×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Dit is wat je kunt eten om je darmen optimaal te laten werken

Dit is wat je kunt eten om je darmen optimaal te laten werken
10.12.2017 - Redactie

Darmproblemen kunnen heel hardnekkig en vervelend zijn. Voedingsdeskundige en gastblogger Anita Mulderij helpt je om stappen te zetten in het juiste voedingspatroon.


Anita: ‘Wat je eet kan veel invloed hebben op je darmen. Spoor de zogenaamde ‘daders’ in je eetpatroon op en vervang ze door goede, gezonde alternatieven. Je darmen zullen je eeuwig dankbaar zijn en het kan een enorm verschil maken in hoe je je voelt.

Voeding om te vermijden
Voedingsmiddelen die je beter kunt schrappen van het menu zijn alle etenswaren die je ziek maken, overgewicht veroorzaken of energie uit je zuigen. Klinkt misschien een beetje raar, maar misschien eet je er onbewust meer dan dat je denkt. Wees gewaarschuwd: bij veel bewerkte voedingsmiddelen staan niet alle ingrediënten op de verpakking.

Goed idee om te minderen met suikter
De allergrootste boosdoener is toch wel suiker. En dan niet alleen geraffineerde suikers, maar ook kunstmatige zoetstoffen of zogenaamde ‘gezonde’ alternatieven zoals kokossuiker. Elke vorm van te veel suiker is slecht voor de gezondheid van je darmen. Uit onderzoek is gebleken dat te veel suiker zorgt voor een disbalans van je darmgezondheid. Ook schimmels groeien goed op suiker, waardoor slechte bacteriën de kans krijgen om te groeien. Wie denkt suiker al zoveel mogelijk te mijden, doet er goed aan om ook de gezoete en alcoholische versnaperingen niet te vergeten. Een glas cola of een biertje bevat namelijk een fikse hoeveelheid suiker zonder dat je het door hebt.

Zoveel mogelijk kiezen voor natuurlijk, onbewerkt voedsel is de belangrijkste stap in de juiste richting.

1.  Menu voor een gezonde darmflora
Wat kun je het beste eten als je je darmen weer optimaal gezond wilt krijgen? Denk aan gezonde vetten (zoals avocado), vezelrijke, laag-glycemische koolhydraten zoals bladgroenten, langzame koolhydraten, zoals zoete aardappelen en pompoen, hypoallergene eiwitten zoals rijst en chiazaad en magere eiwitten, waaronder scharrelkip, in het wild gevangen vis en grasgevoerd vlees.

2. Prebiotica
Ze worden soms nog eens vergeten, maar prebiotica zijn ook een belangrijk onderdeel van een gezonde darmflora. Prebiotica stimuleren namelijk de groei van bepaalde bacteriën in de dikke darm, die ziekteverwekkende bacteriën weer op afstand houden. Onder prebiotica vallen onder meer kikkererwten en rauwe knoflook, ui en bosuitjes.

3. Probiotica
Gefermenteerde voedingsmiddelen bevatten levende organismen (probiotica) die de darmflora verrijken en gezond houden. Griekse yoghurt, zuurkool, kombucha, tempeh en kefir zijn gefermenteerd en daarom goed om regelmatig aan je voedingspatroon toe te voegen als je darmproblemen hebt.’

Dieet bij Prikkelbare Darm Syndroom
Bij het Prikkelbare Darm Syndroom zou het FODMAP-beperkte dieet veel patiënten verlichting kunnen bieden. Meer informatie vind je op de website.

Meer tips voor een mooi en gezond lijf? Kijk op JasperAlblas.nl voor gratis voedingstips en heerlijke gezonde recepten.

Tekst: Anita Mulderij | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Waarom rekken we ons uit als we wakker worden?

09.12.2018 - Jezelf uitrekken voelt niet alleen goed, het helpt je bij het wakker worden door de volgende drie voordelen. Lees verder

Hoofdpijn na het huilen

03.12.2018 - Aan de ene kant lucht een huilbui op, maar na afloop kun je hoofdpijn hebben. Waardoor ontstaat hoofdpijn na het huilen? Lees verder

Overstappen naar een andere zorgverzekering?

28.11.2018 - De premies voor 2019 zijn bekend. Overweeg jij een overstap? Dit zijn vijf punten waar je op kunt letten. Lees verder

Ui tegen verkoudheid

27.11.2018 - Misschien ken je het nog van vroeger, toen je moeder een gesneden ui op een schoteltje naast je bed zette als je verkouden was. Helpt het echt? Lees verder

Waarom kom ik zo snel aan?

25.11.2018 - Sommige mensen lijken alles te kunnen eten, terwijl jij het gevoel hebt dat je al aankomt als je kíjkt naar een brownie. Waar komt dat verschil door? Lees verder

Wat is de ideale temperatuur in huis?

25.11.2018 - De één zet de verwarming het liefst op 22 graden, terwijl de ander 17 graden prima vindt. Wat comfortabel is, is voor iedereen anders, maar er zijn richtlijnen. Lees verder

Tandpijn? Hier kan het door komen

22.11.2018 - Heb je last van tandpijn? Eén van de volgende drie dingen zou de oorzaak kunnen zijn. Lees verder

Als je niet slaapt, rust je dan toch uit?

21.11.2018 - Zeiden jouw ouders ook dat je toch uitrust als je niet slaapt? Zit er een kern van waarheid in deze uitspraak, of is het onzin? Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 129 |
Mis niets
Daghoroscoop
Boogschutter

Je bent een beetje overmoedig vandaag. Pas op dat je geen onnodige en te grote…

» Naar de daghoroscopen