik wilt voorkomen is het daarom verstandig om te eten volgens een koolhydraatarm dieet. Hiermee stimuleer je ook de vetverbranding wat ideaal is als je gewicht wilt verliezen.

4. Neem meer kalium
Kalium kan de mineralenbalans in je lichaam helpen herstellen. Dagelijks heb je 3100-3500 mg van dit mineraal nodig. Dat krijg je binnen door bijvoorbeeld spinazie, broccoli, bananen, tomaten en quinoa te eten. Zet deze groenten en fruit dus iedere dag op het menu als je merkt dat je gemakkelijk veel vocht vasthoudt.

5. Zorg ervoor dat je voldoende magnesium binnenkrijgt
Een tekort aan magnesium kan ervoor zorgen dat je vocht vasthoudt. Zorg er daarom voor dat je voldoende magnesium binnenkrijgt. Dit kun je doen door dagelijks amandelen, zwarte bonen, edamame, avocado of Griekse yoghurt te eten. Goed om te weten: mannen hebben 300-350 mg magnesium per dag nodig en vrouwen 250-350 mg. Als je naast het vasthouden van vocht veel last hebt van menstruatie klachten doe je er goed aan om hier aandacht aan te besteden. Het kan ook helpen om een magnesiumsupplement te gebruiken ter aanvulling op je voeding.'

Meer tips voor een mooi en gezond lijf? Kijk op JasperAlblas.nl voor gratis voedingstips en heerlijke gezonde recepten.

Tekst: Anita Mulderij | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

18.06.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

5 tips om je moedervlekken te controleren

16.06.2018 - Het is belangrijk om je moedervlekken in de gaten te houden. Als er iets afwijkend is, is de kans groter dat je het op tijd door hebt. Lees verder

Tips tegen hooikoorts

15.06.2018 - Naast medicijnen gebruiken, zijn er meer dingen die je kunt doen om je hooikoorts te verminderen. Lees verder

Hoe werkt bloed doneren?

14.06.2018 - Bloed doneren is een relatief simpele daad en je kunt er zelfs levens door redden. De eerste keer bloed doneren kan best spannend zijn. We vertellen je alvast wat handig is om te weten. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

11.06.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

7 praktische tips om minder plastic te gebruiken

06.06.2018 - Plastic is erg slecht voor het milieu. Veel van het plastic dat in de oceaan drijft, is plastic dat maar één keer gebruikt is. Lees verder

Doen: 10 minuten stevig wandelen

05.06.2018 - Er wordt vaak gesproken over 10.000 stappen per dag. Waar dat doel vandaan komt, is niet helemaal duidelijk. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

04.06.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 125 |
Mis niets
Daghoroscoop
Tweeling

Jij hebt vandaag de neiging te overdrijven. Vooral als het gaat om plezierige…

» Naar de daghoroscopen