×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Dit is wat je kunt eten om je darmen optimaal te laten werken

Dit is wat je kunt eten om je darmen optimaal te laten werken
10.12.2017 - Redactie

Darmproblemen kunnen heel hardnekkig en vervelend zijn. Voedingsdeskundige en gastblogger Anita Mulderij helpt je om stappen te zetten in het juiste voedingspatroon.


Anita: ‘Wat je eet kan veel invloed hebben op je darmen. Spoor de zogenaamde ‘daders’ in je eetpatroon op en vervang ze door goede, gezonde alternatieven. Je darmen zullen je eeuwig dankbaar zijn en het kan een enorm verschil maken in hoe je je voelt.

Voeding om te vermijden
Voedingsmiddelen die je beter kunt schrappen van het menu zijn alle etenswaren die je ziek maken, overgewicht veroorzaken of energie uit je zuigen. Klinkt misschien een beetje raar, maar misschien eet je er onbewust meer dan dat je denkt. Wees gewaarschuwd: bij veel bewerkte voedingsmiddelen staan niet alle ingrediënten op de verpakking.

Goed idee om te minderen met suikter
De allergrootste boosdoener is toch wel suiker. En dan niet alleen geraffineerde suikers, maar ook kunstmatige zoetstoffen of zogenaamde ‘gezonde’ alternatieven zoals kokossuiker. Elke vorm van te veel suiker is slecht voor de gezondheid van je darmen. Uit onderzoek is gebleken dat te veel suiker zorgt voor een disbalans van je darmgezondheid. Ook schimmels groeien goed op suiker, waardoor slechte bacteriën de kans krijgen om te groeien. Wie denkt suiker al zoveel mogelijk te mijden, doet er goed aan om ook de gezoete en alcoholische versnaperingen niet te vergeten. Een glas cola of een biertje bevat namelijk een fikse hoeveelheid suiker zonder dat je het door hebt.

Zoveel mogelijk kiezen voor natuurlijk, onbewerkt voedsel is de belangrijkste stap in de juiste richting.

1.  Menu voor een gezonde darmflora
Wat kun je het beste eten als je je darmen weer optimaal gezond wilt krijgen? Denk aan gezonde vetten (zoals avocado), vezelrijke, laag-glycemische koolhydraten zoals bladgroenten, langzame koolhydraten, zoals zoete aardappelen en pompoen, hypoallergene eiwitten zoals rijst en chiazaad en magere eiwitten, waaronder scharrelkip, in het wild gevangen vis en grasgevoerd vlees.

2. Prebiotica
Ze worden soms nog eens vergeten, maar prebiotica zijn ook een belangrijk onderdeel van een gezonde darmflora. Prebiotica stimuleren namelijk de groei van bepaalde bacteriën in de dikke darm, die ziekteverwekkende bacteriën weer op afstand houden. Onder prebiotica vallen onder meer kikkererwten en rauwe knoflook, ui en bosuitjes.

3. Probiotica
Gefermenteerde voedingsmiddelen bevatten levende organismen (probiotica) die de darmflora verrijken en gezond houden. Griekse yoghurt, zuurkool, kombucha, tempeh en kefir zijn gefermenteerd en daarom goed om regelmatig aan je voedingspatroon toe te voegen als je darmproblemen hebt.’

Dieet bij Prikkelbare Darm Syndroom
Bij het Prikkelbare Darm Syndroom zou het FODMAP-beperkte dieet veel patiënten verlichting kunnen bieden. Meer informatie vind je op de website.

Meer tips voor een mooi en gezond lijf? Kijk op JasperAlblas.nl voor gratis voedingstips en heerlijke gezonde recepten.

Tekst: Anita Mulderij | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Waarom groeien teennagels langzamer dan vingernagels?

20.01.2018 - Misschien is je wel eens opgevallen dat je teennagels veel langzamer groeien. Gemiddeld een millimeter per maand, terwijl je vingernagels drie millimeter per maand groeien. Lees verder

De leefstijl van Marlene Smits

20.01.2018 - Bij alles wat ze doet, volgt yogadocent Marlene Smits (42) haar intuïtie. Zonder een woord Bulgaars te spreken, werd ze hoofdredacteur van de Bulgaarse Elle, daarna richtte ze het yogakledingmerk Urban Goddess op. Lees verder

Desugar je leven

20.01.2018 - Waarom is suiker zo verslavend lekker? En is het echt zo slecht? Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

15.01.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Tips tegen een slechte adem

14.01.2018 - Een slechte adem kan je flink onzeker maken. Op deze manieren raak je er vanaf. Lees verder

10 manieren om jeuk te verzachten

13.01.2018 - Wanneer je eenmaal begint te krabben, lijkt de jeuk alleen maar erger te worden. Wat kun je dan doen om de jeuk te verzachten? Lees verder

De voordelen van pompoenpitten

13.01.2018 - Pompoenpitten zijn gezond en handige smaakmakers die zorgen voor een beetje crunch in bijvoorbeeld een salade of granola. Lees verder

Eerste hulp bij wratten

12.01.2018 - Last van wratten? Geen paniek, ze mogen dan niet zo mooi zijn, ze zijn onschuldig en meestal verdwijnen ze vanzelf. Wil je er sneller vanaf? Deze middelen helpen je een handje. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 119 |
Mis niets
Daghoroscoop
Waterman

Je bent niet zo goed in het bewaren van geheimpjes. Toch moet je deze smeuïge…

» Naar de daghoroscopen